بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۱
کد خبر : ۸۸۰۴۷
همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز در مسیر افت بود و با کاهش 314واحدی به سطح 36هزار و447 واحد رسید.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که مسایل سیاسی در جریان استیضاح وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی به نگرانی معامله‌گران منجر شده بود. انتظار اولیه افزایش فشار فروش سهام در بازار بود که این امر دیروز رخ نداد و بازار با عرضه غیر‌عادی سهام مواجه نشد. کارشناسان بازار با توجه به اهمیت تامین اجتماعی و «شستا» به عنوان بازوي سرمایه‌گذاری این سازمان مجموع رخدادهای اخیر را زمینه‌ساز افزایش عرضه‌ها یا کاهش حمایت از سهام وابسته در بازار ارزیابی می‌کردند که این امر خوشبختانه رخ نداد و بازار توانست از روندی منفی در آغاز بازار به سوی تعادل نسبی در انتهای معاملات حرکت کند. در همین حال اما افت بازار نگرانی را در مورد صرفه سرمایه‌گذاری در بازار سهام و خروج نقدینگی از بورس به سوی بازارهای موازی ایجاد کرده است. حرکت قیمتی در بازارهای ارز، طلا و مستغلات در مقایسه با ثبات و کاهش قیمت‌ها در بورس موجب زمینه‌سازی برای خروج نقدینگی در میان‌مدت می‌شود.
در بازار دیروز معامله‌گران همچنین شاهد عرضه اولیه سهام پالایشگاه لاوان بودند که با عرضه از طریق رنج قیمتی همراه شد تا در نهایت 57میلیون سهم پالایشگاه در میانگین 376 تومان به روی تابلو برود. در همین حال، همچنان سه پالایشگاه بزرگ بازار سرمایه پالایشگاه‌های اصفهان، تهران و بندرعباس همچنان با توقف نماد و سرگردانی سهامداران مواجه هستند. گفته می‌شود، احتمالا پالایشگاه اصفهان تا پایان هفته جاری بازگشایی خواهد شد.موضوع نمادهای بسته روزی نیست که توسط مسوولان بازار در رسانه‌ها توام با وعده بازگشایی مطرح نشود که آنچه در نهایت پس از وعده‌های مکرر باقی می‌ماند، تداوم توقف نمادها است.
در بازار دیروز مدیرعامل شرکت فرابورس در مورد عرضه شرکت‌های جدید تا پایان سال جاری گفت: در پی پذیرش و درج نام 3 شرکت نفت پاسارگاد، ایرانول و پتروشیمی خراسان در بازار دوم فرابورس، طی دو تا سه هفته آینده 5 درصد از سهام هر کدام از این شرکت‌ها عرضه اولیه خواهد شد. در این میان تلاش می‌شود، تا هفته آینده سهام دو شرکت نفت پاسارگاد و ایرانول عرضه شود.
وی همچنين افزود: هفته آینده پرونده شرکت دخانیات ایران را در هیات پذیرش مورد بررسی قرار می‌گیرد.
گزارش نه چندان مطلوب ايران‌خودرو
در گروه خودرویی، شرکت ایران خودرو با سرمایه‌ای معادل 882 میلیارد تومان در صورت‌های مالی 9 ماهه منتهی به آذر 91 برای هر سهم مبلغ 398 ریال زیان خالص محقق كرده و این در حالی است که طي 9ماهه مشابه سال مالی گذشته برای هر سهم این شرکت مبلغ 283 ریال سود خالص به همراه داشته است.
این شرکت که در عملکرد 9 ماهه منتهی به آذر 91 از کاهش 39 درصدی فروش، 38 درصدی بهای تمام شده، 47 درصدی سود ناخالص و 45 درصدی تولید خبر داده در پیش‌بینی خود برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند 91 بر اساس عملکرد واقعی دوره 6 ماهه مبلغ 71 ریال زیان اعلام كرده بود.
افزون بر اين، طبق اطلاعات اخیر «خودرو» در دوره 9 ماهه مورد بررسی تنها 12 درصد افزایش قیمت محصولات داشته و با توجه به زیان محقق شده در دوره مورد بررسی به احتمال زیاد باید منتظر تعدیل منفی EPS این شرکت در آینده‌ای نه چندان دور باشیم. این زیان سنگین درکنار هزینه مالی بالای ایران خودرو می‌تواند برای سال‌ها شرایط ایران‌خودرو را با مشکل مواجه کند.
در گروه خودرویی معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا با اشاره به آغاز پیش فروش دو محصول جدید وانت سایپا 151 و پراید دنده اتومات این شرکت، گفت: علاوه بر پیش فروش دو محصول وانت سایپا 151 و خودرو اتوماتیک (AMT)، شرکت سایپا هم‌اکنون سایر پیش فروش‌های عادی شرکت نیز طبق روال در حال انجام است.
کارشناسان بازار انتظار دارند این فروش‌ها بتواند با توجه به قیمت‌های جدید سایپا را از ورطه زیان دهی خارج سازد، هر چند که گذشت بیش از 10 ماه از سال جاری تاثیر رشد قیمت‌ها بر صورت‌های مالی این شرکت‌ها را محدود می‌سازد.
در گروه پتروشیمی دیروز عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي يكي از مشكلات تامين خوراك واحدهاي پتروشيمي را تعلل وزارت نفت در تامين خوراك بخش خصوصي صنعت پتروشيمي دانست. سيد‌مهدي موسوي‌نژاد در گفت‌وگو‌ با خبرگزاری موج، با بيان اين مطلب اظهار کرد: در طول دو سال گذشته پس از اجراي فاز اول هدفمندي يارانه‌ها يكي از مشكلات عمده در تامين خوراك واحدهاي پتروشيمي اين بوده است كه بعد از خصوصي شدن واحدهاي پتروشيمي، تحويل خوراك توسط دولت يك مقدار كمتر شد. وي افزود: به نظر مي‌رسد با خصوصي شدن مجتمع‌هاي پتروشيمي، وزارت نفت همچون گذشته خود را موظف به تامين خوراك پتروشيمي‌ها نكرده و اين از اشكالات رايج بوده است.
خبري از «جم»
در این گروه، مديرعامل شركت در آستانه ورود به بازار سهام، پتروشيمي جم از رقابت مشتريان اين شركت براي خريد محصولات آن خبر داد و گفت: اين شوق و رقابت را در نشست‌هايي كه با مشتريان داخلي و خارجي داريم مشاهده و حس مي‌كنيم.
به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران «سپهدار انصاري‌نيك»، با بيان اين مطلب افزود: شركت پتروشيمي جم با فروش محصولات خود در بازارهاي جهاني توانمندي خود را به اثبات رسانده است.
انصاري نيك با بيان اينكه در آينده پيش‌رو نتايج و آثار اقدامات امروزي ما بطور چشمگيري مشهودتر خواهد شد، افزود: پتروشيمي جم با نگاه به اهداف كلان و استراتژي بلند مدت شركت و اجراي پروژه فاز دو را به منظور تكميل زنجيره ارزش توليد با اولويت دنبال خواهد كرد، تا به اين ترتيب توانايي خود براي رقابت بين‌المللي را افزايش دهيم.
در شوينده‌ها چه مي‌گذرد...؟
در گروه شیمیایی، شرکت پاکسان پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 91 خود را با سرمایه13 میلیارد و 500 میلیون تومانی و براساس عملکرد 9 ماهه مبلغ 670 ریال سود برآورد کرد که با تحقق 516 ریال آن، پوشش 77 درصدی را تجربه کرده است. براساس گزارش بورس‌نیوز، قائم‌مقام مدیر‌عامل شرکت پاکسان گفت: افزایش درآمد فروش به دلیل افزایش حدود 45 درصدی نرخ فروش طی دوره مذکور است که این افزایش نرخ طی سه مرحله انجام پذیرفته است.
فروزش در بیان جزئیات افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته طی عملکرد 9 ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل بیان کرد: با توجه به اینکه نرخ ارز مرجع به صنعت شوینده تعلق نمی‌گیرد، برخی از محصولات تولیدی شرکت مانند پودر شوینده با نرخ ارز مبادله‌ای و نیز سایر محصولات با نرخ آزاد به فروش می‌رسد که نوسانات نرخ ارز موجب افزایش تولید و به همراه آن افزایش بهای تمام شده فروش شده است.
وی در ادامه در خصوص دلایل کاهش سود هر سهم طی عملکرد 9 ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل عنوان کرد: تغییر بهای تمام شده محصولات تولیدی شرکت ناشی از افزایش نرخ ارز، هزینه حمل و نقل و مواد اولیه خریداری شده از شرکت‌های پتروشیمی بوده که موجب کاهش سود هر سهم طی دوره مذکور شده است. این مقام مسوول‌ در ارتباط با فروش صادراتی «شپاکسا» ابراز کرد: 11 درصد از فروش کل محصولات تولیدی شرکت به صورت صادراتی انجام می‌پذیرد که نرخ تسعیر ارز در نظر گرفته شده به نرخ روز است. به این صورت که درآمد حاصل از فروش صادراتی شرکت هم به صورت ارزی و هم به صورت معادل ریالی و برمبنای نرخ روز ارز به حساب‌ها واریز می‌شود.
باز هم سخن گفتن درباره معامله «بترانس»
در گروه برقی، يک مقام مسوول‌ در صنعت برق کشور خواستار بررسي و موشکافي نحوه انجام معامله بلوکي اخير ايران ترانسفو شد. به گزارش خبرگزاري موج، رييس انجمن صنعت برق ايران، با بيان اين مطلب به سرمايه گذاري‌هاي صورت گرفته در شرکت ايران ترانسفو پس از ورود سهامداران بخش خصوصي به اين شرکت اشاره کرد که به منظور افزايش راندمان، توليد و جلوگيري از اخراج کارکنان از سوي سهامداران جديد در اين شرکت صورت گرفت.
محمد فارسي، با اشاره به اعمال افزايش سرمايه در شرکت ايران ترانسفو به محض قرار گرفتن سهامداران جديد، اظهار کرد: به رغم قرار گرفتن اين شرکت در ليست تحريم‌هاي اتحاديه اروپا، ميزان فروش اين شرکت پس از خصوصي‌سازي از 200 به 700 ميليارد تومان افزايش يافت.
وي ادامه داد: اين افزايش سرمايه در حالي صورت گرفت که با توجه به مطالبات سهامداران اين شرکت از دولت و سود سهام، سهامداران جديد شرکت بر اين تصور بودند که مطالبات سازمان خصوصي‌سازي را از اين محل تسويه خواهند کرد.
رييس انجمن صنعت برق ايران ميزان مطالبات اين شرکت از دولت قبل از خصوصي‌سازي را 70 ميليارد تومان ذکر کرد که پس از خصوصي‌سازي شرکت ايران ترانسفو، اين مطالبات با افزايش پنج برابري به 350 ميليارد تومان رسيد.
فارسي با اشاره به افزايش 50 ميليارد توماني پرداخت ماليات طي سه سال گذشته از سوي بخش خصوصي حاضر در شرکت ايران ترانسفو ادامه داد: اين ماليات‌ها در حالي پرداخت شد که سهامداران جديد ايران ترانسفو تنها سهامداري بودند که موفق به دريافت سود سال‌هاي گذشته خود در اين شرکت نشدند و دليل آن کمک به نقدينگي بنگاه بود و سپس به دليل نامه سازمان خصوصي‌سازي شرکت ايران ترانسفو قادر به پرداخت سود اين سهامداران نبود.
وي از اقدام سازمان خصوصي‌سازي مبني بر عدم پرداخت سود سهام شرکت ايران ترانسفو به سهامداران جديد و مخالفت با عرضه سهام ايران ترانسفوي ري در بازار سرمايه انتقاد کرد و ادامه داد: تصور بخش خصوصي پس از قرار گرفتن در شرکت ايران ترانسفو حمايت دولت بود.اما سازمان خصوصي‌سازي بدون در نظر گرفتن دستاوردهايي مانند افزايش فروش، بهره‌وري و صادرات از سوي بخش خصوصي در اين شرکت، افزايش سرمايه در ايران ترانسفو را اقدامي نامطلوب عنوان کرد. وي با اشاره به انجام معامله بلوکي ايران ترانسفو گفت:در حالي اخيرا سهام ايران ترانسفو به مجموعه‌اي غير واگذار شده که بخش خصوصي پيش از اين در بترانس تحولات بزرگي را رقم زده بود و اين معامله در ابعاد مختلف داراي اشکلات زيادي است. بنابراين ما بنا داريم که با کمک برخي از مسوولان‌ دلسوز موضوع بررسي از وضعيت صنعت ترانسفورماتورسازي و همچنين معامله بلوکي ايران ترانسفو را پيشنهاد كنيم، چرا‌که معتقديم زنگ خطر اين صنعت به صدا درآمده است.
اين مقام مسوول‌ درباره اشکالات اين معامله گفت: فروش ارزان آن بدون توجه به توانايي‌هاي شرکت ايران ترانسفو، حذف رقبا که يکي از آنها از خانواده سنديکا بوده و واگذاري به شرکتي که سابقه حضور در صنعت برق را نداشته است و همچنين اين موضوع که خريدار، شرکتي کاملا دولتي است و قوانين مربوط به اصل 44 حضور اين گونه سرمايه‌گذاران را از ورود به فرآيند معاملات خصوصي‌سازي نهي مي‌كند، از ديگر اشکالات اين معامله بوده است.
وي در پايان خاطرنشان کرد: ما فعالان صنعت برق به منظور جلوگيري از تضعيف بخش خصوصي اين صنعت و خصوصا شرکت ايران ترانسفو که توليدات استراتژيک آن براي کشور و صنعت برق از اهميت برخوردار است و به عنوان بنگاه نمونه کشور طي چند سال اخير معرفي شده و برند آن اعتبار ملي است، از دولتمردان تقاضا داريم راهکاري براي حل اين مشکل که شرکت‌هاي متعددي را در خطر غيرفعال شدن قرار داده بينديشند و با همفکري با اين سنديکا در جهت پيشرفت صنعت برق قدم‌هاي مثبتي را بردارند.
بهره‌برداري قريب‌الوقوع از طرح مهم ذوب‌آهن
در گروه فلزی، بازار با شایعاتی در مورد وجود یا عدم وجود خریدار برای بلوک مدیریتی ذوب آهن مواجه بود. براساس برخی خبرها در حالی که تا‌کنون خریداری اوراق درخواست خرید سهم را پر نکرده است، اما برخی شایعات در مورد حضور احتمالی بنیاد مستضعفان و صندوق فولاد در این عرضه خبر می‌دهد. دیروز همچنین یک مقام مسوول‌ در ذوب‌آهن اصفهان از بهره‌برداری قریب‌الوقوع از طرح توسعه کک سازی این شرکت خبر داد.
مجتبی فریدونی مدیر سرمایه‌گذاری و امور سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با بورس 24، از افتتاح طرح کک‌سازی این شرکت در دهه مبارکه فجر و ظرف چند روز آینده خبر داد.
وی نیاز ذوب‌آهن اصفهان به کک را یک میلیون و 400 هزار تن اعلام کرد که با توجه به تامین 200 تا 300 هزار تن آن از کک‌‌سازی زرند، بخش اعظم کک موردنیاز شرکت ذوب‌آهن اصفهان وارد می‌شود.
فریدونی ادامه داد: با توجه به بهره‌برداری کک‌سازی ذوب‌آهن اصفهان، بهره‌برداری کامل آن سه تا چهار ماه پس از بهره‌برداری اولیه صورت می‌گیرد.
به گفته وی؛ عملیات گرم کردن باطری شماره یک این شرکت، فروردین ماه سال آینده آغاز می‌شود تا در نهایت در خردادماه 92، به بهره‌برداری رسد.
مدیر امور سرمایه‌گذاری و سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان افزود: با توجه به راه‌اندازی این طرح‌ها، سال آینده نیاز وارداتی این شرکت به 400 هزار تن کاهش می‌یابد.
وی تصریح کرد: ضمن آنکه باطری شماره دو نیز در سال 93 بازسازی و تکمیل می‌شود.
وی تصریح کرد: در صورت خودکفایی ذوب‌آهن اصفهان درتامین کک مورد نیاز خود، حدود 150 تومان از قیمت تمام شده محصولات این شرکت کاسته می‌شود؛ ضمن آن که شرکت از مشکلات گشایش ال سی و تامین ارز رهایی می‌یابد.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن 8/84 میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که 23درصد آن را معامله 6/16 میلیون سهم پارسان تشکیل داد. در اين روز، از 226نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 151نماد با کاهش قیمت و 67نماد با رشد ارزش معامله شدند و بقيه نمادها هم تغيير قيمتي نداشتند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر