بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۰
کد خبر : ۸۸۳۹۶
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با توجه به بازگشایی بخش عمده‌ای از نمادهای متوقف و همچنین رشد قیمت مواد خام در بورس کالا با رشد یک درصدی مواجه شد.
از دیدگاه معامله‌گران، بازار سهام پس از پشت سر گذاشتن یک دوره نامناسب ناشی از توقف نمادهای معاملاتی و همچنین مسائل‌ سیاسی مترصد واکنش نشان دادن به تحولات اقتصادی از جمله رشد سریع قیمت کالاها است.

این رشد سریع می‌تواند در صورت اطمینان بازار از نبود تصمیم‌گیری‌های یک سویه به رشد بازار سهام منجر شود، به ویژه آنکه بورس تهران نسبت به دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری به جز بازار پول در سال جاری بازدهی كمتري داشته است. بيشتر کارشناسان با توجه به تورم سنگین کنونی، رشد نكردن بازار سرمایه را موجب خروج نقدینگی و کاهش سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور ارزیابی می‌کنند. از دیدگاه این کارشناسان رشد نيافتن بهای سهام می‌تواند بیش از پیش سرمایه‌گذاری عمومی را از بخش تولید و صنعت به امور واسطه‌گری، طلا، ارز و ساير بازارها هدایت کند.
در همین حال در تحولات اقتصادی نگاه‌ها به سوی لایحه بودجه سال آینده است که طبق وعده اعلام شده قرار است به زودی به مجلس تقدیم شود. لایحه بودجه به ویژه از نظر نرخ تبادل دلار و ریال همچنین تعیین تکلیف مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها از اهمیت بالایي برخوردار است. از سوي ديگر در صحنه اقتصادی سیاست‌های ارزی و پیش فروش سکه از اهمیت برخوردار است.
افزون بر اين، در صحنه اقتصاد جهانی، بهای فلزات همچنان در حد امیدوار‌کننده‌ای قرار دارند. در این بخش بهای مس 8هزار و 252دلار در هر تن رقم خورده است. بهای سه فلز روی، سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب 2هزار و 185دلار، 2هزار و 427دلار و 2هزار و 122دلار رسیده است. بهای بیلت فولادی نیز به 260دلار رسیده است.در کنار بازار جهانی چیزی که اینک نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرده، قیمت‌ها در بورس کالا است.
این امر سبب شده بهای محصولات فولادي در هفته گذشته به ویژه در روز چهارشنبه 10درصد رشد كند تا این انتظار پدید آید که در هفته آینده به ویژه پس از تعطیلی روز یکشنبه در عرضه‌های مبارکه رشد قيمت‌ها ادامه يابد. روز چهارشنبه در بورس کالا 25 هزار تن شمش بلوم فولاد خوزستان در برابر تقاضای 29هزار و 800 تنی و با نرخ پایه 1585 تومانی عرضه شد که با رشد 10 درصدی روبه‌رو‌ و در 1743 تومان دادو‌ستد شد. يادآور مي‌شود، این معامله به موعد تحویل 29 اسفند‌ماه انجام شد.
نرخ قبلی معامله شمش شرکت در بورس کالا 1653 تومان در هر کیلو بوده است. همچنین روز چهارشنبه 22هزار و 440 تن میلگرد فولاد خراسان به صورت نقدی و با نرخ پایه 1790 تومانی عرضه شد که با تقاضایی برابر عرضه مواجه شد و با قیمت 1969 تومان و رشدی 10 درصدی معامله شد.
این گزارش حاکی است در تالار فرآورده‌های نفت و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز در گروه مواد پلیمری بیش از 23 هزار تن انواع کالا با ارزشی بالغ بر 838 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. در این گروه بیشترین حجم معامله به داد‌و‌ستد 4 هزار تن پلی‌اتیلن سنگین EX3 پتروشیمی امیرکبیر اختصاص داشت.
بازگشت پالايشگاه اصفهان به بازار
در کنار تحولات بیرونی در درون بازار نیز معامله‌گران با رخداد برخی تحولات مهم مواجه هستند؛ به دنبال انتظار برای عرضه اولیه یکی از سه شرکت ایرانول، نفت پاسارگاد و پتروشیمی خراسان، امروز نماد پالایشگاه اصفهان پس از 270 روز بازگشایی خواهد شد.
اين در حالي است كه اگر چه برخی از نمادهای متوقف بازگشایی شده‌اند، اما نمادهای عمده‌ای نظیر پالایشگاه‌های تهران و بندرعباس به همراه خودرو سازان و چند شرکت شیمیایی نظیر تولی پرس و کف همچنان متوقف هستند. در همین حال مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با تشریح آخرین وضعیت ایران‌خودرو، پالایش نفت بندرعباس و پالایشگاه اصفهان گفت: دلیل توقف نماد سایپا انتشار اوراق نیست و این شرکت هنوز درخواست خود را ارائه نکرده ‌است.
امیرحمزه مالمیر در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنیم درباره این مساله‌ که شنیده‌ها حاکی است سایپا قصد انتشار اوراق دارد، اظهار كرد: هر شرکتی که قصد انتشار اوراق از هر نوعی را داشته باشد باید درخواست خود را به سازمان ارائه کند اما درخواستی از سایپا به منظور انتشار اوراق به سازمان نیامده است و این مساله به درخواست مگاموتور برمی‌گردد که ارتباطی به سایپا ندارد که بخواهد در مجمع خود این مساله را مطرح کند. بنابراین موضوع انتشار اوراق که در دستور کار مجمع عادی فوق‌العاده سایپا در روز گذشته قرار گرفته بود، از دستور جلسه حذف شد.
این مقام مسوول درمورد دلیل توقف نماد ایران‌خودرو نیز عنوان کرد: نماد ایران خودرو به واسطه بحث افزایش سرمایه نماد آن متوقف شده است و با توجه به اینکه آخرین مهلتی که در مجوز افزایش سرمایه ایران خودرو عنوان شده 29 تیر 92 است، بر این اساس باید این اطمینان خاطر به سازمان داده شود که شرکت می‌تواند تا این تاریخ افزایش سرمایه را به ثبت برساند. زیرا اگر تا تاریخ مورد نظر این افزایش سرمایه به ثبت نرسد، مشکلاتی مثل مسائل مربوط به شرکت مپنا رخ خواهد داد.
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در مورد میزان افزایش سرمایه ایران خودرو بیان کرد: میزان افزایش سرمایه این شرکت 8/8 درصد است که 35 میلیارد تومان آن (حدود 4 درصد) از محل سود انباشته و بقيه آن از محل مطالبات نقدی قرار است انجام شود.
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در مورد زمان بازگشایی نماد پالایش نفت بندرعباس بیان کرد: هر زمان اطلاعات لازم از شرکت دریافت شد، توسط سازمان بورس بررسی و پس از انعکاس این اطلاعات به بازار، نماد شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس باز خواهد شد.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه شاهد شرایط مثبتی بود که بخش عمده آن ناشی از بازگشت آرامش سیاسی و تحولات بورس کالا بود. در این میان کارشناسان بازار با توجه به اینکه در دهه فجر قرار داریم در انتظار تداوم شرایط رشد بازار هستند؛ این امر در شرایطی است که هفته آینده با یک روز تعطیلی در میان هفته روز یکشنبه به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مواجه هستیم و پس از آن بازار می‌تواند شکل گیری مسیر خود را در حالی که 5هفته به پایان سال 91 باقی مانده است، شاهد باشد.
در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در گروه پالایشگاهی شاهد تداوم صف خرید سه نماد لاوان، شیراز و تبریز بودند، این در شرایطی است که انتظار می‌رود بازگشایی نمادهای متوقف بتواند موجب به تعادل رسیدن صف‌های خرید شود.
کارشناسان بازار معتقدند یکی از دلایل اقبال بیش از حد به نماد بندرعباس پيش از بسته شدن نماد، توقف عمده نمادهای گروه پالایشگاهی و انتقال اقبال معامله‌گران به یک نماد قابل معامله بود. در این گروه، شنیده‌ها حکایت از پیش‌بینی سود 340ریالی برای هر سهم پالایشگاه بندر‌عباس دارد.
در این گروه مدیرعامل پالایشگاه تبریز از افتتاح فاز اول مجتمع بنزین سازی این پالایشگاه شامل نیروگاه و برخی از تاسیسات جانبی تا 9 روز آینده خبر داد و اعلام کرد: تا بهار سال آینده روزانه 3 تا 5/3 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 5 در این پالایشگاه تولید و به بازار عرضه خواهد شد.
عادل نژادسلیم در گفت‌وگو‌ با خبرگزاری مهر با اعلام اینکه در حال حاضر فاز اول این مجتمع بنزین سازی شامل نیروگاه برق و برخی از واحدهای زیرساختی آماده افتتاح و راه‌اندازی رسمی شده است، بیان کرد: بر این اساس 29 بهمن ماه امسال و همزمان با سالگرد قیام مردم تبریز برای پیروزی انقلاب، فاز اول این طرح بنزینی به طور رسمی افتتاح خواهد شد.
وی در خصوص مهم‌ترین ویژگی‌های کمی و کیفی راه‌اندازی مجتمع جدید بنزین سازی تبریز، توضیح داد: نیروگاه این مجتمع بنزینی شامل دو واحد 25 مگاواتی به منظور تولید برق صنعتی است.
در گروه بانکی، بانک پارسیان، در تاريخ 30 بهمن‌ماه مجمعی را برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره برگزار می‌کند.
این مجمع ساعت 9 صبح در سالن اصلی برج میلاد برگزار خواهد شد.
در این گروه، براساس رای یک دادگاه اروپایی، اتحادیه اروپا باید تحریم‌های تحمیل شده بر بانک صادرات ایران را لغو کند.
به گزارش خبرگزاري مهر، رای دادگاه اروپایی تلاش غرب برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی را تحت شعاع قرار خواهد داد و از سوی دیگر تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌ای ایران را تضعیف خواهد کرد. اتحادیه اروپا دو ماه فرصت دارد تا درخواست خود برای بازنگری رای صادره، را به دادگاه استیناف ارائه کند. همچنین هفته پیش دادگاه عمومی اتحادیه اروپا رای مشابهی به نفع بانک ملت ایران صادر کرده بود.
علاوه بر پرونده‌های بانک صادرات و ملت، سی پرونده دیگر از شرکت‌ها و موسسات ایرانی که توسط اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند در انتظار رسیدگی به پرونده خود در دادگاه عمومی اروپا هستند.
در این گروه، بانک ملت با سرمایه 3310 میلیارد تومانی در گزارش عملکرد واقعی 9 ماهه ضمن تاکید بر سود 25 تومانی قبلی خود توانسته 19 تومان آن را ( معادل 76 درصد ) محقق کند. شرکت در 9 ماهه سال قبل و با سرمایه 2000 میلیارد تومان مبلغ 23 تومان سود، محقق کرده بود.
در این گروه، پست بانک نیز EPS سال جاری خود بر اساس عملکرد 9 ماهه را همان 13 تومان قبلی اعلام کرده است. در 9 ماهه واقعی نیز 87 ریال آن را محقق کرده است. اين شرکت كه در 9 ماهه سال قبل 115 ریال به ازای هر سهم محقق کرده بود، در پایان سال مالی 90 نیز به سود واقعی 113 ریالی دست یافته بود.
در گروه مالی، معاون نظارت بیمه مرکزی ایران گفت: بیمه پارسیان با سپردن تعهد به بیمه مرکزی مجوز صدور بیمه نامه شخص ثالث را از 16 بهمن گرفت.
در این گروه بیمه سرمد به زودی در فرابورس پذیره‌نویسی خواهد شد. سه شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی، بانک صادرات و همیاری‌های غدیر مالک 60درصد سهام این شرکت و پذیره‌نویسان 40درصد از باقی سهام این شرکت 40میلیارد تومانی را تحت مالکیت خواهند داشت.
در گروه غذایی، بهنوش روز چهارشنبه بعد از افزایش سرمایه 100درصدی بازگشایی شد، ولی بر روی آن معامله‌ای صورت نگرفت.
در گروه مخابرات، اولین فروشگاه زنجیره‌ای شرکت مخابرات ایران با همکاری شرکت خدمات اول TCT، شرکت مخابرات ایران و شرکت مخابرات استان تهران افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.
این فروشگاه مطابق با استانداردهای روز دنیا و با نظارت مشاوران خارجی شرکت مخابرات ایران طراحی و به بهره‌برداری رسیده است و تمام خدمات مخابراتی اعم از خدمات تلفن ثابت، خدمات همراه اول، خدمات شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مخابرات ایران، فروش سیم‌کارت، کارت شارژ، گوشی موبایل، لپ تاپ، مودم و تمام تکنولوژی‌های ارتباطی در آن ارائه می‌شود.
سهام خودرويي به كدام سو مي رود؟
در گروه خودرویی خبرهای تکمیلی حکایت از الزام شرکت‌های خودرویی به واریز مابه‌التفاوت دریافتی میان قیمت رسمی و قیمت حاشیه بازار به حساب دولت دارد. با توجه به این شرایط افزایش نرخ‌های اخیر تاثیری در اقتصاد شرکت‌های خودرویی ندارد.در همین رابطه، مدیرکل دفتر ماشین‌سازی و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات تعهدات خودروسازان در شیوه قیمت‌گذاری جدید خودرو گفت: ارائه تصویر فیش‌های واریزی مابه‌التفاوت از سوی خودروسازان به خزانه الزامی است.
کیومرث فروتنی در گفت‌وگو‌ با خبرگزاري مهر با اشاره به تعهداتی که خودروسازان در قبال بالا بردن قیمت و محاسبه نرخ خودرو با ارز مبادله‌ای به دولت داده‌اند، گفت: خودروسازان باید در ازای محاسبه قیمت خودرو با ارز مبادلاتی، آمار و اطلاعات تولید، عرضه و پیش‌فروش را به دولت ارائه‌ کنند.
وی تصریح کرد: بر این اساس، خودروسازان مکلف شده‌اند که افزایش تولید و عرضه خودرو را به گونه‌ای صورت دهند که بازار خودرو داخلی به تعادل برسد و کاهش تدریجی قیمت تجاری فروش خودرو نیز ظرف 6 ماه به نحوی صورت گیرد که نرخ تجاری به نرخ محاسباتی نزدیک شود.
در این گروه، شركت سايپا همچنان در عملكرد 9 ماهه زيان‌ده ماند.
به گزارش بورس24، به اين ترتيب سايپا كه براي سال مالي منتهي به پايان اسفند سال 91 زيان 65 ريالي را به ازاي هر سهم اعلام كرده بود، در عملكرد 9 ماهه زيان خود را تا سطوح 96 ريال به ازاي هر سهم افزايش داد.
اين شركت در عملكرد 9 ماهه خود زيان 485 ريالي را به ازاي هر سهم شناسايي كرده است.
كاهش سود شركت‌هاي زير‌مجموعه و زيان‌ده شدن بيشتر شركت‌هاي خودروساز و قطعه‌ساز سايپا از جمله دلایل افزايش زيان اين شركت خودرويي است.
در گروه پتروشیمی، معامله‌گران شاهد برگزاری مجمعی مناسب از سوی هلدینگ نفت و گاز پارسیان بودند. این امر تاثیر مثبتی بر گروه پتروشیمی و سرمایه‌گذاری غدیر داشت. در مجمع «پارسان» سهامداران با تقسیم 181 تومان سود نقدی به ازای هر سهم موافقت كردند.
به گزارش بورس‌نیوز، مدیر عامل «پارسان» طی این جلسه عنوان کرده که این واحد از لحاظ سودآوری در کشور رتبه اول تا سوم را در میان شرکت‌های پتروشیمی دارا بوده و ارزش خالص دارایی‌های هر سهم آن براساس ارزیابی قیمت‌های روز گذشته 1500 تومان برآورد شده که این رقم می‌تواند به 2000 تومان افزایش یابد.
همچنین در مجمع فوق‌العاده «پارسان» برنامه افزایش سرمایه 66 درصدی از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران با اکثریت آرا به تصویب رسیده تا سرمایه این واحد پتروشیمی به 10 هزار میلیارد ریال افزایش یابد.
هیات رییسه مجمع هلدینگ نفت و گاز پارسیان در نهايت از بازگشایی نماد معاملاتی این سهم اوایل هفته آینده در صورت موافقت سازمان بورس خبر داد.
در گروه شرکت‌های هلدینگی، خبرهای تکمیلی در مورد معامله بلوک نزدیک به 17درصدی سهام سرمایه‌گذاری غدیر حکایت از عدم مشارکت بانک تجارت در این بلوک دارد و صندوق بازنشستگی مالک کامل این بلوک خواهد بود.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص 407واحد رشد كرد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات به 502میلیارد تومان رسید که در مقایسه با هفته پیش از آن و با توجه به یک روز معاملاتي بیشتر 17درصد رشد را نشان داد. شمار خریداران همچنان در بازار کم است و تنها 31هزار و 983نفر در هفته گذشته در بازار سهام حاضر بودند. شاخص نیز در کل هفته یک درصد بازدهی مثبت داشت که بازدهی کل بازار در سال جاری را به 5/42 درصد رساند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر