بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۱
کد خبر : ۸۸۵۴۴

مهدی اعتصام در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ضمن انتقاد از اخبار اشتباه منتشر شده درباره جزئیات غرق جکت فاز 13 پارس جنوبی گفت: کارشناسان صدرا برای عملیات شناسایی موقعیت و وضعیت جکت غرق شده به منطقه و دریا اعزام شده‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد: نتایج این شناسایی به زودی به دست ما برسد و گزارش غواصان و تصاویر ضبط شده به وسیله دوربین‌های ROV (ربات‌های زیردریایی کنترل از راه دور) جمع‌بندی شود، تا درباره روش بازیابی جکت تصمیم‌گیری شود.

مدیرعامل صدرا در پاسخ به ابراز تردید‌ عده‌ای درباره بازیابی جکت فاز 13 با توجه به حادثه غرق جکت در نزدیکی جزیره هنگام گفت: این جکت حتما قابل بازیابی است، چنانکه جکت مغروق فاز 12 در نزدیکی جزیره هنگام بازیابی و نصب شده است و این مسأله نیز از جمله مواردی است که اطلاع‌رسانی غلط درباره آن انجام شده است.

*اطلاعات غلط رسانه ها درباره غرق شدن جکت فاز 13

وی تأکید کرد: اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها در این باره اشتباهات زیادی دارد، چنانکه درباره آسیب دیدن جرثقیل شناور 5000 HL به غلط اطلاع‌رسانی شد، همچنان که این جرثقیل در عملیات قبلی نیز در زمان نصب جکت فاز 12 درگیر نبود.

اعتصام درباره حادثه جزیره هنگام نیز تاکید کرد: آن موقع هم به غلط گفتند، جکت برای همیشه غرق و به موزه خلیج‌فارس پیوسته است، در حالی که جکت بازیابی و استفاده شد.

وی با بیان اینکه نمی‌دانم این اطلاعات غلط چرا با این حجم گسترده منتشر شده است، گفت: بازیابی جکت به روش‌های مختلف قطع یقین امکان‌پذیر است، اما مسأله ما میزان آسیب‌دیدگی جکت در زمان غرق شدن و نیاز آن به بازسازی در خشکی یا دریا است که با اطلاعات جمع‌آوری شده توسط غواص‌ها و ROV باید درباره آن تصمیم‌گیری شود.

مدیرعامل صدرا افزود: اگر آسیب‌دیدگی جکت محدود باشد، در دریا تعمیر و بلافاصله نصب می‌شود، اما اگر آسیب جدی‌تر و نیازمند تعمیرات خارج از آب و در خشکی باشد، زمان نصب مجدد بیشتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: با توجه به نوع حادثه و غرق شدن آرام جکت بعد از استقرار پیش‌بینی ما آن است که آسیب‌دیدگی جدی ایجاد نشده باشد.

وی با بیان اینکه جکت در عمق 70 متری آب‌های خلیج‌فارس قرار گرفته است، گفت: هنوز هوا متلاطم است و باید برای غواصی با دقت بیشتری عمل کنیم، اگرچه فیلم‌های اولیه ROV نیز تهیه شده است.

اعتصام در ادامه اظهار داشت: حوادث دریایی به دلیل پیچیدگی کار بسیار محتمل است، چنانکه عملیات نصب جکت فاز 13 نیز براساس روش‌های اجرایی عملیاتی انجام شده بود.

*3 دلیل احتمالی بروز حادثه برای جکت فاز 13/لغزش بستر هنوز جدی‌ترین احتمال است

وی در پاسخ به پرسشی درباره مفهوم لغزیدن بستر و تأثیر آن بر غرق جکت گفت: لغزش بستر دریا یکی از گزینه‌های محتمل جدی درباره علل غرق جکت بوده است.

مدیرعامل صدرا توضیح داد: قبلاً در محل استقرار چک آپ دکل حفاری، چاهک‌هایی ایجاد شده است و ما احتمال می‌دهیم این چاهک‌ها پایداری محدوده نصب را ضعیف‌تر کرده و باعث حرکت لایه‌های بستر دریا شده است، چرا که جنس زمین در محدوده فاز 13 نسبت به دیگر فازها سست‌تر است.

وی اضافه کرد: البته احتمالات دیگری نیز مطرح است که اشکال در فرآیند آبگیری جکت و ایجاد حباب‌هایی در زیر بستر که به پدیده shallow gas مشهور است، از آن جمله هستند.

وی تاکید کرد: با توجه به اطلاعات موجود حالت اول یعنی لغزش بستر دریا محتمل‌تر به نظر می‌رسد، اما تنها پس از بررسی‌های کامل می‌توان درباره آن اظهارنظر کرد.

اعتصام با بیان اینکه در زمان نصب جکت موج سنگینی نداشتیم و آب و هوا برخلاف اطلاعات منتشره ایجاد مشکل نکرده و شرایط آب و هوایی مطلوب بوده است، گفت: یکی از اطلاعات غلط منتشره درباره غرق جکت مسأله آب و هوا بوده است که به هیچ وجه دراین موضوع تأثیرگذار نبود و قرار بود آب و هوا 3 روز بعد خراب شود.

*قوی‌ترین جرثقیل خاورمیانه در اختیار صدرا

وی در ادامه اظهار داشت: برای بازیابی و شناوری جکت باید هم از جرثقیل استفاده شود و هم هوا به تانک‌های شناوری جکت تزریق شود، تا قدرت شناوری جکت بیشتر شود.

مدیرعامل صدرا افزود: یکی از مطالب منتشره این بود که باید تجهیزات قوی‌تر در زمان نصب به کار گرفته می‌شد، در حالی که در حال حاضر قوی‌ترین جرثقیل کشور و خاورمیانه 5000 HL شرکت صدرا است، چنانکه جرثقیل بعدی در ایران به نام غدیر با ظرفیت 4500 تن بار است و در امارات نیز علیرغم تنوع و تعدد جرثقیل‌ها، جرثقیل 5 هزار تنی و بالاتر از آن وجود ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نیاز صدرا به به کارگیری تجهیزات سایر کشورهای منطقه برای عملیات بازیابی با بیان اینکه برای بازیابی جکت 5000 HL و دیگر جرثقیل‌های صدرا کافی است و به ظرفیت بیش از آن نیز نیاز نیست، اضافه کرد: بعد از مرحله شناسایی و تکمیل آن در تمام ابعاد ویروسی وضعیت بستر دریا، جکت و تانک‌ شناوری آن می‌توان درباره ادامه کار تصمیم‌گیری کرد، چنانکه باید بدانیم محیط و بستر تخریب شده است، یا نه و پس از آن در قالب یک طرح جامع مهندسی، روش اجرا مشخص خواهد شد.

اعتصام اظهار داشت: در عین حال وضعیت چاه حفر شده در منطقه باید بررسی و مشخص شود، در اثر حادثه چاه آسیب دیده است، یا نه؛ این بررسی شاید زمان ببرد، چرا که هوا دوباره خراب می‌شود و باید شناسایی در دو مرحله انجام شود.

*مشخصات فاز 13 پارس جنوبی

به گزارش فارس، در 9 بهمن ماه جاری، جکت 40 میلیون دلاری فاز 13 پارس جنوبی در هنگام نصب توسط شرکت سازنده جکت یعنی صدرا غرق شد. برای ساخت این جکت 30 ماه زمان صرف شده بود.

فاز 13 پارس جنوبی به اندازه 2 فاز استاندارد پارس جنوبی و به منظور استخراج روزانه 56 میلیون متر مکعب گاز غنی از مخزن مشترک پارس جنوبی اجرا می‌شود.

بر این اساس ، در بخش دریایی این پروژه نیز هم‌اکنون چهار سکوی سرچاهی هر کدام به وزن 2400 تن، چهار جکت هر کدام به وزن 1900 تن، چهار پل ارتباطی هر کدام به وزن 240 تن و چهار مشعل هر کدام به وزن 110 تن ساخته خواهد شد.

بقیه متعلقات پروژه در مجموع به وزن ۳۳هزار و ۳۲۰ تن در کارخانه فراساحل بوشهر در دستور کار برای اجرا است.

با بهره برداری از پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی در عسلویه روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین، روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی، روزانه 2900 تن گاز مایع LPG و روزانه 2750 تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و روزانه 400 تن گوگرد تولید می‌شود.

بر این اساس در صورت عدم موفقیت عملیات بازیابی جکت غرق شده فاز 13 و نیاز به ساخت یک جکت دیگر به جز هزینه تولید جکت جدید که به گفته مدیرعامل صدرا تحت پوشش بیمه بوده است، 3 ماه برای ساخت آن زمان صرف خواهد شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر