بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۳
کد خبر : ۸۸۶۰۴
مجيد اسكندري: فرابورس ايران اولين روز كاري هفته جاري را در شرايطي با كاهش در ارزش و حجم معاملات به پايان برد كه فعالان بازار در اين روز شاهد پرواز 1292 واحدي شاخص بورس بودند. روز شنبه فرابورس، دادوستد 9/40 ميليون اوراق بهادار را به ارزش 273 ميليارد ريال به ثبت رساند كه اين ميزان در مقايسه با آخرين روز كاري هفته گذشته، حدود 50 درصد كاهش را نشان مي‌دهد.

در اين ميان پتروشيمي زاگرس با برخورداري از ارزش معاملات 110 ميليارد ريالي توانست كمتر از نيمي از ارزش مبادلات بازار روز شنبه فرابورس را به خود اختصاص دهد. در همين حال قند چهارمحال و پتروشيمي مارون به ترتيب با ارزش معاملاتي 30 ميليارد ريال و 27 ميليارد ريال جزو برترين‌هاي فرابورس بودند.
همچنين ذوب‌آهن اصفهان که از جمله نمادهاي پيشرو بازار به شمار مي‌رود، روز شنبه با 22 ميليارد ريال ارزش معاملات در رده چهارم بيشترين ارزش مبادلات بازار قرار گرفت. به گزارش خبرنگار دنياي اقتصاد، در بازار روز شنبه فرابورس، صدرا با مبادله بيش از 11 ميليون سهم، بيشترين حجم مبادلات بازار را از آن خود كرد. بانك خاورميانه و ذوب‌آهن اصفهان نيز به ترتيب شاهد مبادله 2/10 ميليون سهم و 1/7 ميليون سهم خود بودند و توانستند در جايگاه دوم و سوم پرمعامله‌ترين نمادهاي بازار قرار گيرند.
از سوي ديگر بيمه سامان با ارزش معاملات يك ميليون ريالي و حجم معاملات 1150 سهمي، كم‌اقبال‌ترين نماد بازار فرابورس بود. روز شنبه سهام بيمه پاسارگاد نيز توانست با 5 درصد افزايش قيمت، بيشترين رشد را در بازار فرابورس كسب كند. پس از اين نماد، نمادهاي «شراز»، «شاوان» و «ميدكو» هر كدام با 99/4 درصد كاهش قيمت بيشترين افت را تجربه كردند.
بازار روز شنبه فرابورس شاهد دادوستد 69 نماد بود كه از اين تعداد، 28 نماد با رشد قيمت و 12 نماد با افت قيمت مواجه شدند و 29 نماد نيز بدون تغيير ماندند.
آغاز پذیره‌نویسی بیمه سرمد
ريیس اداره عملیات بازار فرابورس گفت: پذيره‌نويسي 168 میلیارد ریالی بیمه سرمد از فردا آغاز مي‌شود.
بهنام محسنی با اعلام اين خبر گفت: شركت بيمه سرمد 400 ميليارد ريال سرمايه اوليه دارد كه 232 ميليارد ريال معادل 58 درصد آن از طريق موسسين و 42 درصد باقیمانده معادل 168 ميليارد ريال آن به وسيله پذيره‌نويسي از 24 بهمن به مدت 7 روز تامين مي‌شود. وي افزود: بیمه سرمد که در زمینه انجام عملیات بیمه‌ای مستقیم در انواع رشته‌های بیمه زندگی و غیر‌زندگی براساس پروانه فعالیت از سوی بیمه مرکزی و تحصیل پوشش بیمه‌های اتکایی فعالیت دارد، دارای سه سهامدار حقوقی است که بانک صادرات ایران و شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی هر کدام با داشتن 80 میلیون سهم مالک 20 درصد سهام و موسسه همیاری غدیر با دارا بودن 72 میلیون سهم مالک 18 درصد از سهام این شرکت هستند. محسنی اظهار کرد: 168 ميليون سهم شركت بيمه سرمد به قيمت هر سهم هزار ريال از طریق شبکه کارگزاری‌های فرابورس پذيره‌نويسي مي‌شود و متعهد پذیره‌نویسی شرکت تامین سرمایه امین است که به میزان 20 درصد از کل سهام شرکت را متعهد شده است. ريیس اداره عملیات بازار فرابورس در ادامه تاکید کرد: حداقل ميزان خريد سهام براي اشخاص حقيقي 5 هزار سهم و حداکثر 100 هزار سهم و براي اشخاص حقوقي حداقل 400 هزار و حداکثر 4 میلیون سهم در نظر گرفته شده است و پذیره‌نویسی بیشتر از حداکثر تعیین شده منوط به تقاضای خریدار و موافقت هیات موسس است.
عرضه اوليه سهام شركت نفت ايرانول
براساس اطلاعيه منتشرشده از سوي شركت فرابورس ايران، سهام شركت نفت ايرانول، روز چهارشنبه هفته جاري از طريق عرضه اوليه به عموم واگذار مي‌شود.
بر اين اساس، تعداد 50 ميليون سهم عادي با نام اين شركت در نماد «شرانل1» به ارزش اسمي هر سهم يك هزار ريال در بازار دوم فرابورس به عمومي عرضه خواهد شد.
براساس اين اطلاعيه، از 50 ميليون سهم قابل عرضه در روز عرضه اوليه، تعداد 2 ميليون سهم به منظور عرضه معامله‌گران آنلاين و تعداد 48 ميليون سهم به منظور كشف قيمت اوليه در نظر گرفته شده است. محدوديت خريد هر ايستگاه معاملاتي نيز 60 هزار سهم اعلام شده است. از سوي ديگر اعلام شده است، كارگزاران در جريان كشف قيمت سهام اين شركت بايد دسترسي مشتريان آنلاين را مسدود كنند و پس از كشف قيمت، معامله‌گران آنلاين مي‌توانند حداكثر به ميزان سهميه‌اي كه براي آنها اعلام خواهد شد، اقدام به خريد سهام اين شركت كنند.
عرضه عمده سرمايه‌گذاري پارس آريان
در همين حال، شركت فرابورس ايران از عرضه عمده سهام غيرمديريتي شركت سرمايه‌گذاري پارس آريان در بازار پايه فرابورس خبر داده است.
براساس اطلاعيه منتشرشده از سوي شركت فرابورس، موسسه همياري كوثر در نظر دارد تعداد 83 ميليون سهم يعني معادل يك درصد از سهام شركت سرمايه‌گذاري پارس آريان (سهامي عام) را به طور يكجا و نقد و با قيمت پايه هر سهم 1495 ريال در نماد «آريان4» در چهارشنبه هفته جاري عرضه كند.
بر اين اساس، اين عرضه از سوي شركت كارگزاري سهام پژوهان شايان، در بازار پايه فرابورس و به صورت يكجا و نقد مطابق با رويه جاري تسويه پاياپاي (T+3) صورت خواهد گرفت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر