بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۳
کد خبر : ۸۸۸۲۰
دنیای اقتصاد: مبادلات روز گذشته بازار قراردادهای آتی سکه اگر چه با نوسان زیر 2 درصد دنبال شد، اما افت و خیز قیمت‌ها معنادار بود و در شرایطی که از صبح روز گذشته متاثر از خبر رییس بانک مرکزی مبنی بر اینکه «پیش فروش سکه به متقاضیان از اول اسفندماه به قیمت هر قطعه علی‌الحساب یک میلیون تومان آغاز می‌شود» با افزایش محسوسی همراه شد، زیرا تا حدودی با تردید معامله‌گران نسبت به رقم دقیق قیمت سکه پیش فروش در آینده همراه بود.

البته اخبار دیگری روز گذشته منتشر شد که تا حدودی روی روند دادوستدها تاثیرگذار بود؛ «احتمال واریز همزمان عیدانه 70 و 90 هزار تومانی دولت و مجلس به مردم و یارانه نقدی از اسفندماه امسال» و توزیع دلار در میان صرافی‌ها از مهم‌ترین دلایل ریزش قیمت‌ها طی مبادلات عصر بود. این در حالی است که کارشناسان نظرات متفاوتی دارند؛ احمد بیات یکی از کارشناسان بازار آتی سکه با بیان اینکه شرایط جدید اعلام‌شده توسط بانک مرکزی برای پیش‌فروش سکه، جذابیتی برای خریدار نخواهد داشت، گفت: خبر نهایی چگونگی پیش‌فروش، موجب مثبت شدن قیمت سکه آتی شد.
بیات در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به تاثیر خبر پیش‌فروش سکه در بازار، اظهار کرد: خبر ابتدایی برای پیش فروش قبل از اعلام چگونگی آن روند قیمتی در بازار را منفی کرد.
وی ادامه داد: پس از اینکه بانک مرکزی اعلام کرد که یک‌میلیون تومان به صورت علی‌الحساب و مابقی با توجه به شرایط حاکم بر آینده بازار دریافت خواهد شد، جذابیت خرید بین مشتریان را از بین برد.
این کارشناس بازار آتی سکه با بیان اینکه انتظارات از پیش‌فروش سکه توسط بانک مرکزی تغییر کرد، گفت: با شرایط فعلی، بازار دوباره روند مثبت را طی خواهد کرد؛ چراکه قیمت قطعی برای آن مشخص نشده است.
وی درباره علت روند نزولی قیمت‌ها با توجه به اعلام شرایط جدید توسط بانک مرکزی گفت: خبر تزریق 7/2 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و تبدیل آن به ریال برای جبران کاهش قدرت خرید مردم هم بر بازار تاثیر گذاشته است اما تحلیل‌های متفاوتی در این باره وجود دارد.
وی ادامه داد: تزریق این حجم نقدینگی به صورت ارزی به جامعه و تبدیل آن به ریال موجب کاهش قیمت دلار در بازار خواهد شد به عبارتی اگر این مقدار در بازار تزریق شود اثرات آن در کوتاه مدت مشاهده خواهد شد.
این کارشناس بازار آتی تصریح کرد: تاثیر تزریق این مقدار ارز در مرکز مبادلات به جای بازار غیررسمی به مراتب کمتر خواهد بود و در صورت تزریق آن در مرکز مبادلات امکان مشاهده تاثیر آن در بلند مدت وجود دارد.
کارشناسان در خصوص طرح جدید ارزی دولت معتقدند: در صورتی که نرخ واحد ارز ایجاد و به همه بازارها تزریق صورت گیرد و فاصله نرخ بازار آزاد و ارز تزریقی حداکثر 2 درصد باشد، قیمت‌ها در بازار به شدت کاهش می‌یابد و این می‌تواند یکی از وزنه‌های تاثیرگذار در نزولی شدن قیمت‌ها باشد.
به نظر تحلیلگران، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال حالا دولت و مجلس دست در دست هم بنا دارند تا قیمت ارز و سکه را کاهش دهند. علاوه بر اتخاذ تدابیر امنیتی از سوی بانک مرکزی و مجلس، ريیس بانک مرکزی در مصاحبه‌ای اعلام کرد بانک مرکزی تصمیم دارد در راستای کمک به مردم در آستانه سال نو و از طریق برداشت از صندوق توسعه اقدام به تزریق ارز به بازار کند، این اقدام ممکن است تا حدودی بر کاهش قیمت‌ها موثر باشد، اما کارشناسان نسبت به تاثیرات بلندمدت آن اظهار تردید کرده‌اند.
در بازارهای جهانی نیز همانند بازار داخلی، قیمت‌ها با کاهش محسوسی همراه شد؛ به طوری که قیمت‌ طلا به کاهش خود ادامه داد تا به پايین‌ترین سطح در یک ماه گذشته برسد. پس از اعلام کره شمالی مبنی بر انجام آزمایش‌های هسته‌ای زیرزمینی، قیمت‌ طلا در بازارها كاهش قابل توجهي يافت. کره شمالی روز سه‌شنبه انجام سومین آزمایش موفق هسته‌ای خود را تايید و اعلام کرد: در این آزمایش از ابزاری در ابعاد کوچک‌تر استفاده کرده ‌است که در مقایسه با وسیله مورد استفاده در آزمایش قبلی از قدرت انفجاری بیشتری برخوردار است.
همچنین انتشار اخباری مبنی بر اینکه سرمايه‌گذاري موديز اعلام كرده ريسك‌هاي منفي اقتصاد جهاني در سه ماه پاياني سال 2012 تقليل يافته ولي برخي مخاطرات همچنان پابرجا است، روی روند دادوستدها تاثیرگذار بود.
در مجموع در مبادلات دیروز و با نزدیک شدن به زمان تسویه در بازار نقدی بازار شاهد افزایش قیمت و تثبیت قیمت‌ها بود این در حالی است که اختلاف قیمت سکه سررسید بهمن و اسفند به پایین‌ترین سطح رسید و سود آربیتراژ یک روزه این سررسید 3 درصد اعلام شد، اما با این وجود سکه بهمن ماه از بازار نقدی پیشی گرفت و حتی در ساعتی از معاملات، انتظارات بازار مثبت شد اما در نهایت با کاهش قیمت دلار، بازار آتی شیب نزولی به خود گرفت. سکه سررسید بهمن ماه با افزایش 32/1 درصدی در مبادلات صبح و کاهش 31/1 درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و 423 هزار تومان تا یک میلیون و 461 هزار تومان، سررسید اسفندماه با افزایش 87/1 درصدی در مبادلات صبح و کاهش 39/1 درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و 466 هزار تومان تا یک میلیون و 514 هزار تومان و سررسید فروردین ماه با افزایش 73/1 درصدی در مبادلات صبح و کاهش 47/1 درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و 525 هزار تومان تا یک میلیون و 574 هزار تومان قرار گرفت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر