بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۶
کد خبر : ۸۸۹۳۳
اعظم شريفي: معاملات اين هفته بورس تهران با حضور دوباره خريداران حقيقي همراه بود. به طوري كه تغيير مالكيت سهام به ميزان 200 ميليارد ريال از سهامداران حقوقي به معامله‌گران حقيقي در پايان هفته رقم خورد.به گزارش خبرنگار ما، جهش يك هزار واحدي شاخص در ابتداي هفته تحت تاثير بازگشايي نماد پالايش نفت اصفهان، افزايش تقاضاي خريد سهام در گروه پالايشگاهي را به همراه داشت، تا اين گروه كماكان مورد اقبال سهامداران باشد.

بر اين اساس بازار با پيشروي گروه پالايشگاهي، ورود نقدينگي جديد را در اين هفته شاهد بود. به طوري كه نمادهاي پالايش نفت تبريز، پالايش نفت اصفهان و صندوق بازنشستگي از سوي سهامداران حقيقي مورد توجه قرار گرفتند و در مقابل حقوقي‌ها بيشترين حمايت را در گروه پتروشيمي از سهام كرمانشاه، شيراز و خارك داشتند.
استقبال از «شپنا»
به دنبال بازگشايي نماد پالايشگاه نفت اصفهان، بازار روز شنبه روندي سراسر مثبت را تجربه كرد كه خريد و فروش پرحجمي را نيز به دنبال داشت. در اين روز نفت و گاز پارسيان در نمادهاي پتروشيمي شيراز و زاگرس عرضه‌كننده بود. ساتا نيز با عرضه 3 ميليون سهمي، ديگر عرضه‌كننده پتروشيمي شيراز بود. از سوي ديگر، صندوق نفت 1/1 ميليون سهم پتروشيمي زاگرس را عرضه كرد. در همين حال صنايع معدني اميد در نماد سرمايه‌گذاري سپه و بانك تجارت در نمادهاي «ونيكي» و «رتاپ» خريدار بود. در اين روز دانايان پارس از نيرومحركه و سرمايه‌گذاري ساختمان حمايت كرد و صندوق ذخيره شاهد هم در نماد سرمايه‌گذاري شاهد 2/1 ميليون سهم خريد. همچنين سرمايه‌گذاري توسعه ملي در صف خريد كربن 5/2 ميليون سهم فروخت. بنياد مستضعفان نيز در كنار خريد 100 هزار سهم سيمان تهران، در نماد قند چهارمحال تنها 110 هزار سهم عرضه كرد. تدبيرگران اطلس در نمادهاي ماشين‌سازي اراك و توس‌گستر خريدار بود و گروه بهمن 130 هزار سهم بانك پارسيان را عرضه كرد. در همين حال گروه مالي ملت علاوه بر خريد 5 ميليون سهم بانك ملت اقدام به عرضه 8/1 ميليون سهم در نماد «شپنا» كرد. در همین حال، پترول يك ميليون پتروشيمي كرمانشاه و صندوق عشاير 3/3 ميليون سهم غدير را خريداري كردند.
عرضه 130 هزار سهمي پتروشيمي پرديس از سوي هامون سپاهان، خريد 300 هزار سهم خدمات انفورماتيك از سوي ملي انفورماتيك و فروش 200 هزار سهم شيميايي ايران از سوي آتيه دماوند هم از ديگر تحولات روز شنبه بودند.
حقوقي‌ها حمايتگر بودند
معامله‌گران بعد از يك روز تعطيلي، روز دوشنبه را نيز مثبت آغاز كردند؛ اين در حالي است كه سرمايه‌گذاري بوعلي در كنار گروه مالي ملت اقدام به عرضه سهام پالايش نفت اصفهان كرد. همچنين بوعلي 2 ميليون سهم بانك ملت را فروخت، اما گروه مالي ملت با خريد 4/3 ميليون سهمي از بانك ملت حمايت كرد. از سوي ديگر صندوق نفت در نماد حفاري شمال با عرضه 5 ميليون سهم فعال بود و سرمايه‌گذاري توسعه ملي باز هم يك ميليون سهم كربن ايران را عرضه كرد. نكته قابل توجه افزايش حجم خريدهاي توسعه ملي در نماد فولاد صبانور بود كه به 350 هزار سهم رسيد.بنابر اين گزارش، خريدهاي صنايع معدني اميد در نماد سرمايه‌گذاري سپه ادامه داشت و بانك تجارت نيز با خريد 500 هزار سهمي از «ونيكي» حمايت كرد. در همين حال، نمادهاي سرمايه‌گذاري ساختمان و شاهد نيز از سوي دانايان پارس و ذخيره شاهد خريداري شدند. از سوي ديگر تدبيرگران اطلس 600 هزار سهم ماشين‌سازي اراك را خريد و صندوق عشاير در كنار خريد 200 هزار سهم داروسازي سبحان، يك ميليون سهم غدير را به پرتفوليوي خود افزود.
از سوي ديگر پترول همچنان با خريد يك ميليون سهم از نماد كرمانشاه حمايت مي‌كند.
عرضه سهام شيران از سوي آتيه دماوند در بازار روز دوشنبه تا 350 هزار سهم افزايش يافت. اين در حالي است كه سازمان توسعه و نوسازي 5/2 ميليون سهم ذوب‌آهن را عرضه كرد و اعتضاد غدير و صباتامين خريدهاي كم‌حجمي را در نمادهاي ليزينگ خودرو غدير و ملي مس صورت دادند.
برخورد عرضه و تقاضا
با افزايش حجم عرضه‌ها در معاملات روز سه‌شنبه، فعاليت حقوقي‌ها نيز پررنگ‌تر شد. به طوري كه صندوق عشاير 2/4 ميليون سهم غدير و 3 ميليون سهم «پارسان» را از بازار جمع كرد. گروه مالي ملت با خريد 2 ميليون سهم از بانك ملت حمايت كرد و سرمايه‌گذاري بوعلي يك ميليون سهم صندوق بازنشستگي را به پرتفوليوي خود افزود.
در اين روز بلوك 48 ميليون سهمي ملي مس به سرمايه‌گذاري فرهنگيان منتقل شد و 4/1 ميليون سهم بيمه البرز نيز از سوي سرمايه‌گذاري توسعه صنعتي خريداري شد. روز سه‌شنبه پارس بازرگان در صف خريد 700 هزار سهم نفت پارس را عرضه كرد. همچنين توسعه معادن روي 600 هزار سهم «فاسمين» و كالسيمين 400 هزار سهم «كروي» را خريدند. ملي انفورماتيك نيز خريد 730 هزار سهمي را در نماد خدمات انفورماتيك رقم زد. بنابر اين گزارش سرمايه‌گذاري سپه در نمادهاي سيمان هرمزگان و پتروشيمي خارك خريدار بود و 170 هزار سهم توس‌گستر نيز از سوي سرمايه‌گذاري ملي خريداري شد.
در ادامه معاملات روز سه‌شنبه، اعتضاد غدير 1/1 ميليون سهم سيمان دورود را عرضه كرد و انديشه محوران 122 هزار سهم صنعت روي زنگان را خريداري كرد. در مقابل سرمايه‌گذاري توسعه ملي به عرضه يك ميليون سهم كربن ادامه داد، همچنين عرضه صندوق نفت نيز در نمادهاي معادن و فلزات و گروه بهمن قابل توجه بود. در معاملات اين روز صنايع معدني اميد 2/1 ميليون سهم سرمايه‌گذاري سپه، بانك تجارت 500 هزار سهم «ونيكي» و دانايان پارس 700 هزار سهم سرمايه‌گذاري ساختمان را خريداري كردند. در مجموع هفته جاري را مي‌توان دوره‌اي توام با تقويت ورود نقدينگي از سوي خريداران حقيقي دانست كه همين روند موجب افزايش شادابي بازار شده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر