بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۸
کد خبر : ۸۸۹۳۵
هديه لطفي: سرانجام طلسم ورود شركت‌هاي نفتي با عرضه سهام نفت ايرانول شكسته شد و كشف قيمت مناسب سهام اين شركت باعث توجه فعالان و سهامداران به نفتي‌ها شد تا به‌اين ترتيب راه براي كشف قيمت مناسب ديگر هم‌گروه آن يعني نفت پاسارگاد باز شود.به گزارش خبرنگار ما، در عرضه اوليه روز گذشته تعداد 46 ميليون و 597 هزار و 277 سهم از سهام شركت نفت ايرانول به نرخ 835 تومان در بازار دوم فرابورس كشف قيمت شد كه طبق نظر كارشناسان و فعالان بازار سرمايه، قيمت مزبور براي سهام ايرانول بسيار ارزنده بود.

همچنين طبق تعهد سهامداران عمده بايد 5 درصد يعني معادل 50 ميليون سهم اين شركت عرضه مي‌شد كه از اين تعداد دو ميليون سهم به معامله‌گران آنلاين تعلق دارد.
به‌اين ترتيب كارگزاران بايد سهميه‌ هر معامله‌گر آنلاين را طبق پيام ناظر بازار توزيع كند.همچنين عرضه اوليه مزبور ارزشي معادل 2/389 ميليارد ريال داشت كه به‌اين ترتيب ارزش بازار فرابورس را به 449 هزار و 614 ميليارد ريال افزايش داد.
در جريان عرضه اوليه يادشده، مديرعامل فرابورس در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس اظهار كرد: در این عرضه برای نخستین بار از زمان به‌کارگیری رویه معاملات آنلاین سهام، معامله گران آنلاین نمی‌توانند در فرآیند کشف قیمت حضور داشته باشند، ولی برای این گروه 2 میلیون سهم در نظر گرفته شده که بعد از کشف قیمت از سوی کارگزاران به معامله‌گران آنلاین تخصیص داده خواهد شد. این در حالی است که در عرضه‌های اولیه قبلی با حجم 50 میلیون سهم، معمولا یک تا دو میلیون سهم توسط این گروه خریداری می‌شد.‌از هامونی در واکنش به این سوال‌ که آیا عدم حضور معامله‌گران آنلاین در عرضه‌های اولیه سایر شرکت‌ها هم رعایت خواهد شد یا فقط محدود به عرضه اولیه ایرانول است؟ توضیح داد: با توجه به اینکه عدم حضور معامله‌گران در کشف قیمت سهام این شرکت به عنوان نخستین تجربه است، باید بررسی‌هایی انجام شود، بنابراین هنوز در مورد سایر عرضه‌های اولیه تصمیمی اتخاذ نشده است.
وی ادامه داد: اتخاذ چنین تصمیمی با توجه به مطالعات انجام شده در سایر بازارهای مشابه فرابورس دنیا بوده است، به طوری که هنگام عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌ها در بازارهای سهام دیگر، ابتدا شرکت‌های تامین سرمایه اقدام به کشف قیمت می‌کنند و سپس سهامداران حقیقی و معامله‌گران آنلاین در محدوده زمانی مثلا یک هفته ای به خرید سهام با قیمت کشف شده مبادرت می‌کنند.
وی در برابر سوال‌ ديگري مبنی بر اینکه چرا مسوولان‌ شرکت ایرانول مانند سایر شرکت‌های در شرف عرضه اولیه سهام اقدام به برگزاری جلسه معارفه یا نشست مطبوعاتی با خبرنگاران حوزه بازار سرمایه نکردند تا آخرین وضعیت مالی و عملیاتی آن مشخص و به سوالات سهامداران و خبرنگاران پاسخ داده شود؟ توضیح داد: در حالی اطلاعات این شرکت در سایت کدال منتشر شده که به باور مدیران و سهامداران عمده، ایرانول شرکتی مشهور است و بيشتر فعالان با آن آشنایی دارند.
هامونی در رابطه با عرضه اولیه سهام سایر شرکت‌ها از جمله نفت پاسارگاد و پتروشیمی خراسان در روزهای آینده گفت: همه مراحل لازم برای عرضه اولیه 5 درصد سهام این دو شرکت در بازار دوم فرابورس طی شده، ولی با توجه به روزهای پایانی بهمن و لزوم ارائه بودجه 92 شرکت‌ها، این دو شرکت باید بودجه سال آینده را ارائه کنند.
مدیرعامل شرکت فرابورس خاطرنشان کرد: بنابراین اگر این دو شرکت اطلاعات مربوط به بودجه سال آینده را تا قبل از پایان ماه جاری ارائه کنند، عرضه اولیه سهام شان در فرابورس انجام می‌شود، در غیر این صورت عرضه سهام به بعد از انتشار اطلاعات موکول خواهد شد.
هامونی در ادامه خاطرنشان كرد: در حال حاضر پتروشیمی جم آماده پذیرش در فرابورس است، هفته آینده نيز پرونده پذیرش شرکت مشمول اصل 44 دخانیات ایران در هیات پذیرش فرابورس بررسی می‌شود.
وی افزود: این شرکت حدود 90 تا 95 درصد فرآیند آماده‌سازی را طی کرده و در صورت پذیرش در فرابورس و ارائه آخرین اطلاعات، سعی می‌شود تا قبل از سال جاری عرضه اولیه شود.
در بازار چه گذشت؟
همچنين به دنبال عرضه اوليه ديروز، نماد پالايشگاهي حاضر در فرابورس از جمله پالايش نفت شيراز و پالايش نفت لاوان مورد توجه سهامداران قرار گرفتند، به طوري كه نه تنها هر كدام از سهام مزبور با معاملات پرحجمي روبه‌رو شدند، بلكه در نهايت صف خريد سنگيني براي آنها تشكيل شد و به‌اين ترتيب هر كدام نوسان مثبت 5 درصدي را به ثبت رساندند.
در پايان معاملات صف خريد لاوان و شيراز به ترتيب معادل 3/17 و 13 ميليون سهم بود.
ميدكو نيز از ديگر نمادهاي پرمعامله ديروز بود؛ به طوري كه 8/82 ميليون سهام آن به ارزش 5/269 ميليارد ريال خريد و فروش شد. هرچند كه در نهايت هر سهم آن با نوسان منفي اندكي مواجه شد، اما به عنوان پرمعامله‌ترين نماد ديروز شناخته شد. در بازار ابزارهاي نوين مالي نيز گواهي سپرده انصار با جابه‌جايي 8/33 ميليون برگه اوراق بهادار به عنوان پرمعامله‌ترين نماد در اين گروه شناخته شد.
اوراق مشاركت گهرزمين، مشاركت نارنجستان و اجاره ماهان 2 نيز به ترتيب در رتبه‌هاي دوم تا چهارم قرار گرفتند.
در مجموع ديروز 169 ميليون و 799 هزار برگه اوراق بهادار در 15 هزار و 857 مرتبه خريد و فروش شد و ارزش كل معاملات به 8/905 ميليارد ريال رسيد كه اين رقم ناشي از معامله 96 نماد در بازارهاي فرابورس بود.
از اين تعداد نماد معامله‌شده، 24 نماد با نوسان مثبت، 39 نماد با نوسان منفي و 34 نماد ديگر بدون تغيير قيمت بودند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر