بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۴
کد خبر : ۸۹۰۹۸
مثلث نوشت:
یاسر هاشمی می گوید اجرای طرح وحدت ملی در شرایط کنونی کار سختی است اما ایده پدرش را غیر ممکن نمی داند در این باره با وی گفت و گویی کرده ایم
 آقای هاشمی رفسنجانی در آخرین مصاحبه خود اعلام کردند که نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شوند، چطور شد که ایشان به این تصمیم رسیدند؟ آیا این تصمیم نهایی است یا امکان دارد شرایط در فضای سیاسی کشور به‌وجود آید که تصمیم ایشان عوض شود؟
بحث آمدن یا نیامدن آقای هاشمی به عرصه انتخابات را خبرنگاران و سیاسیون و خصوصاً مردم دائم از ما و شخص آقای هاشمی می‌پرسند. خیلی گروه‌های سیاسی پیش ایشان می‌آیند و مشورت رای آمدن می‌دهند، البته خیلی‌ها هم می‌آیند برای حضور ایشان شرط تعیین می‌کنند یا کسانی هم توصیه به نیامدن می‌کنند. من قبل از ورود به این بحث می‌گویم، شرایط کشور یک اولویت مهمتری دارد و آن هم خود مساله انتخابات است. آقای هاشمی انقلاب را فرزند خود می‌داند و تلاش دارد، کمک کند تا انتخابات در یک رقابت بسیار سالم، مشارکت حداکثری و نشاط سیاسی مردم در پای صندوق‌های رای باشد، هیچ دغدغه ظاهری کنار کشیدن از عرصه سیاسی، تحریم، دوری یا بی‌تاثیری در انتخابات جایی ندارد و تلاش می‌کند شرایط را طوری فراهم کند که یک انتخابات مطلوب برگزار شود؛ بنابراین بیشتر این موضوع حائز اهمیت است تا اینکه هاشم می‌آید یا خیر، چون این مساله دوم است.
شما می‌گویید هم‌اکنون وقت تعیین مصداق نیست. این بدان معنی است که احتمال دارد آقای هاشمی در شرایطی برای کاندیداتوری تصمیم بگیرند؟ یا آنکه ایشان تصمیم گرفته‌اند بدون نامزد شدن، از بیرون برای برگزاری انتخابات کمک کنند؟
من آقای هاشمی را از صاحبان این انقلاب می‌دانم، اگر روزی به یک جمع‌بندی برسد که بخواهد بیاید، قطعاً این تصمیم را می‌گیرد و می‌آید. هیچ ترسی و هیچ نگرانی ندارد، ولی من خیلی صریح بگویم امروز ایشان نظری بر کاندیداتوری ندارد و این مساله را نمی‌بیند که خود به صحنه انتخابات بیاید. آقای هاشمی به کمک برای برگزاری انتخابات فکر می کند
جسته و گریخته خبر‌هایی می‌آید که خانواده آقای هاشمی با کاندیداتوری ایشان مخالفند، ماجرای این مخالفت چیست؟
بله شخصه امروز خودم خیلی موافق حضور پدر در انتخابات نیستم.
آقای هاشمی در مصاحبه اخیر خود گفته‌اند که برخی می‌خواهند. بین من و رهبری را به هم بزنند و به آخرین صحبت‌های امام (ره) اشاره کردند که سفارش به با هم بودن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و آقای هاشمی داشتند...
همانطور که امام (ره) فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است، به‌هرحال فکر می‌کنم که ارتباط و رابطه مقام معظم رهبری با هاشمی رفسنجانی یکی از موضوعات اصلی برای حفظ بقا، ارتقا و توسعه نظام است. فکر می‌کنم بالاخره آقای هاشمی سعی کرده این موضوع را رعایت کند و با همه بد‌اخلاقی‌هایی که خیلی‌ها کردند تا در این ارتباط خللی ایجاد کنند و این ارتباط را کمرنگ جلوه دهند، ولی امروز می‌بینیم که آقای هاشمی در مصاحبه اخیر خود می‌گوید: «من این ارتباط را دارم و از همه بهتر خود ایشان می‌داند که نبود ایشان برای من سخت‌ترین حالت است.»
هم آقای هاشمی گفتند می‌خواهند به انتخابات کمک کنند هم فرزندان و هم نزدیکان از قول ایشان گفتند که ایشان می‌خواهند تاثیر‌گذارتر باشند. شما هم ابتدای مصاحبه به همین مساله اشاره کردید، مشخصاً تاثیر‌گذاری ایشان در انتخابات با چه فاکتور‌هایی بروز و ظهور پیدا خواهد کرد؟ در واقع می‌خواهم بپرسم استراتژی ایشان برای انتخابات 92 چیست؟
ایشان در مواضع، ملاقات‌ها و ارتباطاتی که با احزاب و مسئولان می‌گیرند و تشریح نقشی که کشور باید در مقابله با هجمه‌های خارجی بازی کند، دنبال برگزاری یک انتخابات مطلوب است. در کل منش اصلی آقای هاشمی، منش اعتدال است و اگر بخواهیم به مرز موفقیت ایشان پی ببریم، این رمز منش اعتدال است که در تمام رفتار‌های عملی خود آن را نشان داده‌اند. آقای هاشمی خود را وابسته به هیچ جریان افراطی، تند یا خاصی نمی‌داند چون خود را دلبسته مکتب انتخاب می‌داند شاید در آینده شیوه رفتاری آقای هاشمی، در ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به وضوح قابل مشاهده باشد که منش اصلی همه این رفتار‌ها منش اعتدالی است. احساس می‌شود اعتدال خواست عمومی جامعه است، مردم امروز از رفتار‌های افراطی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خسته شدند.
گویا آقای هاشمی تمایل داشتند که آقای ناطق نوری این گفتمان را نمایندگی کند، اما آقای ناطق‌نوری گفتند که نامزد نمی‌شوند، درست است؟
آقای هاشمی همیشه از آقای ناطق به عنوان یک انسان با‌سابقه انقلابی و آگاه به مسائل روز سیاسی یاد می‌کنند و هیچ وقت ندیدم آقای هاشمی، نقد جدی به آقای ناطق داشته باشد، بنابراین به نظرم ایشان هم جزو یکی از کاندیدا‌های مطلوب است.
آقای ناطق‌نوری اعلام کردند نامزد ریاست جمهوری نمی‌شوند، ولی نام آقای ولایتی هنوز مطرح است و شخصیت‌های سیاسی وی را فردی نزدیک به آقای هاشمی می‌دانند. آیا می‌توان به گزینه آقای ولایتی هم فکر کرد؟
آقای ولایتی از مدیران خوب آقای هاشمی است، ولی گویا ایشان با موضوع وحدت ملی موافق نیست.
رابطه آقای ولایتی با آقای هاشمی چگونه است؟
خوب است.
نفر سومی هم وجود دارد که نزدیک به آقای هاشمی است و اخیر آقای حسن روحانی خیلی صریح مصاحبه کرده و از طرح تشکیل دولت فراجناحی دفاع نمود و گفت همیشه از آقای هاشمی مشورت می‌گیرد و نباید ایشان از جمع یاران انقلاب حذف شود و باید در این جمع بماند، آیا کاندیداتوری آقای روحانی به معنای کلید خوردن بحث دولت وحدت ملی است؟
قطعاً آقای روحانی هم جزو کاندیدا‌های مورد علاقه آقای هاشمی است. او از مدیران و یاران نزدیک آقای هاشمی است، ولی ما هنوز در فاز تعیین مصداق وارد نشدیم، من اعتقاد دارم الان در همان فضای کمک به برگزاری یک انتخابات مطلوب و فضای ایجاد تفکیک فکر‌ها و ایده‌ها هستیم. بعد پرچمدار هر تفکر مشخص می‌شود. آقای روحانی به اعتقاد من مشی اعتدال دارد و کاملاً نزدیک به آقای هاشمی است و می‌توان یکی از کاندیدا‌های جدی برای انتخابات باشد.
آیا آقای هاشمی با آقای روحانی صحبت کرده و این باره توافقی حاصل شده است؟
آقای هاشمی با خیلی‌ها صحبت‌ انتخاباتی کرده، یکی از آن افراد هم آقای روحانی بوده است.
با توجه به حرفی که زدید و طرحی که آقای هاشمی برای گردهم آوردن معتدلین چپ و راست دارد،‌آیا اصلاح‌طلبان حاضرند با آقای حسن روحانی کار کنند؟
این را باید از خود اصلاح‌طلبان سوال کرد، اما آقای حسن روحانی هشت سال با اصلاح‌طلبان به‌طور مستقیم کار کرده، دبیر شورایعالی امنیت ملی بود، یکی از مهمترین ارکان اصلاح‌طلبان را داشت خیلی از نیرو‌هایی که می‌بینم با آقای روحانی کار می‌کنند و با وی نزدیک هستند، اصلاح‌‌طلبند. آقای روحانی در میان معتدلین اصلاح‌طلبان و معتدلین اصولگرایان پوشش دارد، اما اینکه اصلاح‌طلبان حاضرند با وی کار کنند یا خیر، مساله‌ای است که باید خود اصلاح‌طلبان پاسخگوی آن باشند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر