بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۹
کد خبر : ۸۹۲۴۵
مجيد اسكندري: فرابورس ايران ديروز در يك اتفاق نادر بدون افت قيمت نمادها به كار خود پايان داد. اين بازار روز گذشته شاهد تشكيل پي در پي صف‌هاي خريد در نماد «ذوب» بود كه اين صف‌ها باوجود تداوم عرضه، تا پايان ساعت معاملات بازار ادامه يافت.

روز گذشته فرابورس دادوستد بيش از 169 ميليون اوراق بهادار را به ارزش 506 ميليارد ريال در 8190 دفعه به نظاره نشست تا به اين ترتيب يك روز كاري پرثمر را از سر بگذراند.
اين موضوع در سايه معاملات با ارزش دو نماد «ميدكو» و «ذوب» حاصل شد، به گونه‌اي که «ميدكو» با ارزش معاملات 270 ميليون ريالي و «ذوب» با ارزش معاملات 265 ميليون ريالي، بخش قابل ملاحظه‌اي از معاملات بازار را به خود اختصاص دادند.
اين در حالي است كه اين دو نماد به لحاظ حجم معاملات نيز عملكرد خوبي از خود بر جاي گذاشتند و به ترتيب با 83 ميليون و 79 ميليون سهم دادوستد شده در بازار ديروز فرابورس، بيشترين حجم معاملات بازار را نيز به خود اختصاص دادند.
در همين حال، روز گذشته تعداد 180 ميليون برگه حق‌تقدم بانك گردشگري كه به صورت عمده عرضه شده بود، توانست 90 ميليارد ريال از ارزش كل معاملات بازار را به خود نسبت دهد.
ديروز قند چهارمحال، يكي از نمادهاي تازه‌وارد فرابورس با ارزش معاملات 47 ميليارد ريالي، از جمله نمادهايي بود كه بيشترين ارزش معاملات را دارا بودند. از سوي ديگر رهشاد سپاهان با ارزش معاملات 2 ميليون ريالي و تعداد معاملات 900 سهمي، كمترين ارزش و حجم معاملات بازار فرابورس را دارا شد.
روز گذشته نفت ايرانول با 5 درصد افزايش قيمت، بيشترين رشد را در بازار فرابورس كسب كرد. پس از اين نماد، پالايش نفت شيراز و پالايش نفت لاوان به ترتيب با 99/4 درصد و 98/4 درصد افزايش قيمت، بيشترين رشد را پس از ايرانول، به خود نسبت دادند.
در همين حال نمادهاي ذوب‌آهن اصفهان و آ‌س‌پ به ترتيب با افزايش قيمت‌هاي 73/4 درصدي و 23/4 درصدي رشد مناسبي را در فرابورس شاهد بودند.
گزارش خبرنگار دنياي اقتصاد حاكي است، از 60 نمادي كه روز گذشته در بازارهاي فرابورس، مبادله شدند، 22 نماد با رشد قيمت روبه‌رو بود و 38 نماد بدون تغيير قيمت به كار خود پايان دادند.
از سوی دیگر دربازار ابزارهای نوین مالی که هر برگه آن به ارزش یک میلیون ریال خرید و فروش می‌شود، بیشترین حجم معاملات را به ترتیب، سه نماد گواهی سپرده انصار 37 هزارو 885برگه، اجاره امید 33هزار و 960برگه و اجاره سامان 15هزارو 710برگه داشتند.
همچنین طبق اعلام ناظر فرابورس، نماد معاملاتي حق تقدم استفاده نشده شركت صنايع پتروشيمي دهدشت، با محدوديت دامنه نوسان قيمت 50 درصدي براساس دامنه نوسان نماد اصلي معامله شد. در عین حال نماد معاملاتي اوراق اجاره شركت واسط مالي ارديبهشت به منظور تامين مالي شركت هواپيمايي ماهان، به منظور پرداخت اجاره بهاي
سه ماهه اوراق در اول اسفند، متوقف شد. هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن نيز در مرز 640 هزار ریال دادوستد شد.
فروش بلوك پتروشیمی باختر
افزون بر اين، بلوک 27/27 درصدی سهام شرکت پتروشیمی باختر به قیمت پایه هر سهم 20هزارو 425ریال در بازار سوم فرابورس معامله شد.
به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، ديروز سازمان خصوصي سازي، 818 ميليون و 181هزارو 818 سهم معادل 27/27 درصد از سهام شركت پتروشيمي باختر را به وکالت از شركت ملي صنايع پتروشيمي، به نرخ پايه هر سهم 20هزارو 425 ريال روي ميز فروش بازار سوم گذاشت که به همان نرخ پایه به فروش رفت.
احتمال پذیره‌نویسی دو میلیارد سهم بانک آینده
مدیرعامل فرابورس با اعلام آمادگی عرضه اولیه سهام نفت پاسارگاد و پتروشیمی خراسان، از شروع پذیره‌نویسی دو میلیارد سهم بانک آینده در هفته آینده خبر داد.
امیر هامونی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در رابطه با عرضه اولیه دو شرکت نفت پاسارگاد و پتروشیمی خراسان اظهار کرد: همه مراحل لازم برای عرضه اولیه 5 درصد سهام این دو شرکت طی شده و در صورت انعکاس آخرین اطلاعات نفت پاسارگاد درسایت کدال و اتمام سپرده‌گذاری سهام پتروشیمی خراسان، این دو شرکت طی روزهای آینده عرضه خواهند شد.
وی با بیان اینکه شاید سهام یکی از این دو شرکت طی هفته جاری عرضه اولیه شود، در رابطه با زمان پذیره‌نویسی 200 میلیارد تومان از سهام بانک درشرف تاسیس آینده گفت: مسوولان‌ این بانک در حال تکمیل اطلاعات هستند، تا در صورت نهایی شدن، دو میلیارد سهم در فرابورس پذیره‌نویسی شود.
هامونی ادامه داد: به این ترتیب احتمالا اوایل هفته بعد این تعداد سهام (معادل 25 درصد از سرمایه 800 میلیارد تومانی بانک در شرف تاسیس آینده) مورد پذیره‌نویسی عمومی قرار می‌گیرد.
دریافت اطلاعات جدید از پالایشگاه نفت تهران
رییس نظارت بر ناشران فرابورسی سازمان بورس و اوراق بهادار از دریافت اطلاعات جدید شرکت پالایشگاه نفت تهران خبر داد.
به گزارش سنا، «علی بیک‌زاده» افزود: اطلاعات پیش‌بینی 9 ماهه سال 91 شرکت پالایشگاه نفت تهران به دلیل پاره‌ای از توضیحات و اصلاحات هفته گذشته به این شرکت عودت داده شده بود، اما مدیریت آن روز گذشته گزارش‌های جدید این شرکت را به سازمان بورس ارسال کرده است.
وی با بیان اینکه سازمان بورس پیگیر رفع نواقص گزارش‌های پالایشگاه نفت تهران است، اظهار کرد: اطلاعات جدید این شرکت در حال بررسی است که در صورت رفع برخی ابهامات، نماد آن به زودی در فرابورس ایران بازگشایی می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر