بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۹
مستطيل شيشه اي تالار

دهن کجی پی بر ای به رشد سود

با توجه به اینکه افزایش سودآوری سهام شرکت ها ناشی از افزایش تولید و بهره وری آنها نبوده، بلکه تنها به رشد قیمت فروش محصولات تولیدی برمی گردد، بازار تصمیمی برای افزایش پی بر ای این شرکت ها ندارد.
کد خبر : ۸۹۳۰۳
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 91.11.30 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 39 واحد افزایش به رقم 31059 واحد رسيد. عکس وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 74 واحد افت عدد 60538 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 29 واحد صعود به رقم 38739 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1390 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز پالایش نفت اصفهان با 35 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پتروشیمی پردیس با 17 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، معاملات امروز تالار شیشه ای روند مثبت خود را در حالی به پایان رسانید که سیل توقف و بازگشایی نمادها بابت اعلام تعدیل مثبت عایدی سهام در بازار به راه افتاد.

اما نکته مورد توجه اهالی تالار این است که در کلیت بازار سهام، سرمایه گذاران در مقابل افزایش سودآوری شرکت ها نسبت قیمت به عایدی سهام آنها یعنی نسبت P/E را بالا نمی برند. 

به عقیده اهالی بازار با توجه به اینکه افزایش سودآوری سهام شرکت ها ناشی از افزایش تولید و بهره وری آنها نبوده، بلکه تنها به رشد قیمت فروش محصولات تولیدی برمی گردد، بازار تصمیمی برای افزایش پی بر ای این شرکت ها ندارد. افزون بر اینکه با توجه به روند تورمی موجود در اقتصاد و تحریم های اعمال شده بر کشور، به نظر می رسد روند افزایش سود سهام آنها چندان مطابق انتظارات نبوده است.

به هر ترتیب در تالار شیشه ای طی معاملات امروز 12 نماد متوقف شدند و 13 نماد نیز مورد بازگشایی قرار گرفتند.

بدین ترتیب "غاذر"، "شلعاب" و "پکویر" از جمله نمادهایی بودند که با رشد حدود 28، 26 و 23 درصدی قیمت سهام به تابلوی معاملات بازگشتند.

"وصندوق" نیز با توجه به اخبار مثبتی که در خصوص عرضه اولیه سهام زیرمجموعه آن به گوش می رسد، توجه سرمایه گذاران را با افزایش احتمال اعلام تعدیل مثبت عایدی هر سهم به خود جلب کرد، بطوریکه پس از معاملات بیش از 20 میلیون سهمی در نماد مذکور صف خرید حدود یک میلیون و 300 هزار سهمی تا پایان معاملات امروز به قوت خود پابرجا ماند.

تداوم روند صعودی در نماد معاملاتی سهام نفت ایرانول نیز دلیل دیگری است که در خصوص استقبال سرمایه گذاران از سهام صندوق بازنشستگی از سوی اهالی تالار مطرح می شود.

در گروه پالایشی نیز همین طور که انتظار می رفت "شپنا" به تعادل قیمتی رسید، اما سایر سهم های این صنعت همچنان پیگیر صف های خرید و معامله در دامنه نوسان مثبت حداکثری بودند. همچنین در این گروه صحبت هایی حاکی از اعلام سود 100 تومانی برای هر سهم نفت پارس برای سال آینده نیز به گوش می رسد.

در گروه فلزات اساسی نیز "ذوب" با قدرتی زیاد معاملات پرحجم 44 میلیون سهمی را با همراهی تقاضای 9 میلیونی خریداران به نظاره نشست. هرچند سایر نمادهای مطرح گروه از جمله "فولاد"، "فاسمین" و "فملی" به معامله سهام خود در دامنه نوسان منفی بسنده کردند.

در گروه لاستیک و پلاستیک نیز "پسهند" اولین پیش بینی بودجه سال 92 خود را با رشد 440 درصدی سود هر سهم نسبت به آخرین عایدی برآوردی سال مالی جاری اعلام کرد که عمده دلیل آن به موضوع فروش زمین کارخانه به ارزشی بیش از 27 میلیارد تومان برمی گردد.

براساس این گزارش، نماد معاملاتی کربن ایران به دلیل اثرات ناشی از سود تقسیمی شرکت صنایع لاستیکی سهند و تعدیل بیش از 20 درصدی متوقف شد.

"وپترو" نیز که سهامدار عمده آنها محسوب می شود، صف سنگین خرید سهام را نظاره گر بود.

البته زیر مجموعه دیگر سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی یعنی "شدوص" نیز که برای اعلام تعدیل مثبت 76 درصدی سود پیش بینی شده سال مالی جاری و پوشش 69 درصدی این بودجه طی عملکرد 9 ماهه خود متوقف بود، امروز مورد بازگشایی قرار گرفت.

طی روز جاری گروه سیمانی نیز روند مناسبی را در معاملات سهام خود دنبال کرد و اکثر نمادهای گروه تا سقف قیمت ها اوج گرفتند.

در این میان معاملات سهام "حفاری" که دیروز ابطال شده بود، امروز با تداوم صف 14 میلیونی خریداران و معامله حدود 6.5 میلیونی پیگیری شد.

در مجموع بورس روز کاری خود را با نوسان اندک شاخص کل پایان داد و با اینکه این نماگر به سمت کانال 39 هزار واحدی در حال حرکت بود، اما تحت تأثیر روند منفی قیمت سهام گروه پتروشیمی نتوانست امروز به این هدف دست یابد.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز معاملات خود را در حالی با افزایش ناچیز قیمت ها دنبال می کند که دور جدید طرح پیش فروش سکه از فردا در شعب بانک ملی آغاز می شود.

بدین ترتیب قیمت هر سکه نقدی در بازار به یک میلیون و 430 هزار تومان رسیده و هر دلار آزاد نیز در محدوده 3710 تومانی معامله می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر