بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۳
کد خبر : ۸۹۳۶۲
آرمان: اگرچه قرار بود تا پایان دولت دهم پروژه مسکن مهر قشر زیادی از طبقات متوسط و ضعیف کشور را خانه‌دار کند اما اکنون اخبار حاکی از توقف برخی از این پروژه‌ها به دلیل کمبود اعتبارات مالی است. پروژه مسکن مهری که قرار بود رکورد‌دار ساخت مسکن و خانه‌دار کردن مردم در دولت‌های نهم و دهم باشد اکنون به پاشنه آشیل این دولت تبدیل شده و با وجود بیش از 50 میلیارد دلار اعتباری که به این پروژه تزریق شده است اما همچنان اخبار حاکی از کمبود منابع مالی و اعتبارات این پروژه است تا آنجا که در برخی از شهرها خانه‌های مسکن مهر تحویلی یا زیرساخت‌های لازم را ندارد یا بدون امکانات اولیه تحویل متقاضیان شده است یا در برخی از مناطق کار ساخت فعلا متوقف شده است.
به گزارش ایلنا مدیر پروژه‌های آب و فاضلاب در مسکن مهر گیلان چندی پیش اعلام کرده بود بزرگ‌ترین مشکل اجرای پروژه‌ها در شهرهای مذکور کمبود شدید اعتبارات اعلام است. اعتبارات دریافتی بابت نصب انشعابات کمتر از ۳۰‌درصد اعتبارات مورد نیاز را پوشش می‌دهد به ویژه در بخش اجرای پروژه‌های فاضلاب که اجرای آن‌ها سخت و بسیار پر هزینه است.
همچنین به گزارش فارس، مديرعامل شركت آب و فاضلاب آذربايجان غربي گفته بود: با توجه به ابلاغ دفتر مديريت برنامه‌ريزي استانداري ميزان اعتبار تخصيص يافته براي انجام مطالعات آبرساني و فاضلاب به مسكن مهر گلمانخانه اروميه با كمبود اعتبار مواجه است. جمشيد آقازاده در پنجاه و هشتمين جلسه شوراي تامين مسكن آذربايجان غربي گفته بود: شركت آب و فاضلاب آذربايجان غربي براي انجام مطالعات انتقال آب به شهرك گلمانخانه اروميه 450 ميليون تومان و براي مطالعه فاضلاب مسكن مهر اين شهرك 200 ميليون تومان اعتبار نياز دارد كه بر اساس ابلاغ دفتر مديريت و برنامه‌ريزي استانداري براي اين منظور 400 ميليون تومان در نظر گرفته شده است كه اين ميزان اعتبار پاسخگوي نياز ما براي مطالعه آبرساني و فاضلاب اين شهرك نيست. این مقام مسئول با اشاره به وجود معارض در مسكن مهر شهرك طرزيلو هم اظهار داشت: در اين شهرك نيز آماده‌سازي معبر انجام نگرفته و به دليل وجود معارض در حال حاضر با مشكل مواجه هستيم.
بر اساس گزارش دیگری از خانه ملت نماینده مردم هشترود و چار‌اویماق از توقف عملیات ساخت خانه‌های مسکن مهر در هشترود خبر داد و گفت: وعده‌های بی‌عمل مسئولان برای مردم سقف نمی‌شود. غلامحسین شیری با اشاره به اینکه عملیات ساخت خانه‌های مسکن مهر در استان آذربایجان شرقی حدود چند ماه است که متوقف شده است، گفته بود: نرسیدن اعتبار برای خرید مصالح از جمله علت‌های ذکر شده از سوی پیمانکاران این پروژه است. مرکز پژوهش‌های مجلس چندی پیش گزارشی را منتشر کرد که به موجب آن اعلام شده بود طی دهه 80 تنها 30‌درصد پروژه‌های عمرانی تکمیل شده و 70‌درصد این پروژه‌ها نیمه تمام مانده است. طبق آمار دولت هم طی 8 ماهه سال‌جاری تنها 16‌درصد بودجه‌های عمرانی تخصیص یافته و 84‌درصد این بودجه محقق نشده است.

توقف پروژه‌های شهرسازی به دلیل کمبود اعتبارات

در حالی که تنها چهار ماه تا پایان دولت دهم باقی است اما این دولت همچنان وعده اتمام این پروژه ناتمام می‌دهد. این در حالی است که دیروز قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در استان تهران از توقف برخی از پروژه‌های مسکن مهر به دلیل کمبود اعتبارات خبر داد. به گزارش ایسنا فریبرز واحدی در مراسم افتتاح تقاطع غیر همسطح خاورشهر با محور امام رضا (ع) به کمبود اعتبارات برای ساخت پروژه‌های راه و شهرسازی استان تهران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بالغ بر 950 میلیارد تومان پروژه‌ در حال اجرا در استان تهران داریم اما تعدادی از پروژه‌ها به دلیل نبود اعتبارات متوقف شده است. به گفته وی توقف پروژه‌های شهرسازی به دلیل کمبود پروژه‌ها در برخی از استان‌ها هم وجود دارد.
 واحدی با بیان این‌که 150‌میلیارد تومان پروژه راه و شهرسازی در استان تهران آماده‌ بهره‌برداری است، گفت: 86 هزار واحد مسکن مهر آماده‌ افتتاح است که هفته گذشته 22 هزار و 600‌واحد آن را تحویل دادیم. مدیرکل اداره راه و ترابری استان تهران از تحویل 23 هزار واحد مسکن مهر در هفته آینده خبر داد و افزود: این واحدها در شهرستان پاکدشت و دیگر شهرستان‌های استان تهران به متقاضیان تحویل داده می‌شود. مجید نامجو، وزیر نیروی دولت دهم اما بار اصلی زیرساخت‌های مسکن مهر را برعهده وزارت نیرو می‌داند. به گزارش ایسنا، مجید نامجو در آیین گشایش «سیزدهمین گردهمایی سراسری مشاوران امور زنان و خانواده شرکت‌های تابعه و وابسته وزارت نیرو» بار اصلی زیرساخت‌های مسکن مهر را نیز به عهده وزارت نیرو دانست و گفت: برخلاف منابع مالی که برای این طرح چندان مشخص نبوده است، اما وزارت نیرو کار خود در این بخش را به خوبی انجام داده است.

کمبود 5 میلیون واحد مسکونی در کشور

اگرچه وزیر راه و شهرسازی روز گذشته اعلام کرد: با توجه به ساخت 21 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی در کشور، اکنون 400 هزار واحد مسکونی بیش از تعداد خانوار وجود دارد و این امر برای اولین بار در کشور، در دولت‌های نهم و دهم صورت گرفته است اما یکی از کارشناسان مسکن از کمبود 5 میلیون واحد مسکونی در کشور خبر داد و گفت: 5 میلیون واحد مسکونی در کشور کم است و ساخت این تعداد واحد حداقل هفت سال دیگر امکانپذیر است. بیت‌الله ستاریان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به روند افزایش قیمت مسکن طی امسال، اظهار کرد: سال آینده نیز احتمالا روند افزایشی قیمت مسکن ادامه خواهد داشت. این کارشناس وضعیت بازار مسکن ماه پایانی سال را همچون فروردین‌ماه امسال پیش‌بینی کرد و گفت: امسال برای اولین بار در فروردین‌ماه شاهد افزایش قیمت مسکن بودیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر