بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۷
مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری مشترک بانک اقتصاد نوین

چرابازدهی شاخص کل باشاخص صندوق ها تفاوت دارد؟

ترکیب پرتفوی صندوق ها، نحوه انتخاب سهم براساس تحلیل های بنیادی انجام شده از سوی کارشناسان، اثرپذیری اندک شاخص صندوق برخلاف شاخص کل از نوسانات قیمت سهم هایی با ریسک بالا و در نهایت متمایز بودن نحوه محاسبه این دو شاخص از جمله عواملی هستند که موجب بروز اختلافی بین بازدهی آنها می شود.
کد خبر : ۸۹۳۸۶
افزایش نرخ ارز و رشد نرخ فروش محصولات شرکت ها در بورس کالا اثر آن بر میزان سودآوری و نیز اختصاص ریسک پایین این شرکت ها در مقایسه با سایر صنایع موجب آن شد تا صندوق سرمایه گذاری مشترک بانک اقتصاد نوین بیشترین حجم سرمایه گذاری های خود را به گروه استخراج کانه های فلزی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی اختصاص دهد.

مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری مشترک بانک اقتصاد نوین با بیان این موضوع به خبرنگار بورس نیوز گفت: با توجه به حجم سرمایه گذاری 26 میلیارد ریالی صندوق تحت ضوابط و قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار تعداد شرکت ها در پرتفوی بورسی از 26 سهم به 10 سهم تقلیل یافت که با توجه به ریسک بالای سایر گروه ها، استراتژی سرمایه گذاری تمرکز بر سه صنعت مذکور قرار گرفت.

مجید پورنعمت در بیان دلایل بازدهی منفی 3.7 درصدی صندوق طی یک ماهه اخیر عنوان کرد: با تحلیل بنیادی سهام شرکت های مختلف و در راستای حداقل کردن گردش حساب ها، سهم شرکت هایی با ریسک اندک انتخاب شده و روی سهام آنها به صورت بلندمدت سرمایه گذاری انجام پذیرفته است. لذا با توجه به عدم قیمت سهم شرکت های فعال در گروه های مورد نظر مانند طی یک ماهه اخیر، شاهد کسب بازدهی منفی صندوق طی این دوره بوده ایم که به نظر می رسد در بلندمدت به اهداف مورد نظر خود در تمرکز بر سه صنعت مذکور دست یابیم.

وی پیرامون ابهامات ایجاد شده در گروه پالایشگاهی و نیز روند قیمتی سهام آنها در بورس اظهار داشت: با نگاهی به وضعیت بازدهی و افزایش قابل توجه قیمت سهم در برخی از این شرکت ها طی چند ماهه اخیر، به این نتیجه می رسیم که رفتار فعالین بازار در این خصوص منطقی نیست. چراکه با توجه به مشخص نبودن نرخ ارز در بودجه سال آینده و تأثیرپذیری درآمد شرکت های پالایشی از این امر، می توان گفت ریسک سرمایه گذاری در آنها قابل توجه بوده، حال آنکه عامل افزایش نرخ ارز از سوی تحلیلگران و سهامداران عامل مثبتی است.

این مقام مسئول در ارتباط با تفاوت حدود 30 درصدی میان بازدهی شاخص کل و شاخص صندوق ها طی شش ماهه اخیر ابراز داشت: ترکیب پرتفوی صندوق ها، نحوه انتخاب سهم براساس تحلیل های بنیادی انجام شده از سوی کارشناسان، اثرپذیری اندک شاخص صندوق برخلاف شاخص کل از نوسانات قیمت سهم هایی با ریسک بالا و در نهایت متمایز بودن نحوه محاسبه این دو شاخص از جمله عواملی هستند که موجب بروز اختلافی بین بازدهی آنها می شود.

پورنعمت در پایان آخرین رقم خالص ارزش روز دارایی های هر واحد سرمایه گذاری صندوق مشترک بانک اقتصاد نوین را مبلغ 294 هزار تومان اعلام کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر