بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۳
کد خبر : ۸۹۴۶۴
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد توقف تعداد زيادي نماد معاملاتی برای اعلام سود سال 92شرکت‌های دارای سال مالی منتهی به پایان اسفند‌ماه بود که این امر بازار را از نفس انداخت.

در آغاز معاملات روز گذشته روند توقف نمادها با متوقف شدن نماد‌های مهمی نظیر ذوب‌آهن اصفهان آغاز شد و تا دقایق پایانی بازار دیروز که در آن نماد حفاری شمال متوقف شد، ادامه داشت. اين امر موجب شد تا نگرانی معامله‌گران از توقف دراز مدت و به تله افتادن نقدینگی، ضعف بازار را در پي داشته باشد.
در همین حال، اعلام احتمال انجام دو عرضه اولیه شرکت‌های نفت پاسارگاد و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس موجب افزایش عرضه‌ها در بازار شد.
در کنار نماد ذوب‌آهن اصفهان، نمادهای مهم دیگری از جمله آلومینیوم ایران، فولاد آلیاژی ایران، سيمان‌هاي شمال، بجنورد، کرمان، قائن، کالسیمین، ملی مس، تایدواتر خاورمیانه، معادن بافق، پتروشیمی‌هاي آبادان و شازند نیز متوقف شدند. انتظار می‌رود با اعلام گزارش شرکت‌های متوقف شده که بیش از 40 نماد را شامل می‌شود، بازار بتواند روند جدیدی را شاهد باشد. هر چند که بيشتر معامله‌گران می‌دانند گزارش‌های پیش‌بینی سود سال آینده به دلیل ابهامات فراوان پیش‌روی بازار از اهمیت محتواي بالايي برخوردار نیست و بيشتر گزارش‌های منتشره تا سه ماهه اول سال آینده تغییرات جدی را تجربه خواهند کرد.
«شخلیج» می‌آید؟
در بازار دیروز معامله‌گران شاهد طرح دوباره موضوع عرضه اولیه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بودند.
دیروز رییس کل سازمان خصوصی‌سازی از عرضه 5 درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس در هفته آینده در بورس تهران خبر داد.
محمد رحیم احمدوند در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت عرضه هلدینگ خلیج فارس در بورس گفت: تمامی مقدمات عرضه هلدینگ خلیج فارس در حال انجام است و طبق برنامه‌ریزی قرار است پنج درصد از سهام این شرکت بزرگ هفته آینده در بورس تهران عرضه شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نگرانی وزارت نفت در خصوص خوراک این شرکت‌ها برطرف شده است، یا نه؟ گفت: نظر وزارت نفت در خصوص نگرانی‌های مطرح شده جلب شده و با هماهنگی همکاران نگرانی‌های موجود در این خصوص برطرف شده است.
وی با بیان اینکه نگرانی‌های وزارت نفت بیشتر در حوزه عرضه بلوکی است و عرضه خرد شرکت نگرانی چندانی ندارد، عنوان کرد: هماهنگی و همکاری لازم در این خصوص انجام شده و وزیر نفت به حوزه مربوطه دستور داده است تا با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع، عرضه این شرکت با دقت و مراقبت لازم انجام شود. در همین حال بيشتر کارشناسان بازار خواهان آن هستند که با توجه به ابعاد این عرضه اولیه، جلسه معارفه‌ای برای شرکت برگزار شود؛ به ویژه آنکه ابهامات مهمی در مورد بدهی‌های ارزی شرکت و وضعیت خوراک برخی از شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج فارس و روابط مالی آن با بازرگانی پتروشیمی وجود دارد. انتظار می‌رود در صورت عرضه 5درصد از سهام این شرکت فشار مالی قابل ملاحظه‌ای به بازار سرمایه وارد شود. از این رو برخی از سرمایه‌گذاران خواهان عرضه این شرکت در سال آینده هستند، تا بازار از فشار نقدینگی پایان سال آسیب نبیند.
در بازار دیروز، در گروه فولادی، همزمان با توقف نماد ذوب‌آهن اصفهان برای اعلام گزارش پیش‌بینی سال آینده، بازار با انتشار اطلاعیه واگذاری بلوک 56 درصدی این شرکت نیز مواجه شد که گمانه‌زنی‌هایي را در مورد حضور خریداران احتمالی برای این بلوک مطرح كرد. در مرکز این گمانه‌زني‌ها سه شرکت فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری امید و هلدینگ میدکو قرار دارند.
در این گروه، فولاد مبارکه سود هر سهم سال 92 خود را در اولین پیش‌بینی 80 تومان اعلام کرده است. سود سال جاری شرکت در حال حاضر 77 تومان است.
فروش شرکت نسبت به سال 91با رشد 28 درصدی و بهای تمام شده نیز با رشد 39 درصدی روبه‌رو شده است. هزینه‌های عمومی اداری نیز رشد 19 درصدی داشته که ناشی از تورم سالانه است. درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت نیز با افت 9 درصدی نسبت به سال 91 پیش‌بینی شده است.
همچنين در تحولي مهم اعلام شد كه شركت صبا فولاد خليج فارس كه با هدف توليد 5/4 ميليون تن انواع محصولات فولادي در منطقه هرمزگان در حال اجرا است، با وجود تحريم هاي بين‌المللي با حمايت سهامدار عمده خود موفق به نصب اسكلت فلزي كوره مگا مدول آهن اسفنجي صبا فولاد خليج فارس در روز ولادت امام حسن عسگري(ع) شد.
اين اسكلت كه با ارتفاع 107 متر و وزن 5000 تن است، ديروز به دست متخصصان توانمند داخلي نصب شد. با انجام اين مهم گام بلندي در راستاي تكميل اين پروژه و افزايش سودآوري سهامداران شركت سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي برداشته شد.
بازگشت تجهيزاتي‌ها به دور رونق
در گروه تجهیزات دیروز معامله‌گران با انتشار شایعاتی در مورد تصمیم سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه باقیمانده سهام شرکت صدرا در آذرآب این نماد را با صف خرید همراه کردند. خریداران باقیمانده سهام آذرآب می‌توانند مالکیت این واحد را مشخص کنند. از این رو رقابت قابل ملاحظه‌ای برای تصاحب این شرکت پدید آمده است. دیروز در گروه تجهیزات، مپنا نیز با صف خرید همراه بود.
در گروه پتروشیمی دیروز مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان اینکه به همه شرکت‌های پتروشیمی موضوع فروش ارز مازاد در اتاق مبادلات ارزی ابلاغ شده است، اظهار کرد: اتاق مبادلات ارزی هیچ آماری را در مورد دریافت ارز به ما اعلام نکرده است.
غلامحسین بیات در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که بخش اول درآمد ارزی تعدادی از شرکت‌هایی که فعلا مدیریت آنها در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است، برای بازپرداخت اقساط فاینانس خارجی و وام‌های ارزی داخلی پرداخت می‌شود، گفت: بخشي از درآمد ارزی نیز برای خرید قطعات یدکی، کاتالیست و مواد شیمیایی مصرف می‌شود.
وی ادامه داد: پس از موارد ياد شده، باقی درآمد به صورت ارزی برای پرداخت خوراک‌بها مصرف می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصریح کرد: خوشبختانه عمده تجهیزات مورد نیاز از طریق ارز به دست آمده تامین می‌شود و به نوعی مدل مبادله کالا با کالا صورت می‌گیرد. در این گروه دیروز پتروشیمی فارابی در اولین پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به اسفند 92 مبلغ 1692 ریال به ازای هر سهم اعلام کرده که نسبت به آخرین پیش‌بینی سود سال 91 (2835 ریال به ازای هر سهم) با افت 40 درصدی روبه‌رو‌ بوده است.
فروش شرکت نسبت به آخرین پیش‌بینی سال 91 رشد 37درصدی داشته است که ناشی از برآورد افزایش 33درصد نرخ فروش dopو 36درصدpa است. اما علت عمده کاهش سود خالص شرکت نسبت به سال 91 کاهش71 درصدی درآمدهای عملیاتی بوده است. کاهش 71 درصدي درآمد اجاره مخازن مندرج در سایر درآمدهای عملیاتی به دلیل کاهش تقاضا براي ترانزیت مواد و افزایش رقبا در منطقه ویژه به‌منظور اجاره مخازن است.
توقف يك نماد قندي
در گروه غذايي، نماد معاملاتی شرکت قند مرودشت طی روز گذشته در حالی برای تعدیل پیش‌بینی درآمد متوقف شده که برنامه افزایش سرمایه 100 درصدی از جمله طرح‌های در نظر گرفته شده، برای سال مالی منتهی به پایان تیر ماه 92 آن است. مدیر مالی شرکت قند مرودشت با اعلام این خبر در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز عنوان کرد: با توجه به سرمایه اندک شرکت‌های فعال در گروه قند و شکر، سازمان بورس و اوراق بهادار شرکت‌های يادشده را وادار به افزایش سرمایه کرده است.
در راستای اجرای این برنامه، شرکت قند مرودشت نیز افزایش سرمایه حداقل 100 درصدی را در برنامه کاری خود در نظر دارد که امیدواریم پس از تهیه گزارش‌های توجیهی و اخذ مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار، این برنامه در سال مالی جاری اجرایی شود.
بهمن مرادی در ارتباط با وضعیت تولید محصولات «قمرو» در دوره سه ماهه اول سال مالی 92 گفت: طی سال جاری و در پی کاهش پنج تا 10 درصدی میزان کشت چغندرقند در سطح کشور، میزان تولید نیز با کاهش همراه بوده، اما نکته حائز اهمیت این است که شرکت با تولید 134 هزار تن محصول، وضعیت مناسب‌تری در این دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است.
در این گروه همچنین شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال در گزارش حسابرسی نشده خود برای سال 92 با فرض خرید 60 هزار تن شکر خام با قیمت 1300تومان و فروش به قیمت 1585 تومان و پیش‌بینی فروش 9 هزار تن تفاله خشک به نرخ 582تومان و انجام عملیات کارمزدی تصفیه شکر خام به نرخ 105 تومان برای هر کیلو، مبلغ 453 ریال سود پس از کسر مالیات برای هر سهم پیش‌بینی كرده است.
انتشار گزارش‌هاي نااميدكننده از اروپا و آمريكا
در گروه معدنی دیروز انتشار گزارش‌های ناامیدکننده از چشم‌انداز اقتصادی اروپا و آمریکا، نگرانی سرمایه‌گذاران از احتمال رشد چشمگیر عرضه فلزات اساسی به نسبت تقاضای آنها و افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر موجب کاهش بهای فلزات اساسی در بورس فلزات لندن شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، روز گذشته در بزرگ‌ترین بورس فلزات اروپا و جهان بهای هر تن مس برای تحویل در ماه مه، با 88 دلار کاهش نسبت به روز جمعه، به 8119 دلار رسید که کمترین میزان آن در سه هفته اخیر به شمار می‌رود.
بهای مس در اوایل ماه جاری میلادی به 8346 دلار رسیده و سقف چهارماهه خود را لمس کرده بود اما پس از آن دیگر نتوانسته بود به روند رو‌به رشد خود ادامه دهد. اکنون سرمایه‌گذاران امیدوارند که در روزهای آتی با پایان تعطیلات سال نو چینی و بازگشت شرکت‌ها و معامله‌گران این ابرقدرت اقتصادی نوظهور به بازار، دوباره رونق به بورس فلزات لندن بازگردد.
در هفته گذشته انتشار آمارهای نه چندان امیدبخش مربوط به عملکرد بخش تولید در آمریکا و کشورهای منطقه یورو موجب شد تا بار دیگر ترس از رکود اقتصادی بر بازارهای جهانی حاکم شود؛ بازار فلزات اساسی نیز به تبعیت از سایر بازارهای جهانی، در این هفته حال و روز خوشی را سپری نمی‌کند.
يادآور مي‌شود علاوه بر مس، سایر فلزات اساسی نیز روز گذشته در بازار فلزات لندن با کاهش قیمت مواجه شدند؛ به طوری که بهای آلومینیوم با 38 دلار کاهش نسبت به روز معاملاتی قبل به 2120 دلار در هر تن رسید. سرب و روی نیز به ترتیب 59/1 و 92/0 درصد کاهش قیمت را تجربه كرده و در قیمت‌های 2394 و 2155 دلار به ازای هر تن معامله شدند. در گروه سیمانی دیروز انتشار خبرهایي در مورد توافق شرکت‌های سیمانی برای افزایش بهای سیمان صادراتی کشور به رشد تقاضا برای نمادهای سیمانی منجر شد. این امر تشکیل صف‌های خرید را در بيشتر نمادهای این گروه به همراه آورد.
در مجموع بازار دیروز به دلیل توقف نمادها و انتظار برای اعلام گزارش‌های شرکت‌های متوقف شده ضعيف بود و در آن شاخص 188واحد افت کرد و به 38هزار و 550 واحد رسید. ارزش معاملات نیز با معامله نزدیک به 10میلیون سهمي نماد پالایشگاه تبریز به 93میلیارد تومان رسید. از 196نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 74نماد با افت قیمت و 115نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقيه نمادها تغيير قيمتي نداشتند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر