بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۱
کد خبر : ۸۹۵۶۹
آرمان: به موجب دستور رئیس بانک مرکزی و برای تامین نیاز ارزی واردکنندگان از هفته آینده مقدار زیادی یورو و یوآن چین به مرکز مبادلات ارزی تزریق و در مقابل عرضه دلار و روبل روسیه محدود می‌شود که طبق سخنان مسئولان این گردش ارزی سبب روانتر شدن مبادلات واردکنندگان خواهد شد. رئیس‌جمهوری دستوراتی را در خصوص برگزاری جلسات ارزی به منظور رسیدگی به مشکلات واردکنندگان صادر کرده بود که به موجب اجرای این دستور روز سه‌شنبه جلسه‌ای با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد.
 معاون کل سازمان توسعه تجارت از برگزاری جلسه بین وزیر صنعت، معدن، تجارت و رئیس‌کل بانک مرکزی و همچنین تفاهم برای عرضه ارز بیشتر و روان‌تر برای واردات خبر داد .کیومرث کرمانشاهی در گفت‌وگو با فارس در خصوص جلسه سه‌شنبه وزیر صنعت و رئیس کل بانک مرکزی گفت: در این جلسه تاکید شد تا ارز موردنظر کالاهای وارداتی در اتاق مبادلات و همچنین ارز کالاهای اساسی از بانک مرکزی تامین شود و در این خصوص مشکلی وجود نداشته باشد. وی افزود: درباره برخی از آمار و اعداد مشکلاتی وجود داشت که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد تا با تعامل بیشتر عرضه ارز به واردات روانتر صورت گیرد.وی تاکید کرد: اتاق مبادله در 2 هفته اخیر نسبت به قبل در تخصیص ارز بهتر عمل کرده و با تفاهمی که صورت گرفته است وضعیت بهتر هم خواهد شد. این در حالی است که رئیس‌جمهوری نسبت به گزارش بانک مرکزی نسبت در خصوص عملکرد مرکز مبادلات ارزی اظهار نارضایتی کرده بود.
همچنین رئیس مجمع عالی واردات درباره جلسه بهمنی با واردکنندگان گفت: گشایش ال سی ریالی و تامین ارز واردات مواد اولیه تولید درخواست واردکنندگان بود که بهمنی قول رفع نیازها را داد. محمد حسین برخوردار در گفت‌و‌گو با تسنیم، با اشاره به اینکه در جلسه شب گذشته مسئولان وزارت صنعت و بانک مرکزی مقرر شد تا تصمیمات مؤثری برای تسریع در امر اختصاص ارز به واردات کالا اتخاذ شود، اظهار کرد: در حال حاضر واردکنندگان و تولیدکنندگان مشکلات متعددی را در حوزه تامین ارز دارند.وی ضمن بیان این مطلب که در این جلسه واردکنندگان بیشتر تاکید زیادی بر گشایش ال سی برای رفع محدودیت‌های تجاری خود داشتند، افزود: در حال حاضر کشور در شرایط تحریم قرار دارد و بانک مرکزی باید برای تسریع در تامین ارز مورد نیاز وارد‌کنندگان در کشورهای طرف قرارداد اقدامات کارآمدی را در دستور کار خود قرار دهد.رئیس مجمع عالی واردکنندگان اضافه کرد: تامین مواد اولیه در تولید کالاهای مورد نیاز کشور از طریق اختصاص ارز درخواست واردکنندگان و تولیدکنندگان است که بانک مرکزی قول‌های مثبتی را داده است.

عرضه گسترده یورو و یوآن

یک مقام مسئول با تشریح جزئیات بیشتر از جلسه ویژه عصر سه شنبه واردکنندگان با رئیس کل بانک مرکزی گفت: هفته آینده با ورود مقدار مناسبی یورو و یوآن چین به مرکز مبادلات ارزی، تقاضای تمام وارد‌کنندگان در نوبت انتظار دریافت ارز از این مرکز پاسخ داده خواهد شد. یک مقام مسئول که در جلسه عصر سه شنبه مسئولان بانک مرکزی با وارد‌کنندگان حضور داشت در گفت‌وگو با مهر با اعلام جزئیات بیشتری از این جلسه، گفت: به دستور رئیس کل بانک مرکزی، هفته آینده مقدار مناسب و زیادی از یورو و یوآن چین در مرکز مبادلات ارزی تزریق خواهد شد تا این مرکز بتواند به تقاضای تمام واردکنندگانی که در نوبت انتظار دریافت ارز هستند، پاسخ دهد.وی افزود: برهمین اساس، عرضه روبل روسیه و دلار در مرکز مبادلات ارزی با محدودیت مواجه خواهد شد.به گفته این مقام مسئول، از اوایل هفته آینده امکان تبدیل ارز دارندگان یورو، دلار و روبل و تبدیل آن به یوآن چین با سهولت در مرکز مبادلات ارزی فراهم خواهد شد.وی اظهار کرد: مرکز مبادلات ارزی و بانک مرکزی متعهد شدند تا ارز مورد نیاز متقاضیان را به یورو، یوآن چین به میزان کافی تامین کنند. در این میان سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با اشاره به اتخاذ تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی گفت:براساس این طرح،عمده منابع و درآمدهای ارزی به مرکز مبادلات و بازار بین بانکی هدایت خواهد شد.
صمدکریمی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه بردار ارزی مرکز مبادلات تاکنون مختص 5/14 درصد شرکت ملی نفت و 20 درصد منابع قابل تبدیل صندوق توسعه ملی به ریال بوده است، افزود: با توجه به اینکه بخش عمده تقاضاهای واقعی گروه‌های کالایی به مرکز مبادلات ارزی هدایت شده است،جهت پوشش به موقع این تقاضاها،عمده منابع و درآمدهای ارزی کشور نیز باید به مرکز مبادلات هدایت شود. سخنگوی مرکز مبادلات ارزی ادامه داد:با توجه به گذشت 119 روز کاری، در هفته جاری براساس تصمیمات جدید مقرر شده عمده درآمدهای ارزی به مرکز مبادلات هدایت شود؛ضمن اینکه پس از هدایت منابع مذکور در فاز بعدی تلاش می‌کنیم براساس مکانیزم‌های طراحی شده ارز صادرکنندگان غیرنفتی شامل پتروشیمی‌ها برای پوشش تقاضای ارز به مرکز مبادلات و شبکه بانکی هدایت شود. کریمی در مورد تامین نیاز ارزی صنایع بزرگ، گفت: درصورت هدایت منابع قابل عرضه ارزی به بازار بین بانکی، امکان تامین نیازهای ارزی صنایع بزرگ ممکن خواهدشد. سخنگوی مرکز مبادلات ارزی پاسخ به این سوال که از چه زمانی خرید و فروش ارز خارج از شبکه بانکی و صرافی‌ها غیر‌قانونی و با آن برخورد خواهدشد؟ اظهار کرد: طبق مقررات پولی بانکی و ارز و بخشنامه‌های بانک مرکزی به‌ویژه مقررات مبارزه با پولشویی تمامی معاملات ارزی باید در سیستم بانکی و شبکه صرافی‌های مجاز انجام و به ثبت برسد؛ بنابراین خارج از این دو بخش معامله غیرقانونی است.کریمی در پاسخ به این سوال که مرکز مبادلات ارزی کشور برای تبدیل ارز صندوق توسعه ملی به ریال برای پرداخت کمک اقتصادی شب عید به مردم چه اقدامی خواهد کرد؟ گفت: اگر مقرر شود که منابع دیگری غیر از 20 درصد سهم قابل تبدیل به ریال صندوق توسعه ملی به بازار یا مرکز مبادلات عرضه شود، با توجه به فرآیندهای کاری در بازار بین بانکی این امر به راحتی به نرخ مبادله‌ای قابل انجام خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر