بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
مستطيل شيشه اي تالار

دست به گریبان تلاطم ها

در مجموع بورس دست به گریبان تلاطم های بسیاری بوده و رمق و روند چندان مطلوبی بر آن حاکم نیست. در این شرایط اتفاقات جالب توجهی نیز در بازار مشاهده می شود.
کد خبر : ۸۹۷۴۶
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 91.12.05 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 124 واحد کاهش به رقم 30658 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 228 واحد افت عدد 60395 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 158 واحد نزول به رقم 38325 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1193 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز پالایش نفت اصفهان با 67 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل ملی صنایع مس ایران با 99 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، معاملات کم نوسان و بی رمق سهام در حالی طی روز جاری آغاز شد که پایان دوره استراحت قیمتی سهام پالایشی ها، این گروه را برای شروع روندی پرقدرت به حرکت رو به جلو واداشت.

بدین ترتیب نماد معاملاتی سهام شرکت های پالایشگاهی صف های پرحجم خریداران را نظاره گر بودند و "شپنا" با معاملات حدود 15 میلیونی درصدر نمادهای اثرگذار بر شاخص کل ایستاد.

نفت ایرانول و پالایش نفت لاوان نیز همچنان صف های گسترده خریداران را بدون پاسخ گذاشتند.

نفت بهران نیز با اعلام برنامه افزایش سرمایه 100 درصدی از محل سود تقسیم نشده و آورده نقدی سهامداران و نیز اعلام بودجه سال مالی 92 با رشد 20 درصدی سود هر سهم نسبت به سال مالی جاری، با رشد 14 درصدی قیمت سهام خود به تابلوی معاملات بورس بازگشت.

این روند قوی در حالی در گروه مذکور حاکم شده که از یک سو عرضه اولیه پنج درصد از سهام نفت پاسارگاد طی دوشنبه هفته جاری و ا زسوی دیگر خبرهای اعلامی اداره نظارت بر ناشران از بازگشت برخی نمادهای متوقف این گروه همچون "شتران" و "شبندر"، می تواند برای رشد به آنها قدرت بیشتری وارد کند.

طی روز جاری برخی نمادهای متوقف نیز روند معاملات سهام خود را از سر گرفتند و انتظار می رود سرعت فعلی بازگشایی نمادهای متوقف، در خصوص سایر نمادها نیز حفظ شود تا نقدینگی سهام در بازار افزایش یابد، چراکه این موضوع برای سهامداران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بدین ترتیب با اعلام پیغام ناظر بازار شرکت قند پیرانشهر شاهد بازگشایی نماد معاملاتی سهام خود بود و با اعلام تعدیل مثبت 54 درصدی سود هر سهم سال مالی جاری و پس از وقفه ای طولانی، رشد 21 درصدی قیمت سهام خود را تجربه کرد، در نهایت نیز بیش از سه میلیون سهام آن در بازار مورد داد و ستد قرار گرفت. این میان سایر نمادهای قند و شکری اما روندی نزولی را در قیمت سهام در اختیار داشتند.

در گروه فلزات نیز "فاسمین" و "فرآور" نمادهای متوقفی بودند که پس از انتشار اولین پیش بینی بودجه سال آینده خود و اعلام تعدیل منفی 19 و 34 درصدی بودجه سال 92 با کاهش قیمت سهام همراه شدند.

در مجموع بورس دست به گریبان تلاطم های بسیاری بوده و رمق و روند چندان مطلوبی بر آن حاکم نیست. در این شرایط اتفاقات جالب توجهی نیز در بازار مشاهده می شود، بطوریکه شرکت حفاری شمال با وجود اعلام افزایش 46 درصدی سود سهام سال مالی 92، مورد اقبال سرمایه گذاران واقع نشد و روند معاملات آن از صف خرید روزهای گذشته به تشکیل صف فروش طی معاملات امروز تغییر جهت داد. بطوریکه پس از معامله حدود 4.5 میلیون از سهام "حفاری"، دستور فروش حدود 3.5 میلیونی از این سهم همچنان به قوت خود باقی ماند.

شاخص کل نیز به دنبال این روند کم رونق و حجم به نسبت اندک  رو به عقب حرکت کرد تا همچنان در کانال 38 هزار واحدی به افت و خیز خود ادامه دهد.

همچنین پذیره نویسی دو میلیارد سهام بانک هشت هزار میلیارد ریالی آینده نیز که از روز جاری در فرابورس آغاز شد، به دومین روز کشید تا بدین ترتیب بانک مذکور از این طریق 25 درصد از سرمایه اولیه خود را از طریق پذیره نویسی عمومی تأمین کند.

در این شرایط حساس بازار سهام، قطعی مجدد سامانه اطلاع رسانی کدال نیز قوز بالای قوز شده؛ اما معلوم نیست مشکل اصلی آن چه زمانی به طور کامل برطرف خواهد شد.

در سطح کلان نیز مقامات آمریکایی اعلام داشتند از گفتگوها با ایران استقبال می کند و به اعتقاد اهالی تالار، بورس طی دو تا سه روز آینده در انتظار مشخص شدن وضعیت موجود در سیاست داخلی و خارجی است و به نظر می رسد هفته جاری از اهمیت بالایی در نظر سرمایه گذاران برخوردار باشد. چرا که نه تنها در سیاست خارجی، بلکه در سیاست داخلی نیز آثار و نتایج مواردی همچون سخنرانی روز آینده رییس جمهور و نیز ارایه لایحه نهایی بودجه سال 92 کل کشور بسیار بر روند بورس اثرگذار است.

بدین صورت که تعیین تکلیف این موارد می تواند موجب رفع ابهامات کنونی بازار سهام گردد، خواه نتایج آن مثبت باشد، خواه منفی. چراکه با روشن شدن هر یک از این مسایل مبهم، سرمایه گذاران قادر به تصمیم گیری در راستای خرید با فروش سهام خواهند بود.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز هفته جاری را با شروع معاملات سکه تحویل اردیبهشت ماه 92 آغاز کرده و روند نسبی متعادلی بر این بخش از بازار سرمایه حاکم است. در میان این سه سررسید فعال، سکه تحویل اسفند ماه جاری با افزایش حدود 0.5 درصدی قیمت به یک میلیون و 442 هزار تومان رشد کرده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر