بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۰
کد خبر : ۸۹۷۷۹
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع هفته کاری خود مجددا رو به افت نهاد، تا در نهایت با 153واحد کاهش شاخص به کار خود پایان دهد.

معامله‌گران دیروز با سه نگرانی عمده رو‌به‌رو بودند؛ کاهش شدید بهای نفت و مواد خام در بازارهای جهانی، انتشار گزارش‌های نه چندان دلچسب شرکت‌های بورسی برای سال 92 و کمبود نقدینگی در میان شرکت‌های عمده بازار سه موردی بود که دیروز دست‌به‌دست هم دادند، تا روند کاهشی بازار در 6روز گذشته ادامه یابد.
در این میان، معامله‌گران با دقت روند تحولات سیاسی را دنبال مي‌كنند که در مهم‌ترین اتفاقات پیش‌رو گفت‌و‌گوي ريیس‌جمهوری و مردم در روز جاری (یکشنبه)و مذاکرات هسته‌ای در روز سه شنبه است. در رابطه با مذاکرات هسته‌ای آلماتی دیروز دکتر سعید جلیلی از گروه 1+5 خواست با یک پیشنهاد معتبر وارد مذاکرات آلماتی شوند.
به گزارش ایسنا، سعید جلیلی گفت: امیدواریم آنها دچار اشتباه محاسباتی که قبلا شده‌اند نشوند و وارد مسیر جدیدی شوند که آن مسیر بتواند اعتماد ملت ایران را جلب کند. ایران در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی به عنوان یک عضو فعال و متعهد تمام تکالیف پادمانی خود را انجام می‌دهد. همچنان که از تمام تکالیف خود باید برخوردار باشد.
در بازار دیروز و در گروه فلزی-معدنی بازگشایی نماد کالسیمین با ریزش قیمتی همراه شد. بيشتر نمادهای تولید‌کننده سرب و روی به غیر از نماد تازه وارد زرین معدن آسیا گزارش‌های حاکی از کاهش سود‌آوری را به نمایش گذاشتند که بخشی از این وضعیت ناشی از کمبود مواد اولیه و بخش دیگر سیاست ناهماهنگ تسعیر نرخ ارز صادراتی در این شرکت‌ها بوده است. 
آخرين خبرها از بزرگ‌ترين معدن سرب و روي خاورميانه 
دیروز در رابطه با وضعیت معدن انگوران به عنوان تامین‌کننده خوراک شرکت‌های تولید‌کننده سرب و روی مستقر در زنجان مدیر معدن انگوران در اظهاراتي خاطرنشان كرد: هر قدر به اعماق معدن انگوران پیش می‌رویم عملیات استخراج دشوارتر می‌شود، به همین دلیل است که سالانه میزان مشخصی برای استخراج از این معدن در نظر گرفته شده است. به گزارش روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، اشکوری با بیان اینکه تحویل مواد معدنی به شرکت‌ها با توجه به میزان استخراجی که معدن دارد، سهمیه بندی می‌شود، اعلام کرد: توزیع مواد معدنی میان شرکت‌ها براساس پروانه بهره‌برداری آنها صورت می‌گیرد و اینطور نیست که این شرکت‌ها هر قدر ماده معدنی نیاز داشته باشند به آنها تعلق گیرد. این واحد در ابتدای هر سال تولید خود را سهمیه‌بندی کرده و میزان آن را به هر شرکت اعلام می‌کند.
این مقام مسوول در تشریح آخرین وضعیت معدن انگوران اظهار کرد: انگوران معدنی است که هر سال عمیق‌تر می‌شود، به این جهت از لحاظ ساختار زمین‌شناسی، افزایش ظرفیت استخراج اقدام معقولی نیست. البته برای جبران میزان تولید اقدام به ایجاد یک کارگاه آزمایشی زیرزمینی شده و قرار است تا پایان سال 92 کلیه اقدامات آماده‌سازی آن به پایان برسد و از ابتدای سال 93 استخراج از این بخش آغاز شود. در گروه تجهیزات، دیروز همچنان برخی از نمادهای این گروه از جمله آذرآب و مپنا فعال ظاهر شدند. در گروه پتروشیمی دیروز بحث در مورد خوراک شرکت‌های پتروشیمی همچنان ادامه داشت. در حالی که پیش از این گفته می‌شد بهای گاز مصرفی شرکت‌های پتروشیمی به بیش از 3هزار ریال در هر مترمکعب افزایش می‌یابد، با اعتراض شرکت‌های پتروشیمی و اعلام زیان‌دهی احتمالی این صنعت گزینه قیمتی 2هزار و 200ریال نیز در روزهای اخیر برای بهای گاز در سال آینده پر رنگ تر شده است. دیروز سید‌مسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: مجلس و کمیسیون انرژی در صورت نیاز وزارت نفت به اصلاح قوانین خوراک پتروشیمی‌ها وارد این حوزه خواهد شد.
وی با اشاره به آغاز نشدن مباحث بودجه‌ای در مجلس گفت: بخش‌های اصلی بودجه درباره نفت، تعیین قیمت آن در بودجه و تعیین سهم خود نفت از درآمدهای نفتی است، اما اگر وزارت نفت این مساله را به کمیسیون انرژی ارجاع دهد حتما آن را بررسی خواهیم کرد و در صورت وجود مشکل و نیاز در بودجه سالیانه نیز به مساله خوراک پتروشیمی خواهیم پرداخت.
تصویر پتروشيمي‌ها از سال 92
دیروز همچنین در گروه پتروشیمی، شازند برای سال آتی در اولین پیش‌بینی مبلغ 1522 ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است که نسبت به آخرین پیش‌بینی سود سال جاری (مبلغ 1978 ریال‌) با کاهش 23 درصدی روبه‌رو‌ شده است. 
مقدار تولید و فروش شرکت نسبت به سال 91 به ترتیب با افت 8 و 12 درصدی مواجه شده است. مقدار تولید و فروش محصولات شرکت در سال مالی 1392 با توجه به برنامه تعمیرات اساسی (مدت یک ماه) پیش‌بینی شده است. شرکت عنوان کرده است برای تسعیر ارز حاصل از فروش‌های صادراتی سال مالی 1392 از نرخ هر دلار 25000 ریال استفاده مي‌كند. قیمت خوراک (نفتا) نیز برای سال 1392 با در نظر گرفتن نرخ هر دلار معادل 25000 ریال در محاسبه بهای تمام شده کالای فروش‌رفته منظور شده است.
در گروه تصفیه نفت دیروز همچنان نمادهای پالایشگاهی صدر نشین بازار بودند؛ جایي که احتمال تعدیل سود پالایشگاه اصفهان این نماد را به صف خرید کشاند. در همین حال انتظار می‌رود نماد پالایشگاه تهران نیز با بازگشایی خود همچنان شرایط گروه پالایشگاهی را مثبت نگاه دارد. در گروه تصفیه نفت دیروز بازگشایی نماد نفت بهران به رشد قیمت این نماد منجر شد. شرکت نفت بهران با سرمایه‌ای معادل 60 میلیارد تومان برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند 92 مبلغ 2491 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با سال مالی گذشته 20‌درصد افزایش داشته است. «شبهرن» برای فروش 10 درصدی صادراتی محصولات و خرید 47 درصدی مواد اولیه نرخ دلار را 2500 تومان در نظر گرفته و از طرفی پیش‌بینی كرده سرمایه خود را به میزان 100 درصد از محل سود تقسیم نشده وآورده نقدی افزایش دهد. در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری دیروز جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سرمایه‌گذاری سپه با حضور 84 درصد از سهامداران رسمیت یافت. بنابر اين گزارش، در این جلسه تقسیم 400 ریال سود نقدی به تصویب رسید. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن 119 میلیارد تومان سهام داد و ستد شد که 8/26 درصد آن را معاملات 3/15 میلیون سهم پالایشگاه اصفهان تشکیل داد. همچنين از 193نمادی که دیروز روی تابلو رفتند، 100نماد با کاهش قیمت و 87نماد با رشد ارزش همراه شدند و ساير نمادها نيز بدون تغيير قيمت بودند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر