بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۴
رییس حسابداری مالی شرکت نفت پاسارگاد عنوان کرد:

پرداخت تسهیلات ارزی به نرخ مرجع

با عنایت به اینکه شرکت هم گروه یعنی نفت ایرانول به توافقاتی با بانک مرکزی جهت تسویه وام دریافت شده با نرخ ارز مرجع رسیده، امیدواریم که شرکت نفت پاسارگاد نیز به این توافق دست یابد.
کد خبر : ۸۹۸۵۵
طبق مصوبه های موجود نرخ خرید مواد اولیه از ارز مرجع به مبادله ای تغییر یافته که به موجب آن بهای خرید مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید محصولات شرکت نفت پاسارگاد طی دوره 9 ماهه امسال از مبلغ 6500 ریال به 10500 ریال صعود کرده که با رشد حدود 60 درصدی همراه شده است.

رییس حسابداری مالی شرکت نفت پاسارگاد با اعلام این خبر در بیان تأثیر این افزایش قیمت بر وضعیت سودآوری شرکت در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنون کرد: با توجه به افزایش نزدیک به 60 درصدی نرخ فروش محصولات در بورس کالا از تاریخ دی ماه سال جاری و ثابت ماندن هزینه های سربار ناشی از انعقاد قراردادهای بلندمدت، می توان گفت رشد 60 درصدی قیمت مواد اولیه تأثیر منفی بر سودآوری نداشته و حتی طی دوره 9 ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش سود هر سهم را شاهد بودیم.

علی خردمند در ارتباط با فروش صادراتی 48 درصدی شرکت طی دوره 9 ماهه و اثرات آن بر پوشش 78 درصدی سود برآوردی 3051 ریالی برای پایان سال مالی جاری بیان کرد: به منظور تقلیل مشکلات ناشی از تحریم های اعمال شده بر کشور و نقل و انتقالات ارز، فروش صادراتی محصولات از طریق نمایندگان شرکت های خریدار در داخل کشور و با نرخی معادل 25 درصد مابه التفاوت ارز مبادله ای و آزاد انجام می پذیرد. همچنین محصولات به کشورهای حاشیه خلیج فارس، غرب آفریقا و چین صادر می شود.

وی در بیان دلایل پیش بینی افزایش 10 درصدی فروش صادراتی در سود 3934 ریالی برآوردی سال آینده گفت: به دنبال اقداماتی که واحد صادرات شرکت جهت برنامه ریزی برای تولید و بازاریابی انجام داده، افزایش فروش صادراتی به میزان 10 درصد برای سال آینده برآورد شده است.

این مقام مسئول پیرامون نحوه تسویه تسهیلات ارزی دریافتی به مبلغ 27 میلیون یورو اظهار داشت: با عنایت به اینکه شرکت هم گروه یعنی نفت ایرانول به توافقاتی با بانک مرکزی جهت تسویه وام دریافت شده با نرخ ارز مرجع رسیده، امیدواریم که شرکت نفت پاسارگاد نیز به این توافق دست یابد و برای رسیدن به این هدف اقدامات لازم در حال انجام است. در غیر این صورت یعنی تسویه وام ارزی به نرخ مبادله ای، تحقق سودآوری شرکت به مخاطره افتاده و احتمال تعدیل منفی سود هر سهم نیز وجود دارد.

رییس حسابداری مالی شرکت نفت پاسارگاد در بیان وضعیت تولید این واحد تصریح کرد: ظرفیت تولید این شرکت به میزان بیش از سه میلیون تن در سال را دارد که به دلیل مخازن محدود و هزینه های بالای حمل و نقل و نیز شرایط خاص نگهداری محصول، مطابق با تقاضای خریداران یعنی وزارت راه و ترابری و نیز شهرداری ها، محصولات خود را تولید می کند.

خردمند پیرامون عوامل تهدید کننده وضعیت تولیدی شرکت عنوان کرد: افزایش نرخ مواد اولیه از یک سو و اثرات منفی تحریم های اعمال شده بر کشور به ویژه در بخش صادرات محصولات از سوی دیگر، که موجب کاهش فروش صادراتی نسبت به سال گذشته شده، عواملی هستند که وضعیت سودآوری شرکت را به مخاطره قرار می اندازد.

وی در ارتباط با طرح عمده در دست اجرا و نحوه تأمین مالی آن اظهار داشت: یکی از طرح های عمده شرکت، احداث کارخانه قیر دمیده در آبادان می باشد که بیش از 70 درصد این پروژه اجرایی شده است. در این زمینه به منظور تأمین هزینه های مربوط به اجرای طرح های عمده، تسهیلات بانکی از چند بانک از جمله بانک های ملت و ملی دریافت شده است.

این مقام آگاه در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و تأثیر آن بر وضعیت سودآوری شرکت بیان کرد: ثابت ماندن هزینه های سربار و انعقاد قراردادهایی با شرکت های پالایشی، افزایش سه درصدی بهای تمام شده را موجب شد، از این رو اجرای فاز اول این قانون تأثیر اندکی بر وضعیت شرکت داشته است. همچنین به دلیل اینکه 95 درصد بهای تمام شده محصولات را قیمت مواد اولیه یعنی وکیوم باتوم تشکیل داده و قیمت گذاری آن نیز تحت اختیار شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی می باشد، لذا می توان گفت عملکرد شرکت با اجرای فاز دوم این قانون زیاد دست خوش تغییر قرار نمی گیرد.

خردمند در پایان پیرامون عرضه اولیه پنج درصد از سهام شرکت طی روز آینده در بازار بورس عنوان کرد: با توجه به عملکرد مناسب شرکت طی دوره 9 ماهه و گزارش ها و صورت های مالی منتشر شده از عملکرد شرکت طی دوره مذکور، به نظر می رسد که در عرضه اولیه، سهام شرکت در قیمت مناسب و با استقبال سرمایه گذاران کشف شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر