بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۷
کد خبر : ۹۰۳۳۹
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سازمان خصوصی سازی در شرایطی  این روزها موتور واگذاری بلوکی شرکت های مشمول اصل 44 را بیش از گذشته روشن کرده و به پیش می رود که علاوه بر برنامه عرضه مجدد بلوک های مدیریتی ذوب آهن و پتروشیمی تبریز در 23 اسفند و همچنین عرضه اولیه 5 درصد سهام هلدینگ خلیج فارس تا پایان سال، فردا ( شنبه ) آزمون سختی را پشت سرخواهد گذاشت. آزمونی که مربوط به طلسم 4 ساله فروش بلوک مدیریتی فولاد خوزستان است.

به این ترتیب که بعد از سه ناکامی در فروش بلوک 50.5 درصدی این شرکت مشمول اصل 44 طی سال جاری و در اصل بعد از حاشیه های مربوط به فروش و سپس انصراف محمد جابریان از خرید 1364 میلیارد تومانی 3.0.5 درصد در سال 87، فردا یک میلیارد و 106 میلیون و 960 هزار سهم فولادخوزستان از سوی سازمان خصوصی سازی روانه میز فروش می شود تا شاید این بار گروهی و فردی اقدام به خرید این بلوک مدیریتی کند.

این تعداد سهام به قیمت تابلوی بورس به اضافه 25 درصد به شرط آنکه از 3 هزار تومان کمتر نباشد، است به صورت 25 درصد نقد و مابقی اقساط 4 ساله آماده عرضه ایی دیگر شده است.

براساس این گزارش، در پی عرضه و عدم فروش این بلوک در خرداد ، مهر و آذر سال جاری، هیئت واگذاری در جلسه 30 دی ماه مقرر کرد، تا این بلوک با تغییراتی در شرایط واگذاری برای چهارمین بار در سال جاری عرضه شود.

در جریان واگذاری 22 آذر،شرایط این بلوک با قیمت تابلوی بورس به علاوه 35 نقد و باقی سه ساله بود. در عرضه قبلی هم قیمت هرسهم این بلوک براساس قیمت تابلوی بورس بهای هر سهم به علاوه 50 درصد به شرط آنکه از 23 هزار و 223 ریال کمتر نباشد، تعیین شده بود.

همچنین در سه عرضه قبلی، ابهامات مربوط به بدهی 250 میلیون یورویی فولاد اکسین خوزستان یکی از موانع اصلی در عدم وجود حتی یک متقاضی بود. موضوعی که به رغم برگزاری جلسه معارفه ایی و توضیحات مبسوط مدیرعامل فولاد خوزستان درجلسه معارفه 12 آذر مورد قبول افکار عمومی بازار سرمایه واقع نشد.

اما محمدرحیم احمد وند رئیس سازمان خصوصی سازی13 بهمن به فارس گفت:مسئولان فولاداکسین خوزستان همه تضمین‌های مربوط به بدهی 250 میلیون یورویی به فولادخوزستان را می دهند و از این بابت نگرانی وجود ندارد. از سوی دیگر فولاد اکسین خوزستان قادر به پرداخت اقساط و تسهیلات است. این در حالی است که تاکنون یکی دو مشتری برای خرید بلوک 50.5 درصدی فولاد خوزستان اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش فارس، سازمان خصوصی سازی بعد از لغو فروش 1364 میلیارد تومانی 30.5 درصد فولاد خوزستان در سال 87 با چالش هایی متعددی برای خصوصی سازی این شرکت مشمول اصل 44 مواجه شد.در این میان و به رغم تلاش های چندباره روسای قبلی سازمان خصوصی سازی ،نتیجه‌ای در فروش آن به دست نیامد و حتی در جریان آخرین عرضه بلوک 50.5 درصدی این شرکت که 22 آذر ماه بود، هیچ کسی حاضر به حضور در این میدان مهم نشد.

به باور اکثر صاحب نظران عواملی چون نبود بخش خصوصی واقعی و برخوردار از توان مالی قابل توجه، تجارب ناخوشایند فروش سایر شرکت های مشمول اصل 44 ، نیاز به حداقل 600 میلیارد تومان نقدینگی برای پرداخت وجه نقد معامله ، بدهی 250 میلیون یورویی فولاد اکسین خوزستان که در صورت های مالی فولاد خوزستان درج شده و حاشیه های به جامانده از لغو فروش 1364 میلیارد تومانی 30.5 درصدی سهام توسط جابریان، از جمله موانع اصلی در خصوصی سازی و فروش بلوک 50.5 درصدی فولاد خوزستان است.

با این حال در صورت انجام معامله بلوک فوق در چهارمین عرضه آن،نه تنها طلسم خصوصی شدن فولاد خوزستان برای همیشه شکسته می شود بلکه سازمان خصوصی سازی و مسئولان ایمیدرو با کارنامه ایی خوش و خیالی راحت سال 91 را به پایان خواهند رساند.

 

به این ترتیب این دو سازمان به همراه کارگزاران و سهامداران شنبه ایی همراه با هیجان و بیم و امید از سر خواهند گذارند. مسئله ای که در هر صورت مثبت یا منفی تا قبل از ساعت 12 ظهر 12 اسفند روشن و نهایی خواهد شد.  

گزارش از علی رضایی زاده
اشتراک گذاری :
ارسال نظر