بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۲
در پی افزایش ارزش معاملاتی دلار در برابر سایر ارزهای معتبر و انتشار خبر کاهش نرخ رشد تولیدات صنعتی چین، بهای فلزات اساسی در بازار لندن سقوط کرد و در این میان قیمت فلز مس به کمترین میزان آن در سه ماه اخیر رسید.
کد خبر : ۹۰۳۸۰
در پی افزایش ارزش معاملاتی دلار در برابر سایر ارزهای معتبر و انتشار خبر کاهش نرخ رشد تولیدات صنعتی چین، بهای فلزات اساسی در بازار لندن سقوط کرد و در این میان قیمت فلز مس به کمترین میزان آن در سه ماه اخیر رسید.

به گزارش بورس نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز از لندن، روز گذشته هر تن فلز مس برای تحویل در ماه ژوئن، با 170 دلار کاهش نسبت به روز قبل از آن، در ازای 7700 دلار در بورس فلزات لندن خرید و فروش شد که این رقم از اواخر نوامبر 2012 تاکنون بی سابقه بوده است. بدین ترتیب در پایان ماه فوریه، کاهش 4 درصدی قیمت نسبت به ماه معاملاتی قبل برای فلز سرخ در مهمترین بازار فلزات اروپا و جهان ثبت شد.

در پایان ماه فوریه، نرخ رشد تولیدات صنعتی چین کمتر از میزان انتظار بوده است به طوری که شاخص مدیران خرید چین در پایان این ماه به 50.1 واحد رسیده است که کمترین میزان آن در 5 ماه اخیر به شمار می رود؛ هرچند قرار داشتن این شاخص در رقمی بالاتر از 50 نشان می دهد که وضعیت بخش تولید چین هنوز مثبت و رو به بهبود است.

رابین بار، تحلیل گر موسسه Societe Generale ضمن ابراز تعجب از گزارش وضعیت بخش تولید چین می گوید: «این آمارهای ضعیف به کلی بازار را شوکه کرد. از اروپا هم خبرهای خوبی به گوش نمی رسد. در 24 ساعت گذشته ما تنها خبرهای منفی از اقتصادهای بزرگ جهان دریافت کرده ایم».

برآوردهای انجام شده از شاخص مدیران خرید فرانسه، دومین اقتصاد بزرگ اروپا پس از آلمان، نشان می دهد که روند کاهش تولید در این کشور همچنان ادامه دارد. در بریتانیا نیز شواهد و قرائن از کاهش غیرمنتظره تولیدات صنعتی در ماه گذشته میلادی حکایت دارند. این معضل می تواند بریتانیا را وارد سومین دوره رکود در چهار سال اخیر کند.

از طرفی، افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی فارکس و رسیدن آن به بالاترین ارزش مبادلاتی اش در 6 ماه اخیر در برابر سایر ارزهای معتبر، فشار بر بازارهای جهانی از جمله بازار فلزات اساسی را به اوج رسانده است.

روز گذشته سایر فلزات اساسی نیز روز معاملات خوبی را در بورس فلزات لندن سپری نکردند. دیروز هر تن آلومینیوم تحویل سه ماهه، با 38 دلار کاهش نسبت به روز پنج شنبه، به قیمت 1974 دلار در بازار معامله شد. بهای سرب و روی نیز به ترتیب با 1.67 و 2.18 درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی قبل، به 2243 و 2020 دلار در هر تن رسید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر