بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۷
کد خبر : ۹۰۳۸۶
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت و پیگیری سیاست های اصل 44 قانون اساسی گفت: آمار ایجاد 6 میلیون شغل در هفت سال گذشته با احتساب تسهیلات و وام ها و تعریف دو ساعت کار در هفته به عنوان شغل بوده است که در این صورت می تواند درست باشد اما موضوع این است که 6 میلیون شغل پایدار به وجود نیامده است.

به گزارش مهر، حمیدرضا فولادگر با اشاره به آمار مطرح شده از سوی رئیس جمهور مبنی بر ایجاد بیش از 6 میلیون شغل در هفت سال گذشته گفت: این عدد و ارقام باید در کمیسیون های اجتماعی و کمیسیون صنایع و معادن مجلس مورد بررسی جدی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: من فقط به آمار سال 89 اشاره می کنم که دولت ادعا کرد یک میلیون و 600 هزار شغل ایجاد کرده است. ما همان موقع در کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی مسئولان مربوطه از مرکز آمار ایران و وزارت کار را دعوت کردیم حاصل بحث ها این بود که این آمار با حساب اشتغال پاره وقت یا همان دو ساعت کار در هفته به دست آمده است.

رئیس کمیسیون ویژه مجلس گفت: دولت اشتغال های غیر دائم و موقت و یا کارگران ساختمانی پروژه های مسکن مهر و وام های اعطایی را هم جزو اشتغال حساب کرده و به این عدد رسیده است.

فولادگر تاکید کرد: این در حالی است که 10 درصد این عدد اشتغالی بوده که بیمه جدید برای آن صادر شده است. دولت معتقد است پاره وقت ها و کارگران فصلی و دریافت کنندگان تسهیلات بانکی شاغل محسوب می شوند، بله در این صورت شاید برای همان سال 89 هم ایجاد شغل یک میلیون و 600 هزار نفری درست باشد.

وی درباره این ادعای دولت که اجرای هدفمندی یارانه ها با کسری بودجه مواجه نبوده است، گفت: خود آقای فرزین در همایش دومین سال اجرای هدفمندی یارانه ها گزارشی داد و در گزارش بیست و یک ماهه خود اعلام کرد که 71 هزار میلیارد تومان به مردم پرداخت شده است که حدود 46 هزار میلیارد آن از افزایش قیمت ها به دست آمده که البته محاسبات ما هم این را نشان می دهد بنابراین مابه التفاوت این رقم با آنچه که به مردم پرداخت شده، از سایر منابع از جمله تنخواه، استقراض بانک مرکزی و حسابهایی بوده که بعدا باید تسویه شود.

فولادگر گفت: عملکرد دولت در اجرای این قانون در سال 89 و 90 هم همین را نشان می دهد که آنچه در هدفمندی پرداخت شده از محل افزایش قیمت ها نبوده که البته دولت می گوید این مبالغ را بر می گرداند اما چه زمانی، نمی دانیم.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با اشاره به عدم پرداخت سهم تولید از یارانه ها گفت: در بخش تولید هم 2200 میلیارد تومان یارانه پرداخت شده که کمتر از 100 میلیارد تومان آن از محل افزایش قیمت ها بوده است و باقی آن از منابع دیگر پرداخت شده است . یک مورد آن که گزارش آن را هم به مجلس دادیم از محل فروش فولاد هرمزگان بود که فولاد مبارکه فولاد هرمزگان را خرید و پول آن را به هدفمندی اختصاص داد.

وی گفت: بنابراین اگر منظور رئیس جمهور این باشد که با احتساب پرداخت یارانه ها از محل های غیر از هدفمندی کسری در اجرای این قانون نبوده، درست است اما همه می دانند که این پرداخت ها از منابع غیر از آنچه که در قانون برای آن مشخص شده بود انجام شده است.

نماینده اصفهان گفت: نمایندگان دولت هم که در کمیسیون حضور پیدا کردند پذیرفتند که کمکی که به تولید شده همان 2200 میلیارد تومان است و بیشتر نبوده است. اینکه دولت ادعا می کند قیمت های ترجیحی و تبعیضی برای سوخت واحدهای تولیدی و صنعتی در نظر گرفته چیزی نیست که در قانون آمده باشد. ما یارانه پنهان زیاد داریم اگر همه انرژی ها را به قیمت روز حساب کنیم یارانه سوخت پنهان زیاد داریم اما این موضوع در قانون نیست . در قانون تاکید شده که سهم تولید از محل افزایش قیمت حامل های انرژی پرداخت شود که البته نشده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر