بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۱:۰۲
کد خبر : ۹۰۵۵۱
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم افت شاخص بود؛ هر چند که با جمع‌آوری برخی از صف‌های فروش، بازار در پایان وقت معاملاتی رو به بهبود گذاشت.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در تحولات بیرون از بازار بهبود فضای سیاسی متعاقب مذاکرات آلماتی به کاهش ارزش دلار در برابر ریال منجر شده و بهای دلار کاهشی نزدیک به 5درصد را تجربه کرد. دیروز در همین رابطه وزیر امور خارجه کشورمان گفت: از امروز به بعد شاهد رفع تدریجی تحریم‌ها خواهیم بود. در همین حال اما در درون بازار معامله‌گران شروع ضعیفی را به دلیل ادامه نگرانی از وضعیت عوارض پیش‌بینی شده برای شرکت‌های معدنی و همچنین عوارض خاص برای شرکت‌های سنگ‌آهنی شاهد بودند. این امر صف‌های فروش سنگینی را در نمادهای معدنی شکل داد، اما با گذشت زمان بيشتر صف‌های فروش جمع‌آوری شد. اوج این جمع‌آوری صف‌های فروش با خرید 50میلیون سهم سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات رقم خورد. همین جمع‌آوری صف‌های فروش و تزریق سنگین نقدینگی به بازار موجب شد تا در ساعت پایانی بازار دیروز شرایط کلی معاملات رو به بهبود رفته و سرمایه‌گذاران پس از افت 75/1 درصدی دو روز اخیر اندکی بهبود را تجربه کنند. هر چند که افت پیوسته بازار در دو هفته اخیر که البته بازگشت‌های جزئی را شاهد بود، نگرانی را در مورد روند کلی بازار به وجود آورده است. در رابطه با بهره مالکانه و عوارض معدنی دیروز سرمایه‌گذاران شاهد اظهار‌نظرهای برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای آرام کردن فضای بازار بودند. در همین رابطه نایب ريیس کمیسیون اقتصادی از فعالان بازار سرمایه خواست تا نظرات خود را در خصوص افزایش بهره مالکانه معادن به فراکسیون بازار سرمایه ارائه دهند.محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌و‌گو با ایسنا در مورد افزایش بهره مالکانه معادن در بودجه سال آینده و منفی شدن سهام شرکت‌های معدنی در بورس گفت: بهره مالکانه معادن در بودجه سال آینده افزایش پیدا کرده که قرار است این موضوع در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی شده و نتایج آن ارائه شود.
وی با بیان اینکه باید اثرات افزایش بهره مالکانه معادن مورد بررسی قرار گیرد، افزود: باید اثرات افزایش بهره‌ مالکانه به صورت همه‌جانبه بررسی شده و متناسب با وضعیت واقعی قیمت‌ها مورد بررسی قرار گیرد که آیا افزایش درآمد منجر به از بین رفتن اشتغال و کالای صنعتی می‌شود یا نه.
نایب ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه به دلیل تاخیر در لایحه بودجه این موضوع در سال آینده بررسی می‌شود، ادامه داد: اینکه بهره مالکانه معادن باید افزایش پیدا کند یا نه به تحلیل کارشناسی نیاز دارد بنابراين از فعالان بازار سرمایه در خواست می‌کنیم تا نظرات خود را در خصوص بهره مالکانه معادن به فراکسیون بازار سرمایه ارائه کنند تا در جلسات مشترک دولت از نظرات آنها استفاده شود.
تلاش براي كنترل قيمت خودرو
در گروه خودرویی نیز کاهش ارزش دلار و تصمیمات کنترلی وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث ابهام در وضعیت فروش شرکت‌های خودرویی شده است؛ در این گروه دیروز یک جلسه مهم با حضور ريیس‌جمهوری برای کنترل قیمت خودرو برگزار شد. تهدید به کاهش تعرفه واردات خودرو مهم‌ترین خبری بود که در مورد این جلسه منتشر شد.
يك مقام مسوول‌ در وزارت صنعت گفت: ريیس‌جمهور در نشست ستاد تنظیم بازار به مدیران دو خودروساز بزرگ اعلام کرد: ‌اگر قیمت‌ها را کاهش و عرضه را افزایش ندهند، تعرفه واردات خودرو را به ۱۰درصد کاهش خواهد داد. به گزارش خبرگزاری فارس، خودروسازان موظف شده‌اند تا روز سه‌شنبه مستندات خود را به شورای ملی رقابت ارائه کنند؛ در غیر این صورت با آنها برخورد خواهد شد.
دقایقی پس از انتشار تهدید به کاهش تعرفه واردات معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصمیم جلسه کارگروه حمایت از تولید که با حضور ريیس‌جمهور تشکیل شد، برای بازپرداخت تسهیلات ارزی تولیدکنندگان خبر داد و گفت: هیچ بحثی در خصوص کاهش تعرفه واردات خودرو به 10درصد در این جلسه مطرح نشد.سیدعلیرضا شجاعی در گفت‌وگو‌ با خبرگزاری مهر با تشریح جزئیات بیشتر جلسه کارگروه حمایت از تولید که با حضور ريیس‌جمهور در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده بود، گفت: در این جلسه هیچ بحثی در ارتباط با تعرفه واردات خودرو و کاهش آن به 10 درصد صورت نگرفته است، حتی ريیس‌جمهور وارد مباحث قیمتی خودرو نیز نشد و کار را به توافق شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان واگذار کرد.
وی از تصمیم دیگر کارگروه حمایت از تولید برای بازپرداخت تسهیلات ارزی تولیدکنندگان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه مقرر شده تا تسهیلات ارزی دریافتی از سوی تولیدکنندگان به نرخ مبادلاتی بازپرداخت شود، در این جلسه به دستور ريیس‎جمهور مقرر شد تا بسته به نوع و رشته صنعتی واحدهای تولیدی و نیز میزان سرمایه‌گذاری آنها، بازپرداخت تسهیلات ارزی از حساب ذخیره ارزی، در مدت زمان طولانی‌تری صورت گیرد.
کارشناسان بازار معتقدند: وضعیت نامناسب شرکت‌های خودروسازی و زیان‌دهی آنها در آینده‌اي نزدیک قابل رفع به نظر نمی‌رسد.
گزارش‌هاي ضعيف از جنس نفت
در گروه تصفیه نفت دیروز بيشتر نمادهای پالایشگاهی متعادل بودند. انتشار برخی شایعات در مورد سود سال آینده شرکت‌های پالایشگاهی و عدم بازگشایی نماد پالایشگاه اصفهان، تهران و بندرعباس مجددا نگرانی‌ها را در مورد گروه پالایشگاهی به همراه آورده است. در این گروه، گزارش ضعیف نفت بهران موجب تشکیل صف فروش برای این نماد شد. در همین حال انتظار می‌رود ایرانول نیز گزارشی در حد عملکرد سال جاری منتشر کند. دیروز شرکت نفت بهران با سرمایه‌ای معادل 60 میلیارد تومان برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند 91 براساس عملکرد واقعی دوره 9 ماهه مبلغ 2076 ریال عایدی خالص پیش‌بینی کرده که در دوره مورد بررسی موفق به پوشش 79 درصد از آن شده است.
این شرکت که برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند 92 مبلغ 2491 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده در نظر دارد در سال‌های 91 و 92 به ترتیب 75 و 70 درصد از سود خالص هر سهم را بین سهامدارانش تقسیم کند.
طبق اعلام شرکت با توجه به افزایش نرخ خرید لوبکات از حدود 835 تومان به 1500 تومان در هر لیتر، علاوه بر افزایش نرخ در 3 ماه آخر سال احتمال دریافت تفاوت این افزایش نرخ از ابتدای نیمه دوم سال جاری است. به همین دلیل حدودا مبلغ 27 میلیارد تومان (حدود 45 تومان به ازای هر سهم) به قیمت تمام شده لوبکات اضافه شده که در صورت عدم تحقق این پیش‌بینی مبلغ مذکور به سود سالانه اضافه خواهد شد.
در گروه بانکی دیروز اعلام شد که سه عضو جدید هیات مدیره پست بانک تایید صلاحیت شده‌اند كه این امر می‌تواند پایانی بر مشکلات سهامداران پست بانک باشد.
به این ترتیب صلاحیت مرتضی دستجانی فراهانی، حسن علی ضیایی و حمزه پور توسط بانک مرکزی تایید شده و این سه نفر می‌توانند با هماهنگی وزیر اقتصاد سایر مراحل لازم را طی کنند.
در گروه قندی نیز دیروز قند قزوین گزارش نامناسبی را منتشر کرد.
قند قزوین سود هر سهم سهم سال جاری خود را از 56 تومان به 45 تومان کاهش داده و برای سال آتی نیز در اولین اقدام 60 تومان اعلام کرده است. علت تعدیل شرکت عدم محاسبه زیان تسعیر ارز برای سال 92 است. قند قزوین نرخ فروش شکر را برای سال آتی 1700 تومان پیش‌بینی کرده است. این نرخ برای سال جاری در حال حاضر 1294 تومان در هر کیلو است.
در گروه برقی، دو شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران و توسعه ملی با عرضه بلوک‌های 6/11 و 8/13 درصدی در 26اسفند، از ترکیب سهامداری کابل البرز خارج می‌شوند.به این ترتیب که دو شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران و توسعه ملی با عرضه بلوک‌های 6/11 و 8/13 درصدی در 26 اسفند، آماده واگذاری شده‌اند.
در گروه فلزی دیروز ذوب‌آهن اصفهان همچنان شاهد معاملات پرحجمی بود. این امر در شرایطی رخ داد که همچنان خبرهای ضد و نقیضی در مورد سرنوشت بلوک 56درصدی این شرکت در بازار منتشر شده است.
در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن شاخص 281واحد افت کرد و به 37هزار و 156واحد رسید. با این افت شاخص بیش از پیش به کانال 36هزار واحد نزدیک شده است. ارزش معاملات نیز دیروز 196میلیارد تومان بود که 20درصد آن را معاملات 88میلیون سهم فولاد تشکیل داد. از 229نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 126نماد با کاهش قیمت و 95نماد با رشد ارزش همراه شدند و ساير نمادها نيز بدون تغيير قيمتي به كار خود پايان دادند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر