بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر : ۹۰۶۰۰
بررسی معاملات بورس فلزات لندن در دو هفته گذشته نشان می دهد قیمت مس با سرعت بالایی در حال نزول بوده به طوریکه قیمت این فلز از حدود ۸ هزار و ۱۰۰ دلار به ۷ هزار و ۶۲۰ دلار رسیده و موج این کاهش قیمت نیز از هفته جاری به تهران و بورس کالای ایران رسیده است.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، وقتی معاملات بورس فلزات لندن در سال ۲۰۱۳ آغاز شد، به دلیل انتشار اخبار مثبت اقتصادی از دو کشور مصرف کننده بزرگ مس جهان یعنی چین و آمریکا، سرمایه‌گذاران بازار فلزات پایه دوباره جذب درخشش حرکت صعودی این فلز شدند. قیمت هر تن مس که در دو ماه پایانی سال ۲۰۱۲ حدود ۷ هزار و ۷۰۰ تا ۷ هزار و ۹۰۰ دلار بود به یکباره به کانال ۸ هزار صعود کرد تا همه در انتظار ادامه روند روبه رشد قیمت این فلز باشند که البته این روند تنها تا پایان ژانویه ادامه داشت.
 
بر اساس این گزارش، از ابتدای ماه فوریه قیمت انواع فلزات همچون مس، آلومینیوم، روی، قلع و سرب کمی افت کرد تا اینکه از اواسط این ماه قیمت محصولات رینگ لندن به رهبری مس با سرعت خیره کننده ای در مدار نزولی قرار گرفت. در اینجا باید اشاره کرد که مس در بسیاری از تحلیل‌های بین‌المللی مربوط به فلزات اساسی، لقب دکتر(Dr Copper) را گرفته است، به این دلیل که تصور می‌شود مس نشانه سلامت اقتصاد بوده و این عنوان ناشی از مصارف متعدد آن در جهان است. 

به عبارت دیگر در یکی دو سال اخیر تحلیلگران اقتصادی با بررسی روند قیمتی مس می توانند اوضاع اقتصادی جهان را تا حدودی مورد ارزیابی قرار دهند که همین موضوع باعث شده تا مس به عنوان لیدر بورس فلزات لندن شناخته شود.
 
به هر حال افت قیمت مس از دو هفته پیش آن قدر زیاد بود که اکنون بهای هر تن از این محصول به کمترین میزان آن در سه ماه اخیر رسیده است.
 
به اعتقاد کارشناسان عواملی مانند افزایش ارزش معاملاتی دلار در برابر سایر ارزهای معتبر، انتشار خبر کاهش نرخ رشد تولیدات صنعتی چین و بحران بودجه آمریکا بهای فلزات اساسی در بازار لندن را کاهش داده است.
 
اما جدای از بازار جهانی، جالب اینجاست که موج افت قیمت مس البته با کمی تاخیر به بورس کالای ایران رسیده و فعالان تالار نقره‌ای از ابتدای این هفته شاهد افت قیمت این فلز هستند.

در معاملات دیروز نیز نرخ انواع مس در بورس کالا حدود سه درصد کاهش یافت. براین اساس در تالار محصولات صنعتی و معدنی سه هزار تن مس کاتد ملی مس با 737 تومان کاهش قیمت به نرخ ۲۲ هزار و ۵۳۳ تومان فروخته شد. ضمن آن که ۹۰۰ تن مس مفتول این شرکت نیز با کاهش 560 تومانی به قیمت ۲۳ هزار و ۳۴۴ تومان مورد معامله قرار گرفت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر