بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰
مستطيل شيشه اي تالار

عقب گرد نماگر بورس

عرضه اولیه سهام هلدینگ خلیج فارس تا پایان سال جاری اگرچه ممکن است به فشار فروش سهام توسط سهامداران دامن بزند، اما ورود سهم مذکور می تواند کاهش شاخص طی این مدت را جبران کند.
کد خبر : ۹۰۷۲۴
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 91.12.15 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 135 واحد کاهش به رقم 29505 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 381 واحد افت عدد 58609 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 185 واحد نزول به رقم 36950 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 785 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز مخابرات ایران با 48 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با 79 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، اتفاقات روز گذشته تالار شیشه ای امروز نیز تکرار شد و افت بهای دلار که چند روزی ادامه یافت، این روزها بازارهای کالایی را نیز دچار وقفه معاملاتی کرد. بطوریکه هیچ سیگنالی از افزایش قیمت ها در بازارها مشاهده نمی شود و به نظر می رسد این رفتار روزهای آینده را نیز با شدت و ضعفی اندک در برگیرد.

به اعتقاد اهالی تالار چند نکته مهم در این شرایط از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بطوریکه ثبات نرخ ارز در یک محدوده قیمتی می تواند بازار سهام را در مقایسه با روزهای سپری شده با آرامش بیشتری همراه سازد.

افزون بر آن عرضه اولیه سهام هلدینگ خلیج فارس تا پایان سال جاری اگرچه ممکن است به فشار فروش سهام توسط سهامداران دامن بزند، اما ورود سهم مذکور می تواند این میزان کاهش شاخص طی این مدت را جبران کند.

به هر نحو بورس در حالی روز کاری خود را با رشد شاخص کل آغاز کرد که فزونی عرضه بر تقاضا بازار را به فاز منفی کشاند و در نتیجه آن اکثر نمادهای پرحجم به رنگ قرمز در آمدند.

طی روز جاری بانک ها حرکتی جدید را در پیش گرفتند و به صورت دسته جمعی صف های میلیونی خریداران را همراه با رشد قیمت ها نظاره گر بودند.نسبت پی به ای پایین این گروه و عدم مشاهده تحرک قابل توجه در قیمت سهام آنها طی هفته های اخیر، موجب اقبال چند روزه سرمایه گذاران به بانک ها شد.

گروه خودرویی نیز اگرچه طی چند روز گذشته با رشد قیمت سهام و افزایش تقاضای خریداران همراه شدند، اما امروز روند نزولی قیمت سهام بر قیمت سهام اکثر خودروسازان غالب گشت تا آنجا که صف خرید دیروز سایپا امروز به صف فروش تبدیل شد.

اهالی تالار در بیان این تغییر جهت یک روزه معتقدند این روند قیمتی در سهام خودروسازان نشان داد افزایش قیمت سهام ناشی از انتشار یک خبر در شرایطی که هیچ اتفاق فاندامنتالی جدیدی برای آنها رخ نداده، دوام چندانی ندارد و پس از گذشت چند روز در نهایت منجر به برگشت قیمت ها می شود.

در این میان شرکت سایپا اعلام کرده امروز اطلاعات مقایسه ای بهای تمام شده و قیمت فروش محصولات اصلی خود را برای سال های 90 و 91 طبق مهلت تعیین شده به شورای رقابت ارسال کرده است.

سیمانی ها نیز روندی مثبت را با جلوداری "سفارس"، سغرب" و "سشمال" آغاز کردند و به اعتقاد اهالی تالار به میان آمدن شایعه ورود سهام شرکت سیمان آبیک دوباره توجه سرمایه گذاران را به شرکت های سیمانی برانگیخته است.همچنین در شرایط کنونی بورس فعالین بازار بیشتر به سمت صنایع با نسبت قیمت به عایدی سهام پایین تر سوق می یابد و از این رو گروه سیمانی با توجه به تحقق سود مناسب طی عملکردهای میان دوره ای سال جاری می توانند در تقسیم سود نقدی نیز مطلوب عمل کنند.

در گروه پتروشیمی و پالایشی اما به جز تعداد انگشت شماری از نمادها توان بالایی مشاهده نشد. بطوریکه سهامی همچون "شاوان" در گروه پالایشی و "شیران" در گروه پتروشیمی روندی خلاف جهت حرکت اصلی صنعت خود را در اختیار داشتند. برنامه عرضه بلوکی سهام پالایش نفت لاوان و نیز برگزاری مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام جهت تصویب صورت های عملکردی سال 91 در تاریخ 21 اسفند ماه جاری و تصمیم گیری پیرامون برنامه افزایش سرمایه در تاریخ 26 همین ماه توسط شرکت صنایع شیمیایی ایران، توجه فعالین بازار را به سهام دو شرکت مذکور جلب کرده است تا آنجا که این دو سهم تا تشکیل صف های خرید نیز پیش رفتند.

"اخابر" نیز برخلاف گذشته این روزها همانند سهام شرکت های کوچک بورسی عمل کرده و با روند منفی بازار رشد قیمت سهام خود را نظاره گر است. هرچند اهالی تالار اعتقاد دارند که سهام مخابرات روند قیمتی چندان پر قدرتی نداشته و تنها نوسان مقطعی در محدوده قیمتی فعلی بر آن حاکم شده است.

انتشار خبری مبنی بر تداوم اعطای ارز مرجع به کالاهای اساسی می تواند طی روزهای آینده صنعت قند و شکر نیز را با چالشی جدید مواجه سازد.

در مجموع بازار سهام روند نزولی را تا پایان روز جاری ادامه داد تا جایی که شاخص کل با کاهش 146 واحدی به کانال 36 هزار واحدی نزول کرد.

اما دلار برخلاف روزهای قبل امروز صعودی شد و تا زمان تهیه این گزارش در محدوده 3450 تومانی مورد معامله قرار گرفته و بهای هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز به قیمت یک میلیون و 360 هزار تومان افزایش یافته است.

کارشناسان و تحلیل گران واکنش آمانو، گروه 1+5 و نیز کشورهای منطقه را با توجه به پابرجایی نگرانی ها پیرامون فعالیت های هسته ای ایران و نیز عدم امکان حذف تحریم ها در شرایط فعلی ، دلیلی برای برگشت روند ارز از نزولی به صعودی مطرح می کنند.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز روند مثبتی را در پیش گرفته، بطوریکه پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل اردیبهشت 92 با رشد حدود 2.5 درصدی به یک میلیون و 457 هزار تومان افزایش یافته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر