بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۸
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس خبر داد:

کسب بازدهی 23 درصدی صندوق ها طی یکسال

بازدهی این صندوق ها طی یک سال گذشته به طور میانگین 23.33 درصد بوده، حال آنکه طی بهمن ماه بازدهی 2.7 درصدی توسط این صندوق ها کسب شده است.
کد خبر : ۹۰۷۹۹
صندوق های سرمایه گذاری، به عنوان نهادهای مالی با هدف کاهش ریسک و مدیریت نقدینگی سرمایه گذاران شکل گرفته اند و هم اکنون شاهد گسترش نسبی آنها در بازار سرمایه هستیم. به گونه ای که براساس آخرین آمار، تعداد صندوق های سرمایه گذاری مشترک تا پایان بهمن ماه سال جاری به 88 صندوق افزایش یافته و مجموع ارزش پرتفوی آنها به بیش از دو هزار و 400 میلیارد تومان می رسد.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطالب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز مطرح کرد: جمع دارایی در سهام صندوق ها تا پایان بهمن ماه سال جاری در حالی به 332 میلیارد تومان رسیده که تعداد 69 هزار و 951 سرمایه گذار اقدام به سرمایه گذاری در آنها کرده اند.

ایوب باقرتبار ادامه داد: 49 میلیارد تومان از معاملات واحدهای سرمایه گذاری این صندوق ها به خرید سهام و 46 میلیارد تومان آن به فروش سهام اختصاص یافته که بیانگر فزونی سه میلیارد تومانی خرید سهام بر فروش آن است.

وی با اشاره به بازدهی صندوق های فعال در اوراق بهادار با درآمد ثابت عنوان کرد: بازدهی این صندوق ها طی یک سال گذشته به طور میانگین 23.33 درصد بوده، حال آنکه طی بهمن ماه بازدهی 2.7 درصدی توسط این صندوق ها کسب شده است.

این مقام مسئول در بیان بازدهی دیگر صندوق ها نیز گفت: از ابتدای اسفند ماه سال 90 تا پایان بهمن ماه سال جاری بازدهی صندوق های مختلط، صندوق های فعال در سهام با اندازه کوچک و بزرگ به ترتیب به میزان 34.41، 48.94 و 39.75 درصد بوده است. صندوق شاخصی نیز طی این دوره موفق به کسب بازدهی 42.19 درصدی شده است.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی با اعلام بازدهی 55.7 درصدی بازار طی یکسال گذشته و مقایسه آن با میزان بازدهی صندوق های سرمایه گذاری گفت: با توجه به اینکه حدود 7 درصد از بازدهی کسب شده توسط صندوق ها به واسطه هزینه های آنها از بین می رود، بنابراین بازدهی برخی از آنها همچون صندوق های فعال در سهام با اندازه کوچک و بزرگ تفاوت چندانی با بازدهی شاخص بازار ندارد.

اما به طور قطع برخی از صندوق های سرمایه گذاری نیز به دلیل عدم مدیریت مناسب از کسب بازدهی بالا بازمانده و موجب کاهش میانگین کل بازدهی صندوق ها شده اند که با توجه به آگاهی سرمایه گذاران و مشتریان با عدم استقبال از سوی آنها مواجه خواهند شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر همه اینها، بخش نظارت بر نهادهای مالی سازمان نیز در جهت بهبود عملکرد صندوق ها، از تمدید مجوز واحدهایی که از بازدهی و عملکرد مناسبی برخوردار نیستند، خودداری می کند.

باقرتبار در ادامه از شروع به کار صندوق سرمایه گذاری نیکان پارس در بهمن ماه خبر داد و گفت: این صندوق که در زمره صندوق های فعال در سهام با اندازه کوچک است در بهمن ماه سال جاری شروع به کار کرده و جمع 88 صندوق فعال در این حوزه پیوسته است.

این مقام مسئول در خصوص نهادهای مالی در حال پذیرش نیز عنوان کرد: صندوق نوین بانک مسکن، گسترش شرق، سپهر آگاه و پارس گستر از جمله صندوق هایی هستند که در حال پذیره نویسی بوده و به زودی شروع به فعالیت می کنند.

وی از حضور یک شرکت مشاوره سرمایه گذاری تا پایان سال جاری نیز خبر داد و اظهار داشت: شرکت مشاوره سرمایه گذاری هدف حافظ که متعلق به کارگزاری حافظ است، مجوز تأسیس خود را دریافت کرده و به احتمال زیاد تا پایان سال جاری شروع به کار می کند.

باقرتبار در خاتمه پیرامون وجود درخواست تأسیس شرکت های تأمین سرمایه و سبدگردانی بیان کرد: در حال حاضر دو درخواست برای تأسیس شرکت های تأمین سرمایه در واحد نظارت بر نهادهای مالی موجود است که هر کدام از آنها شامل سه گروه از مؤسسات مالی و اعتباری بزرگ هستند. بنابراین امیدواریم با موافقت شورای عالی بورس مجوز شروع به کار این نهادهای مالی نیز به زودی صادر شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر