بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۵
به رغم روند اکیداً صعودی حاکم بر بازارهای سرمایه جهان و قرار گرفتن شاخص بورس نیویورک در پیک تاریخی آن، بازار فلزات اساسی در این روزها نتوانسته است انتظارات سرمایه گذاران را برآورده سازد و آنها روز گذشته باز هم شاهد کاهش قیمت ها در بورس فلزات لندن بودند.
کد خبر : ۹۱۰۲۷
به رغم روند اکیداً صعودی حاکم بر بازارهای سرمایه جهان و قرار گرفتن شاخص بورس نیویورک در پیک تاریخی آن، بازار فلزات اساسی در این روزها نتوانسته است انتظارات سرمایه گذاران را برآورده سازد و آنها روز گذشته باز هم شاهد کاهش قیمت ها در بورس فلزات لندن بودند.

به گزارش بورس نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز از لندن، روز گذشته در بورس فلزات این شهر بهای هر تن مس برای تحویل سه ماهه، با 0.32 درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی قبل از آن، به 7740 دلار رسید. این در حالیست که دیروز پس از اعلام کاهش چشمگیر نرخ بیکاری در آمریکا، بازار فلزات حداقل برای دقایقی مثبت شد اما تحت فشار عوامل دیگری چون رشد ارزش دلار و کاهش غیرمنتظره واردات چین،دوباره به حالت اولیه خود بازگشت.

بر اساس آمارهای اداره امور گمرکی چین، حجم واردات این کشور طی ماه فوریه حدود 15.2 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشته و به پایین ترین میزان آن در 13 ماه اخیر رسیده است. از طرفی به دلیل مصادف شدن تعطیلات سال نو چینی با ماه فوریه و متعاقباً کاهش ثبت سفارش واردات فلزات صنعتی در این ماه توسط شرکت های چینی، میزان واردات مس این کشور طی ماه گذشته میلادی نیز به پایین ترین حد آن در 20 ماه اخیر رسید. چین بزرگترین مصرف کننده اکثر کالاهای مهم جهان، از جمله فلزات اساسی است.

رشد فوق العاده ارزش دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای معتبر طی روزهای اخیر نیز نقش بسیار موثری در کاهش بهای فلزات اساسی داشته است. روز گذشته ارزش دلار آمریکا در برابر ین ژاپن به بالاترین میزان آن در بیش از 3.5 سال اخیر رسید. البته از تأثیر مستقیم افزایش عرضه فلزات اساسی، به خصوص مس، در کاهش قیمت ها نیز نباید غافل بود.

انتظار می رود که با افتتاح طرح های جدید استخراج و تصفیه مس در جهان، مازاد عرضه جهانی این فلز استراتژیک تا پایان سال جاری میلادی به 120 هزار تن خواهد رسید. این در حالیست که برآوردهای قبلی از کمبود 12 هزار تنی عرضه جهانی مس نسبت به تقاضای آن حکایت می کردند. از طرفی کارشناسان رویترز پیش بینی می کنند که مازاد عرضه مس در سال 2014 نیز به بیش از 295 هزار تن افزایش یابد.

استیف بریگز، تحلیل گر شرکت سرمایه گذاری PNB Paribas در این باره می گوید: "اولاً باید اعتراف کنم که واقعاً همه ما از اینکه می بینیم بازار فلزات اساسی در جهت عکس بازارهای سرمایه حرکت می کند، متعجب شده ایم اما باید بپذیریم که رشد بهای مس در این سال ها بیشتر مدیون کمبود عرضه بوده است تا افزایش تقاضا.بهای مس در 10 سال اخیر بیش از 150 درصد رشد داشته و کمبود عرضه بیشترین نقش را در این میان ایفا کرده است. البته اکنون نیز تأثیر طرف عرضه وجود دارد، با این تفاوت که این بار ما مازاد عرضه داریم و دقیقاً به همین دلیل است که فلز سرخ درجا می زند».

گفتنی است دیروز سایر فلزات اساسی نیز به تبعیت از مس روندی نزولی را در پیش گرفتند به طوری که بهای آلومینیوم با 0.71 درصد کاهش نسبت به روز پنج شنبه به 1965 دلار در هر تن رسید. سرب و روی نیز به ترتیب با 0.08 و 0.69 درصد کاهش قیمت نسبت به روز معاملاتی قبل، 2209 و 1976 دلار در هر تن خرید و فروش شدند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر