بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر : ۹۱۱۲۲
چهل و پنج هزار میلیارد تومان برای سه ماه، این خواسته دولت از مجلس است، در قبال تاخیر 86 روزه در ارائه لایحه بودجه سال آینده.

کلیات بودجه سه دوازدهم سال آینده در شرایطی تصویب شد که موافق و مخالف تصویب کلیات تاکید می کردند که این اقدامی از سر ناچاری است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، لایحه بودجه سال آینده که طبق قانون باید نیمه‌ی آذر ماه به مجلس می آمد، نهم اسفند ماه در حالی بالاخره به مجلس تقدیم شد که با احتساب تعطیلات یک هفته‌ای صحن علنی برای سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه، مجلس تنها دو هفته برای بررسی این لایحه وقت دارد، چیزی که عملا امکان پذیر نبود.

همین شد که در آغاز جلسات پیش از تحویل سال جدید، مجلس تصمیم گرفت بررسی بودجه را به سال آینده بیندازد و فعلا علی الحساب برای این که دخل و خرج دولت در سال آینده بی حساب و کتاب نماند، بودجه سه دوازدهم تصویب کند که برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی در دولت احمدی نژاد اتفاق افتاده است.

لایحه سه دوازدهم را محمدرضا ممبینی معاون بودجه معاونت‌ برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور امروز(یکشنبه) به مجلس آورد و در توضیحاتش در مورد لایحه گفت که دخل و خرج دولت به صورت روزانه و حتی ساعتی ادامه دارد و نمی شود آن را بی حساب و کتاب گذاشت برای همین بهتر است مجلس با لایحه سه دوازدهم موافقت کند و در وقت مناسب کل بودجه را بررسی کند.

ممبینی همچنین در توضیحاتش گفت که دولت برای سه ماه سند 45 هزار میلیارد تومانی تنظیم کرده و به دنبال افزایش 20 درصدی دریافتی حقوق بگیران هم هست.

با وجود این توضیحات تذکرهای نمایندگان زیاد و تند بود، در همان آغاز جلسه ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و محمد قسیم عثمانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در تذکرهای جداگانه گفتند که بودجه چند دوازدهم باید الزاما بر مبنای بودجه سال قبل، یعنی سال 91 باشد در صورتی که دولت نمی تواند در سه ماه اول سال جاری این مقدار هزینه کرده باشد.

مهدی کوچک زاده نماینده تهران هم از تذکر‌دهنگان بود، با این تفاوت که در تذکرش اظهار کرد که دولت الزامی ندارد بودجه‌ای مطابق با بودجه سال 91 را به عنوان بودجه چند دوازدهم ارائه دهد.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی البته در پاسخ به هر سه تذکر تاکید کرد که بودجه چند دوازدهم الزاما باید منطبق بر بودجه سال قبل از آن یعنی بودجه سال 91 باشد.

تذکر دیگر امروز را نادر قاضی پور نمانیده ارومیه مطرح کرد که تاکید می کرد بودجه سه دوازدهم باید بین 33 تا 36 هزار میلیارد تومان باشد ضمن این که در لایحه ارائه شده پیش‌بینی بودجه عمرانی و بودجه مربوط به هدفمندی یارانه‌ها هم صورت نگرفته است.

با همه این حرف ها، بالاخره نمایندگان تذکر دادن را متوقف کردند و در حالی که عده‌ای از نمایندگان تاکید می‌کردند که به جای ممبینی باید شخص احمدی نژاد یا معاون اولش برای ارائه بودجه می آمدند، بعد از توضیحات معاون بودجه معاونت‌ برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور نمایندگان موافق و مخالف کلیات صحبت کنند.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، به عنوان موافق تصویب کلیات لایحه سه دوازدهم، در همان آغاز اظهاراتش تاکید کرد که مجلس با توجه به تاخیر بدون توجیه دولت در ارائه لایحه بودجه، چاره‌ای به غیر از تصویب بودجه ارائه شده ندارد چرا که در غیر این صورت تمام دریافت‌ها و پرداخت‌ها از ابتدای سال آینده غیر قانونی خواهد بود.

وی از نمایندگان خواست که با تصویب کلیات لایحه از فرصت باقی مانده تا پایان سال برای تصویب جزییات لایحه سه دوازدهم استفاده کنند و مطمئن باشند که کمیسیون برنامه و بودجه به نحوی بررسی لایحه را مورد رسیدگی قرار می‌دهد که زمینه استفاده‌های سیاسی از بودجه در زمان انتخابات فراهم نشود و تمامی امکانات بودجه‌ای به صورت یکسان در اختیار تمامی کاندیداها قرار گیرد.

علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان هم در موافقت با تصویب کلیات بودجه گفت مخالفان با کلیات بودجه در واقع مخالف تاخیر در ارائه بودجه و نیامدن احمدی‌نژاد به صحن مجلس برای تقدیم بودجه هستند، اما این مخالفت‌ها دلیلی بر این موضوع نیست که در ابتدای سال آینده کشور بلاتکلیف بماند.

غلامعلی جعفرزاده عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، که در مخالفت با کلیات لایحه ارائه شده صحبت می کرد،‌ گفت که رای دادن به این بودجه قطعا به خاطر لبیک به مقام معظم رهبری و مردم است.

وی ضمن گلایه از این که احمدی‌نژاد برای ارائه گزارش بودجه و تقدیم لایحه جدید به مجلس نیامده است گفت که در لایحه سه دوازدهم ارائه شده رشد اقتصادی منفی چهار و نرخ تورم حدود 32 درصد و نرخ رشد نقدینگی بیش از 30 درصد را مشاهده می کنیم و وابستگی به نفت نسبت به سال 91، 8/2 درصد رشد کرده است.

جعفرزاده با بیان این که در بودجه ارائه شده، هزینه جاری 70 درصد است و رفاه اجتماعی 20 درصد کاهش پیدا کرده گفت که بودجه ارائه شده کاملا انبساطی است، در حالی که این موضوع با اقتصاد مقاومتی و شرایط عمومی اقتصاد کشور مغایرت دارد.

این عضو کمیسیون برنامه با گلایه دوباره از حاضر نشدن احمدی نژاد در مجلس برای ارئه بودجه گفت: « واقعا اشک ریختن در ونزوئلا مهم‌تر است یا اشک ریختن برای مردم این کشور که در شب‌های عید با هزاران مشکل اقتصادی روبرو هستند؟»

مهدی سنایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،‌ مخالف دیگر لایحه سه دوازدهم بود که در همان آغاز نطق خود تاکید کرد که موافقت با کلیات تنها به این دلیل است که مجلس چاره ی دیگری به جز موافقت با آن ندارد، بررسی بودجه در سال آینده را بازی کردن مجلس در زمینی که دولت برای آن تعریف کرده، دانست.

سنایی البته از قرار گرفتن مجلس در شرایط ناچاری، این وضعیت را ناشی از عملکرد خود مجلس دانست و گفت که سال گذشته مجلس طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن دولت تا شهریورماه اجازه پرداخت‌ها را داشت طبیعی است وقتی دولت تا شش ماه اول سال این اجازه را داشته باشد سال بعد بودجه چند دوازدهم می‌شود.

مجلس در جلسه‌ای که 252 نفر از 290 نماینده آن حاضر بودند،‌ با 188 رای موافق، 23 رای مخالف، 16 رای ممتنع کلیات بودجه 45 هزار میلیارد تومانی را در شرایطی تصویب کرد که نمایندگان هم اعتراف کرده‌اند که این چاره‌ی ناچاره است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر