بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴
کد خبر : ۹۱۲۹۶
دستورالعمل موقتی قیمت‌گذاری خودروها تصویب شد و قیمت‌ها را کمتر از 10‌درصد کاهش داد. بعدازظهر روز یکشنبه، شورای رقابت، دستورالعمل موقتی قیمت‌گذاری خودرو در کشور را تصویب کرد و قیمت‌گذاری جدید خودروها را بر مبنای قیمت مصوب شهریورماه به علاوه نرخ تورم‌بخشی در نیمه دوم سال 91 تعیین کرد.

دستورالعملی موقتی که قیمت خودروها را بسیار ناچیز کاهش داد تا خودروسازان تا حدودی دستورات را اجرا کرده‌باشند و قیمت‌ها را که پیش از این از 40 تا صد‌درصد رشد کرده بود را کمتر از 10‌درصد کاهش دهند تا کسی به آن‌ها برای گرانی خودروها خرده‌ای نگیرد. حالا عملکرد خودروسازان از حیث عمل‌نکردن به مصوبه موقت هم زیر سوال است، چراکه اگر تورم شش‌ماهه نخست سال را 20‌درصد در نظر بگیریم قیمت رسمی خودروها نسبت به شهریورماه سال‌جاری باید حدود 20‌درصد افزایش را تجربه کند که قطعا میزان کاهش قیمت‌های جدید بسیار بیشتر از 10‌درصدی خواهد بود که اکنون قیمت‌ها کاهش یافته است. مثلا، قیمت پراید 111 در مهرماه سال‌جاری 11‌میلیون و 780‌هزار تومان بود که در قیمت‌گذاری جدید خودروها در اواخر بهمن ماه به 17‌میلیون و 200‌هزار تومان رسید و اکنون سایپایی‌ها با وجود مصوبه شورای رقابت قیمت این خودرو را 500‌هزار تومان کاهش داده‌اند. همچنین پژو206 تیپ2 در مهرماه امسال 15‌میلیون و 200‌هزار تومان قیمت داشت و پس از آن در قیمت‌گذاری جدید خودروها به 32‌میلیون تومان رسید یعنی افزایشی حدود صد‌درصدی را تجربه کرد و این در حالی بود که اکنون این خودرو با کاهش 10‌درصدی تنها 3‌میلیون تومان کاهش قیمت یافته است. مثال دیگر می‌تواند کاهش قیمت 1/4درصدی تندر90 مدل E2 باشد، کاهش قیمتی 950‌هزار تومانی که حتی به یک‌میلیون هم نرسید.

وقتی برآوردی این‌چنینی را از قیمت سایر خودروها بررسی کنیم، می‌بینیم که قیمت خودروها آن‌چنان بی‌رمق کاهش یافته است که هیچ انتظاری را از انتظار دو هفته‌ای متقاضیان خرید خودرو برآورده نخواهد کرد و خودروها همچنان آن‌قدر گرانند که متقاضیان خرید همچنان نمی‌توانند خریدار واقعی خودرو باشند.

این اقدام خودروسازان در حالی رقم می‌خورد که پنجم اسفند بود که محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با انتقاد از گرانی‌های خودرو اعلام کرد: «من دارم به این نتیجه می‌رسم که ما کنترل واردات خودرو را از وزارت صنعت بگیریم، چون وزارت صنعت در مقابل واردات مانع‌تراشی می‌کند و خودروسازان داخلی هم دارند در حق مردم اجحاف می‌کنند. چطور می‌شود یک خودرو پراید را از 8‌میلیون به 18 یا 20‌میلیون برسانید و بعد بگویید داریم ضرر می‌کنیم؟»

احمدی‌نژاد در آن روز تصریح کرد: «من امیدوارم خودشان اصلاح کنند و درست نیست که ما وارد شویم و با کسی برخورد کنیم.» این هشدارهای احمدی‌نژاد و تلاش‌های دو هفته‌ای که شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای کاهش قیمت‌ها شروع کرده بودند، گمان همگان را به این سمت برد که قرار است قیمت‌ها به صورت واقعی کاهش یابد اما این‌چنین نشد. تمام این هشدارها و تلاش‌های دوهفته‌ای و تهدید به کاهش تعرفه واردات به 10‌درصد هیچ راهی به جایی باز نکرد، تنها وعده کاهش قیمت و واقعی‌شدن داده شد و در نهایت قیمت‌ها کمتر از 10‌درصد کاهش را تجربه کردند.

این در حالی است که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که پیش از این ‌بارها از عملکرد خودروسازان در جهت گرانی خودروها دفاع کرده و حتی معتقد بود خودروسازان برای‌ گران‌فروشی خودروها انگیزه‌ای ندارند، این‌بار از کاهش قیمت‌ها دفاع کرده و گفته است خودروسازان حداکثر کاهش قیمت ممکن را اعمال کرده‌اند. وی گفته است: «در چارچوب قیمت‌گذاری موقتی که از سوی شورای رقابت تدوین شده، تورم‌بخشی که در تامین مواد اولیه قطعات و سایر نهاده‌های تولید خودرو اثرگذار بوده، مبنا قرار گرفته است.»

محسن صالحی‌نیا با اشاره به کاهش 500‌هزار تومان تا 4‌میلیون تومانی قیمت انواع محصولات سایپا، ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به مهر گفت: «براساس اعلام خودروسازان، کاهش قیمت‌ها روی انواع خودروهای تولید داخلی اعمال شده تا خریداران بتوانند جهت تامین نیاز خود از طریق نمایندگان فروش خودروسازان اقدام کنند.»

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عدم حضور خود در جلسه شورای رقابت افزود: «براساس اطلاعات دریافتی از شورای رقابت، این شورا موضوع تعیین روش قیمت‌گذاری را در جلسه روز گذشته خود بررسی کرده و براساس آن، موقتا مقرر شده است تا قیمت خودرو براساس نرخ خودروسازان در پایان شهریورماه جاری به علاوه نرخ تورم‌بخشی مرتبط با خودروسازان و قطعه‌سازان محاسبه شود.»

معاون وزیر صنعت در حالی اعلام می‌کند که «کاهش قیمت‌ها روی انواع خودروهای تولید داخلی اعمال شده تا خریداران بتوانند جهت تامین نیاز خود از طریق نمایندگان فروش خودروسازان اقدام کنند» که قطعا مشکل مردم در خرید خودرو پراید تنها کسری 500‌هزار تومانی نیست و به نظر می‌رسد با وجود قیمت‌های جدید بسیاری از متقاضیان خرید خودرو همچنان از تقاضای خود دور بمانند و نتوانند خریدار خودرو باشند.

خودروسازان تعطیل می‌شوند!
ازدست‌رفتن توان متقاضیان خرید خودرو در حالی رقم خورده که دبیر انجمن خودروسازان معتقد است، کارخانه‌های خودروسازی با مصوبه شورای رقابت تعطیل خواهند شد.

احمد نعمت‌بخش، در گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه‌شب، مصوبه شورای رقابت درباره قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای قیمت شهریورماه به علاوه نرخ تورم‌بخشی در نیمه دوم سال را قابل اجرا ندانست و آن را باعث تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی عنوان کرد.

وی قیمت‌های شهریور امسال را برابر با قیمت‌های اسفند 90 با ارز مرجع دانست و گفت: ما چطور با قیمت اسفند 90 عمل کنیم، چنین اقدامی قابل اجرا نیست و باعث نابودی صنعت خودرو خواهد شد.

وی به موضوع خودرو ملی هم اشاره کرد و افزود: ما هم می‌گوییم خودروهای با تولید زیاد ما بالای 90‌درصد تولید داخل هستند ولی قطعه‌سازان از نظر مواد اولیه وابستگی به خارج دارند که با افزایش قیمت ارز، این مواد هم‌گران می‌شود. نعمت‌بخش با برشمردن تفاوت قیمت برخی اقلام مورد نیاز خودرو از جمله ورق، آلومینیوم و مواد پلیمری تصریح کرد: از ابتدای سال، دولت و سازمان حمایت می‌گفتند که نباید خودرو‌گران شود که موجب زیان بیش از 2500‌میلیارد تومانی شد، علاوه بر این‌که در هفت تا هشت سال گذشته هم اجازه افزایش قیمت ندادند، از این رو ما به مصوبه دولت عمل می‌کنیم، چراکه در غیراین صورت کارخانه‌های خودروسازی تعطیل می‌شود.

به دنبال زیان خودروسازان نیستیم
این اظهارات دبیرانجمن خودروسازان در حالی مطرح شد که رییس شورای رقابت در همین گفت‌وگو و در دفاع از مصوبه موقت شورای رقابت، اظهار داشت که مصوبه دولت درباره فروش خودرو با قیمت تجاری توسط این شورا لغو شد. وی ادامه داد: «به هیچ عنوان دنبال زیان خودروسازان نیستیم و بر این اساس دستورالعمل موقتی قیمت‌گذاری خودرو را تصویب کردیم تا خطوط تولید کار خود را ادامه دهند و مصرف‌کنندگان هم در ایام عید که تمایل بیشتری به خرید خودرو دارند، به این کالا دسترسی داشته باشند.»

جمشید پژویان با بیان این‌که خودروسازان دستورالعمل موقت شورای رقابت برای تعیین قیمت علی‌الحساب خودرو را دربرگیرنده منافع خود نمی‌دانند، افزود: «خودروسازان می‌توانند برمبنای قیمت‌های شهریور 91 به علاوه نرخ تورم‌بخشی شش ماهه دوم سال، قیمت‌های خود را ارائه دهند تا زمانی که دستورالعمل کلی تدوین شود.»

رییس شورای رقابت در ادامه خودرو ملی را خودرویی که قاعدتا باید بخش اصلی و غالب یا همه آن تولید داخل باشد، دانست و گفت: «ما مجموعه‌ای از افزایش قیمت‌های پایه را بعد از شوک ارزی شاهد بودیم که در مورد کالاهایی با منشاء‌ خارجی اتفاق افتاد و مجموعه افزایش قیمت یا تورمی هم که ناشی از این شوک بر کل اقتصاد بود، پدیدار شد؛ از این رو تحت‌تاثیر قرار گرفتن خودروسازان بر مبنای چنین نرخ تورمی است، به همین جهت ما تورم‌بخشی را منظور می‌کنیم.»

وی افزود: «ما بیش از دو ماه قبل از مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا دعوت و درخواست کردیم که اطلاعات و آمار به همراه درخواست‌های خود را ارائه دهند که این کار سه، چهار روز قبل در مورد بخشی از اطلاعات انجام داده‌اند و ما داده‌های بیشتری خواسته‌ایم.»

رییس شورای رقابت تصریح کرد: «افزایش قیمت انرژی و برخی نهاده‌ها از دو سال و اندی قبل رخ داده است اما چه اتفاقی افتاد که تا قبل از شوک ارز مسئله‌ای رخ نداد اما با افزایش ارز شاهد افزایش قیمت خودرو بودیم.» وی علت دیگر افزایش قیمت خودرو را کاهش تولید دانست و افزود: «مسئله مهم این است که عوامل اصلی افزایش قیمت اعم از ارز، تورم داخلی و کاهش تولید را مشخص و بخشی از این نارسایی‌ها را حل کنیم، دستورالعمل هم بر همین اساس خواهد بود.» این گفت‌وگو یا بهتر بگوییم مناظره در نهایت به خبرهای کاهش 10‌درصدی قیمت خودروها ختم شد و این در حالی بود که اگر قرار باشد مصوبه شورای رقابت به درستی اجرایی شود، قیمت خودروها به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، در صورت عملی‌شدن دستوالعمل ابلاغی شورای رقابت و تعیین قیمت با توجه به قیمت‌های شهریورماه و تورم نیمه نخست سال‌جاری، قیمت پژو 206 تیپ2 با دو ایربگ حدود 19‌میلیون و 424‌هزار تومان خواهد بود، حال آن‌که ایران‌خودرو قیمت جدید این خودرو را با 3‌میلیون تومان کاهش 29‌میلیون تومان تعیین کرده است. همچنین قیمت سایپا 111 نیز 11‌میلیون و 780‌هزار تومان خواهد بود، حال آن‌که این خودرو در قیمت‌گذاری جدید بیش از 16‌میلیون تومان است. این قیمت‌ها در حالی از سوی این خبرگزاری برآورد شده است که در قیمت‌گذاری‌های جدید، بیشترین کاهش قیمت در محصولات ایران‌خودرو را پژو 207 تجربه کرد و با 4‌میلیون تومان کاهش قیمت به 45‌میلیون و 500‌هزار تومان رسید و 206 نیز با 3‌میلیون کاهش قیمت از 32 به 29‌میلیون تومان رسید.

قیمت پژو پارس سال با ترمز ضد قفل، ایموبیلایزر و کیسه هوای راننده که 30‌میلیون تومان بود، به 29‌میلیون تومان کاهش یافت و در نهایت، تندر 90‌E2 هم که پیش از این 36‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، به 35‌میلیون و 50‌هزار تومان کاهش قیمت داد. همچنین قیمت رسمی پژو 405 بنزینی GLX از 23‌میلیون تومان به 22 مییلیون و 500‌هزار تومان، سمند ال ایکس بنزینی از 26‌میلیون و 500‌هزار تومان به 26‌میلیون تومان و رانا یورو 4 از 32‌میلیون و 500‌هزار تومان به 30‌میلیون و 500‌هزار تومان کاهش یافت. در عین حال قیمت رسمی پراید SX 131 که قیمت 16‌میلیون و 750‌هزار تومانی داشت، به 16‌میلیون و 50‌هزار تومان رسید، تندر 90‌E2 هم که پیش از این، 36‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، به 35‌میلیون و 500‌هزار تومان کاهش قیمت داد. قیمت رسمی تیبا SX که قیمت 19‌میلیون و 790‌هزار تومانی داشت به 19‌میلیون و 290‌هزار تومان، پراید 111 SX با قیمت قبلی 17‌میلیون و 200‌هزار تومان به 16‌میلیون و 700‌هزار تومان تقلیل قیمت داد و در نهایت، پراید 141 SX نیز که در گذشته 16‌میلیون و 150‌هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود، به 15‌میلیون و 150‌هزار تومان کاهش قیمت داد.
منبع: بهار
اشتراک گذاری :
ارسال نظر