بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۴
مدیر سرمایه گذاری صندوق بانک توسعه معادن:

شیمیایی ها پربازده ترین صنایع بورس

شرکت های فعال در گروه محصولات شیمیایی به دلیل انحصاری بودن محصولات تولیدی و تأثیر پذیری اندک آنها از نوسانات بازار به لحاظ بنیادی پتانسیل سودآوری بالایی را در اختیار دارند.
کد خبر : ۹۱۳۲۷
شرکت های فعال در گروه محصولات شیمیایی به دلیل انحصاری بودن محصولات تولیدی و تأثیر پذیری اندک آنها از نوسانات بازار به لحاظ بنیادی پتانسیل سودآوری بالایی را در اختیار دارند.

مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری مشترک بانک توسعه تعاون در بیان صنایع و گروه های پرپتانسیل در شرایط کنونی بازار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: علاوه بر فعالین گروه محصولات شیمیایی، صنعت فلزات اساسی در صورت برطرف شدن ابهامات حاکم بر آن و نیز صنعت پالایشی از جمله صنایع پربازده هستند.

میر سجاد مسجد موسوی پیرامون ابهامات موجود در بازار سرمایه اظهار داشت: ابهاماتی که در ارتباط با نرخ خوراک و ارز وجود دارد، نوسانات قیمتی در بازار را موجب شده که جهت برطرف شدن این ابهامات و شفاف سازی، بایستی شرکت ها در پیش بینی درآمد هر سهم خود شرایطی را در ارتباط با نرخ ارز و خوراک مصرفی در نظر گیرند. چراکه ممکن است قیمت های مذکور در آینده با نوساناتی همراه شوند، سناریوهای مختلفی را تهیه و به بازار اعلام کنند. البته برطرف شدن کلی این ابهامات نیاز به گذر زمان دارد و به نظر می رسد با مشخص شدن مسائل دیگر، این ابهامات نیز رفع خواهند شد.

وی پیرامون اثرات تحریم های اعمال شده بر کشور و نیز روی وضعیت سودآوری شرکت ها بیان کرد: تحریم ها موجب افزایش هزینه های مربوط به واردات مواد اولیه و نیز کاهش حجم صادرات محصولات تولیدی شرکت ها شده که در نهایت محدودیت هایی را در این زمینه به وجود آورده است. اما بسیاری از شرکت های صادرات محور با افزایش نرخ فروش و یا تولید محصولات جدید بر این مشکلات غلبه کرده اند، به طوریکه می توان گفت تأثیر تحریم های اعمال شده بر کشور روی وضعیت سودآوری بیشتر شرکت ها چندان چشمگیر نبوده است.

این مقام مسئول در ارزیابی پیش بینی درآمد هر سهم سال 92 شرکت ها تصریح کرد: بسیاری از شرکت ها به سبب ابهامات ایجاد شده در بازار، سود سال 92 خود را محتاطانه برآورد کرده و انتظار تعدیل مثبت سود هر سهم آنها طی عملکردهای میان دوره ای سال آینده وجود دارد. با این حال توصیه می شود سرمایه گذاران براساس سودی که شرکت ها برآورد کرده اند، سرمایه گذاری کنند .

مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری مشترک بانک توسعه تعاون در ارتباط با روند کلی بازار تا پایان سال جاری ابراز داشت: در پی عرضه اولیه هلدینگ خلیج فارس، احتمال اینکه بازار روند مساعدی را در پیش گیرد، وجود دارد که آن نیز بستگی به توانایی بازار جهت تأمین نقدینگی لازم برای خریداری این تعداد سهم دارد.

مسجد موسوی در بیان دلایل تفاوت حدود 13 درصدی میان بازدهی شاخص کل و بازدهی صندوق ها طی سه ماهه اخیر عنوان کرد: به طور معمول شاخص کل براساس میانگین وزنی محاسبه می شود که قیمت سهم هایی با حجم زیاد تأثیر بسزایی بر آن می گذارد. حال آنکه به دلیل محدودیت سرمایه گذاری صندوق ها در سهام شرکت ها، کسب بازدهی مثبت از این سرمایه گذاری ها بر شاخص صندوق ها چندان مؤثر نیست.

وی پیرامون دلایل کسب بازدهی مثبت 1.4 درصدی صندوق طی یک ماهه اخیر عنوان کرد: ترکیب مناسب صنایع در سبد سرمایه گذاری های صندوق، تمرکز بر گروه محصولات شیمیایی و نیز شرکت هایی که زمان برگزاری مجمع عادی سالیانه آنها و تقسیم سود نقدی به سهامداران نزدیک است، بوده و می توان این استراتژی را از جمله دلایل عمده تحقق بازدهی مثبت طی یک ماهه اخیر دانست.

مسجدموسوی در پایان آخرین رقم خالص ارزش روز دارایی های صندوق را رقم 146 هزار و 700 تومان اعلام کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر