بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۷
کد خبر : ۹۱۳۳۲
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار گفت: اوراق آتی سهام در سال آینده راه اندازی می‌شود، همچنین 10 شرکت سال آینده در بازار سهام پذیرش می‌شوند. 
 
 به گزارش فارس، حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس در ادامه برنامه‌های سال آینده را مد نظر قرار داد و گفت: در این حوزه قصد داریم 10 شرکت را مورد پذیرش قرار داده و شرکتهای خارج از بورس و یا فرابورس را به بورس منتقل کنیم.مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به پذیرش پنج فقره اوراق مشارکت در بورس تهران افزود: با توجه به بررسی پروژه مطالعاتی اوراق مشارکت در سال جاری پروژه مطالعاتی اوراق مشارکت و با توجه به جذابیتی که در این حوزه وجود دارد در تلاش هستیم تا سال آینده با استفاده از اوراق مشارکت به بازار سرمایه جذابیت بیشتری بدهیم. 
 
وی از برگزاری 4 میز صنعت طی سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال 92 نیز قرار است چهار میز صنعت در حوزه ناشران منتشر شده و نتایج آن‌ها به مسوولان صنعت ابلاغ شود.قالیباف اصل با اشاره به برنامه‌های شرکت بورس در حوزه ناشران افزود: در این حوزه برنامه ایجاد راهبری شرکت‌ را در دستور کار قرار داریم که در این راستا آیین نامه آن تدوین شده و به سازمان بورس ارسال شده است و امیدواریم طی سال آینده با تبدیل به قانون به مرحله اجرایی نزدیک شود. 
 
مدیر عامل شرکت بورس افزود: در این زمینه سمیناری در اردیبهشت برگزار می‌شود تا اقدامات آموزشی در این سمینار انجام شود. وی با اشاره به پیگیری پروانه های شاخص راهبری شرکتی خاطرنشان کرد: در این راستا درتلاش هستیم تا شرکت‌هایی که کیفیت بالایی از لحاظ راهبری شرکتی دارند در این شاخص حضور یابند. قالیباف اصل با اشاره به پروژه هایی که در سال جاری کلید خورده خاطرنشان کرد: یکی از این پروژه ها که در جمع برنامه های سال آینده هم قرار دارد ارزیابی ناشران است به طوری که صنایع مختلف را مطالعه کرده و به ناشران منتقل کنیم تا به بهبود وضعیت ناشران در بازار سرمایه کمک کنیم. 
 
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران بازنگری دستورالعمل پذیرش و معاملات را از برنامه‌های سال آینده دانست و درمورد پیش بینی سود شرکت گفت: امسال شرکت بورس به پیش بینی سود اعلامی خود رسید و 476 ریال سود خود را محقق کرد. وی با بیان این‌که شرکت بورس برای سال آینده 509 ریال سود پیش بینی کرده است، ادامه داد: شرکت بورس در سال آینده قصد دارد افزایش سرمایه خود را از محل سود انباشته و سهام جایزه در دو مرحله افزایش دهد. 
 
قالیباف اصل با بیان این‌که طرح توجیهی افزایش سرمایه آماده شده و در هیات مدیره به تصویب رسیده است خاطرنشان کرد: افزایش سرمایه شرکت بورس در دو مرحله بوده که در مرحله اول و در سال آینده سرمایه شرکت از 30 میلیارد تومان به 45 میلیارد تومان می رسد و مرحله بعدی در سال 93 اجرایی می‌شود. قالیباف‌اصل در ادامه به تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران اشاره کرد و گفت: در سال 91 سهام شرکت های پالایشگاه بندرعباس و بیمه ملت در بورس تهران عرضه شد و شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی و همراه اول از بازار فرابورس به بورس انتقال پیدا کرد. 
 
مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران تاکید کرد: برای عرضه سهام همراه اول در بورس تهران این شرکت باید سهام شناور آزاد خود را افزایش داده و طبق دستورالعمل گزارش شش ماهه و 9 ماهه حسابرسی شده خود را ارائه دهد به طوری که هر زمان اطلاعات لازم را ارائه کرد سهام آن قابلیت معامله در بورس تهران را خواهد داشت. مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران تصریح کرد: همچنین برخی شرکت‌ها همچون هلدینگ خلیج فارس در بورس تهران پذیرش شدند ولی هنوز سهام آن‌ها در بورس عرضه نشده است. 
 
وی در مورد زمان عرضه هلدینگ خلیج فارس در بورس تهران گفت: طبق دستورالعمل افشا، هلدینگ خلیج فارس باید صورت‌های مالی تلفیقی و بودجه حسابرسی شده خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کند تا امکان عرضه سهام آن در بورس فراهم شود. در عین حال، سازمان خصوصی سازی و شرکت بورس در حال پیگیری هستند تا سهام این شرکت قبل از سال جدید عرضه شود. وی در ادامه گفت: بورس تهران در حال حاضر دارای 920 ایستگاه معاملاتی است که مجوز 130 ایستگاه در سال جاری صادر شده است به طوری که کارگزاران می توانند معاملات خود را از این طریق به سیستم معاملات بفرستند که این ایستگاه‌ها شامل آنلاین نیست. 
 
قالیباف اصل به عملکرد حوزه آموزش شرکت‌ بورس اشاره کرد و گفت: آموزش ناشران و اعضا و دوره تخصصی آموزش سرمایه‌گذاران در سال جاری به 152 هزار نفر ساعت رسید. مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران به عملکرد حوزه ناشران اشاره کرد و گفت: در حوزه ناشران طبقه بندی شرکت‌های بورسی پیگیری شد که این کار امسال در دو مرحله انجام شد، تاکنون 20 شرکت به طور قطعی در بورس تهران لغو پذیرش شده و شش شرکت در حال کسب رای نهایی است ولی هنوز رای قطعی برای آن‌ها صادر نشده است. 
 
وی با بیان اینکه در سال جاری طبقه بندی شرکت‌ها مکانیزه شد و شرایط شرکت‌ها با دستورالعمل پذیرش تطبیق داده شد به راه اندازی ابزارهای جدید در بورس تهران اشاره کرد و افزود: در سال جاری اوراق اختیار فروش تبعی به بازار سرمایه معرفی شد که برای دوران رکود بازار پیش بینی شده بود که خوشبختانه چندان مورد نیاز قرار نگرفت.قالیباف اصل یادآور شد: در سال جاری تنها پنج فقره از این اوراق منتشر شد ولی با توجه به این که ضرورتی نداشت عرضه‌ای صورت نگرفت. 
 
قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس در ادامه سخنان امروز خود با بیان مطلب بالا گفت: این روزها فصل بودجه دولت است و بازار سرمایه نیز از این بودجه متاثر می شود به طوری که سرمایه‌گذاران پس از تصویب بودجه در مجلس، شفاف تر تصمیم‌گیری می‌کنند. قالیباف اصل با اشاره به اینکه علاوه بر بودجه، این روزها از اجرای فاز بعدی هدفمندی یارانه‌ها نیز صحبت می‌شود، تصریح کرد: البته هنوز زمان نهایی اجرای این طرح اعلام نشده است، اما این موارد بر روی بازار سرمایه تاثیرگذار است و با روشن شدن این موارد نوسان در بورس اوراق بهادار کاهش می‌یابد. 
 
وی با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگ سازی بازار سرمایه اقدامات زیادی انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: در این زمینه دو کتاب سرمایه‌گذاری مقدماتی و متوسطه به چاپ رسیده است و کتاب سرمایه‌گذاری پیشرفته نیز در حال تدوین است.مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به رشد معاملات خرد و بلوک و همچنین معاملات آنلاین، تاکید کرد: ارقام حاکی از این است که مردم حضور فعالی در بورس اوراق بهادار داشته و کدهای معاملاتی صادره هم نشان می دهد که سرمایه گذاران جدید در حال ورود به بورس اوراق بهادار هستند. 
 
قالیباف با اشاره به اینکه بورس انرژی یکی از حلقه های مفقوده بازار بود و راه اندازی آن به شفافیت معاملات کمک می‌کند، افزود: اگر در بازار کالا کشف قیمت صحیحی انجام شود، قیمت ها در بورس اوراق بهادار نیز به درستی تعیین می‌شوند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعلیق شرکت بورس اوراق بهادار در فهرست اعضا فدراسیون جهانی بورس‌ها، ابراز داشت: بر اساس مقررات داخلی این فدراسیون، یکی از شرایط عضویت این است که نهادهای ناظر بورس‌ها باید عضو ISCO باشند و تا زمان حل شدن این موضوع، عضویت شرکت بورس اوراق بهادار در فدراسیون جهانی بورس ها به صورت معلق درآمده است. 
 
قالیباف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شرکت بورس در نظر ندارد، در قیمت اسمی 1000 ریالی سهام شرکت ها بازبینی کند، تاکید کرد: ارزش بازاری سهام شرکت‌ها با ارزش اسمی متفاوت است و شرکت ها تنها برای تهیه سود و زیان و صورت‌های مالی بر اساس ارزش اسمی عمل می‌کنند. مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به اینکه تولید ناخالص داخلی (GDP)، سال گذشته سه درصد و بورس اوراق بهادار 30 درصد رشد کرده است، گفت: بر این اساس، بازار سرمایه در اقتصاد ملی بزرگ تر شده است. 
 
وی تصریح کرد: بورس در اقتصاد هر کشوری جایگاهی ملی دارد و انتظار حوزه اقتصاد از دولت ها این است که برای توسعه اقتصاد به بازار سرمایه توجه داشته باشد. قالیباف با تاکید بر اینکه در حوزه بازار سرمایه، نهادها، ابزارها، تنوع صنایع و شرکت ها و .. به تامین مالی کمک می کند، به میزان افزایش سرمایه ها در بورس اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: سال گذشته در بورس اوراق بهادار 7 هزار و 500 میلیارد تومان، سال 89 به میزان سه هزار و 800 میلیارد تومان و سال 88، مبلغ 100 میلیارد تومان افزایش سرمایه انجام شده است. مدیرعامل شرکت بورس به مسئولان دولت پیشنهاد داد، برای تخصیص درست سرمایه ها، تحول نظام تامین مالی در کشور را در دستور کار خود قرار دهند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر