بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۱
کد خبر : ۹۱۵۴۲
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار پس از یکسال پر فراز و نشیب در حالی به آخرین هفته کاری خود رسیده است که جریان معاملات نشان از احتمال شکسته شدن رکورد بازدهی بازار در واپسین روزهای سال 91 دارد.

در بازار سهام روز سه‌شنبه هفته گذشته با برگزاری جلسه معارفه هلدینگ خلیج فارس، معامله‌گران با ابهامات جدی مواجه شدند که این مساله احتمال عرضه این هلدینگ و همچنین قیمت‌گذاری آن را با مشکل مواجه کرده است. ارائه نشدن صورت‌های تلفیقی و بروز شایعاتی در مورد احتمال قیمت‌گذاری بالای این سهم موجب شد تا خوش‌بینی برای عرضه سهام این شرکت در قیمت‌های مورد توجه بازار کمرنگ شود.
در این میان با توجه به اینکه احتمالا چهارشنبه اين هفته تعطیل خواهد بود، حتی عرضه این سهم در روز دوشنبه نیز کمتر مورد تصور است. در این فضا و با توجه به اينكه قیمت سهام در هفته‌های اخیر اصلاح قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است، معامله‌گران بخشی از نقدینگی خود را از انتظار برای عرضه سهام هلدینگ خارج کرده و به خرید سهام ارزان پرداخته‌اند که این مساله روز چهارشنبه به جهش 730 واحدی شاخص کل معادل تقریبی 2 درصد منجر شد تا شاخص به سطح 37هزار و 998 واحد برسد.
این امر موجب شده تا کارشناسان امیدوار باشند، با توجه به اینکه در هفته پایانی سال فروشندگان قادر به دریافت وجوه فروش خود نیستند، از شدت فروش سهام کاسته شده و شاخص بتواند جهش خود را ادامه دهد. از این رو حتی اگر شاخص در سه روز كاري باقیمانده از سال تنها یک روز نظیر چهارشنبه عمل کند، شاخص رکورد 38هزار و 739 واحدي خود را که در آخرین روز بهمن ماه به ثبت رساند، تکرار خواهد كرد.
در حال حاضر شاخص نزدیک به 740واحد برای تکرار این رکورد فاصله دارد که دستیابی به آن قطعی به نظر می‌رسد. با اين حال شاخص تاكنون بازدهي 46/7 درصدي را براي سهامداران به همراه داشته است.
نگاه‌ها به بودجه سه‌دوازدهم
در بازار سهام، معامله‌گران همچنین شاهد برخی از مسائل مهم هستند؛ در مسائل سیاسی پایان اسفند‌ماه جلسه کارشناسان گروه موسوم به 1+5 و تهران و در شانزدهم فروردین نیز مذاکرات آلماتی دوم انجام خواهد شد. این امر به معنای آرامش در حوزه سياست خارجی تا پیش از اتمام تعطیلات است. اما در مقابل در مسائل سیاسی داخلی، رقابت‌های انتخاباتی در فروردین‌ماه تشدید خواهد شد که این امر با نزدیکی زمان ثبت نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری و شورای شهر تشدید می‌شود.
در کنار مسائل سیاسی درحوزه اقتصادی، معامله‌گران با برخی تحولات مواجه هستند؛ در این بخش آخرین خبرها حکایت از تاييد نشدن بودجه سه دوازدهم دولت توسط شورای نگهبان به دلیل عدم لحاظ بودجه برگزاری انتخابات در آن است. انتظار می‌رود روز یکشنبه مجلس در نشست مشترکی با شورای نگهبان اشکالات لایحه بودجه را برطرف کند؛ هر چند که احتمال مخالفت دولت با تغییرات مجلس نیز متصور است که این امر شرایط بودجه را پیچیده می‌سازد. این امر موجب خواهد شد تا وضعیت بلاتکلیف صنایع وابسته به لایحه بودجه از جمله شرکت‌های معدنی که موضوع حساس عوارض مالکانه در مورد آنها وجود دارد، در کنار شرکت‌های پالایشگاهی به دلیل عوارض صادراتی همچنان باقي بماند. در همین حال، بازارهای موازی از جمله ارز هم نسبت به لایحه بودجه حساس هستند که در هفته‌های آینده تحولات این لایحه می‌تواند برای آنها نیز موثر باشد.
افزون بر اين، در بازار‌هاي جهانی شرایط قیمتی مواد خام همچنان متعادل اما با نگرانی همراه است. اما در بازار جهانی فلزات، معامله‌گران شاهد نرخ 7هزار و 787دلاری مس بودند. بهای سه فلز آلومینیوم،روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 932دلار، یک هزار و 961 دلار و 2هزار و 236دلار گزارش شده است؛ بهای فولاد نیز به سطح 215دلار در هر تن رسیده است. اما در بازار جهانی بهای سنگ‌آهن با کاهش نسبی همراه شد به گونه‌ای که بهای انواع سنگ‌آهن از 2درصد تا 5درصد کاهش پیدا کرده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار سهام روز چهارشنبه شاهد شرایط مثبتی بود که در آن بازگشت نقدینگی ناشی از احتمال عدم عرضه سهام هلدينگ خلیج فارس و همچنین عقب نشینی فروشندگان سهام موجب جهش سنگین شد.
در بازار روز چهارشنبه در مهم‌ترین تحول معامله‌گران شاهد عرضه بلوک 56 درصدي ذوب‌آهن اصفهان بودند که این بلوک پس از آنکه با شایعات متعددی همراه شد و خریداران دیگری نتوانستند در رقابت حاضر شوند، احتمالا اين بلوك به صورت کنسرسیومی متشکل از تامین اجتماعی و صندوق فولاد خریداری شده است. این کنسرسیوم در صورت تايید نهایی به دلیل در اختیار داشتن سهام سنگ‌آهن مرکزی و معادن زغال‌سنگ می‌تواند تاثیر مهمی را بر عملیات ذوب‌آهن اصفهان داشته باشد. به دنبال انجام این معامله عمده مدیرعامل ذوب‌آهن از قصد این شرکت برای خرید شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری خبر داده است. ذوب‌آهن که شایعاتی در مورد خریدهای سنگین این شرکت در عرضه‌های تختال فولاد خوزستان منتشر شده است، می‌تواند با در اختيار گرفتن فولاد چهارمحال و بختياري به توليد 4 ميليون و 600 هزار تن دست يابد.
سعدمحمدي يادآور شد: يك ساختار اقتصادي مناسب براي توليد فولاد بايد حداقل سالانه 5 ميليون تن توليد داشته باشد كه براي رساندن ذوب‌آهن به اين توليد قصد داريم، شركت فولاد چهارمحال و بختياري را در اختيار بگيريم.
وي افزود: ظرفيت توليد شركت فولاد چهارمحال و بختياري يك ميليون تن است و لذا با اتمام طرح توازن،ظرفيت توليد ذوب‌آهن به سطح 4 ميليون 600 هزارتن مي‌رسد. ضمن اينكه با در اختيار گرفتن آن، ذوب‌آهن در عرصه توليد آهن اسفنجي نيز حضور مي‌يابد.
وي همچنين از توافقات اوليه ذوب‌آهن با راه‌آهن جمهوري اسلامي براي توليد ريل خبر داد و گفت: ايران سالانه حداقل به 150 هزار تن ريل نياز دارد كه با راه‌اندازي خط نورد جديد در ذوب‌آهن اصفهان تا حدودي نياز كشور مرتفع مي‌شود.
مديرعامل ذوب‌آهن با بيان اينكه از سال 92 آماده توليد ريل هستيم، تصريح كرد: توليد ريل از سوي اين شركت، مانع خروج مقادير زيادي ارز از كشور مي‌شود.
از سوي ديگر فولاد مبارکه این هفته احتمالا فرآیند تملك فولاد امیرکبیر کاشان را با خرید بلوک 9/6 درصدی این شرکت کامل خواهد کرد. این بلوک را به صورت نقد گروه صفا روز 28 اسفند ماه در نرخ پایه 3هزار و 980 ریال عرضه می‌کند، تا توان تولید ورق گالوانیزه مبارکه 50درصد بالاتر رود و برای اولین بار فجر به ظرفیت واقعی خود برسد.
بازگشت پالايشگاه‌ها به مدار توجه
در گروه پالایشگاهی، معامله‌گران شاهد افتتاح طرح بنزین‌سازی پالایشگاه شازند بودند، در حاشیه این مراسم نيز خبرهایي در مورد باقی پالایشگاه‌ها منتشر شده بود.
در این شرایط مدیر‌عامل شرکت پالایش نفت لاوان گفت: تا دو ماه دیگر روزانه یک میلیون لیتر سوخت جت در این پالایشگاه تولید خواهد شد.
به گزارش ایرنا، دادور خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح، ظرفیت پالایش نفت خام این پالایشگاه از 30 هزار به 50 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد؛ تولید فرآورده‌های سنگین نظیر نفت کوره کاهش می‌یابد و در عوض تولید فرآورده‌های سبک باارزش نظیر گاز مایع، بنزین، سوخت جت و نفت گاز افزایش می‌یابد.
وی گفت: شرکت پالایش نفت لاوان در پنج ماه نخست امسال 2000 میلیارد ریال نفت کوره و 80 میلیارد ریال گاز مایع به دیگر کشورها صادر کرده است.
به گفته دادور، طرح بهبود فرآیند و بهینه‌سازی ظرفیت پالایشگاه لاوان با 91 درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان امسال به بهره‌‌برداری می‌رسد و میزان سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی این طرح 6 هزار و 500 میلیارد ریال است.
در این گروه انتظار می‌رود بازگشت ذخایر مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های پالایشگاهی، شرکت‌های این گروه را با تعدیل سود مواجه کند. انتظار می‌رود تاثیر این بازگشت برای پالایشگاه‌های بزرگی مانند اصفهان، تهران و بندرعباس قابل ملاحظه باشد. در این گروه خصوصی‌سازی نیز در روز چهارشنبه واگذاری بلوک مدیریتی سه شرکت پالایشگاهی بندرعباس، لاوان و شیراز را اعلام کرد که بلوک پالایشگاه شیراز 34درصد و دو پالایشگاه دیگر 50درصد است.
در گروه بانکی، بانک صادرات در تلاش برای تحقق سود سال 91 خود روز 28 اسفند‌ماه، سهام دو شرکت فولاد مبارکه و پالایشگاه اصفهان را عرضه می‌کند. بانک صادرات هم معادل 64/1 درصد از سهام پالایشگاه اصفهان را به قیمت پایه 23هزار و 500ریال به صورت 30درصد نقد در نرخ پایه 23هزار و 500ریال عرضه می‌کند. بلوک 2/1 درصدي مبارکه نیز با قیمت هرسهم 5هزار ریال به صورت نقد و اقساط عرضه می‌شود.
بهره مالكانه تعديل مي‌شود...؟
در گروه معدنی، عضو شورای عالی بورس از انجام اصلاحات لازم در خصوص بهره مالکانه معادن در بودجه سال آینده خبر داد.
محمد‌رضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، از بررسی کاهش بهره مالکانه معادن خبر داد و گفت: در حال حاضر مواردی از بودجه سال آینده در دستور کار قرار داشته و ماده 44 بودجه در خصوص افزایش بهره مالکانه معادن هم با جلسه‌ای با حضور نمایندگان سازمان بورس مورد بررسی قرار گرفته است.
وی افزود: با جلساتی که با حضور نمایندگان سازمان بورس برگزار شد مقرر شد تا اصلاحات لازم در خصوص بهره مالکانه معادن انجام شود به نحوی که حق و حقوق سهامداران مدنظر قرار گیرد.
وی از احتمال حذف یا کاهش بهره مالکانه معادن خبر داد و خاطرنشان کرد: مقرر شده است که پیشنهادهاي لازم در خصوص بهره مالکانه معادن ارائه شود، ولی پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس این است که بهره مالکانه معادن به کمترین میزان خود باشد تا منافع سهامداران رعایت شود.
در گروه پتروشیمی مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه قراردادهایی که در صنعت پتروشیمی در حوزه خوراک بسته شده‌اند معمولا 25 ساله هستند، گفت: نرخ خوراک پتروشیمی تغییر نکرده و همچنان بر مبنای فوب خلیج فارس منهای پنج درصد محاسبه می‌شود.
علی‌محمد بساق‌زاده در گفت‌و‌گو‌ با ایسنا، با تاکید بر این که در قرارداد و قیمت خوراک تغییری اعمال نشده است، اظهار كرد: ممکن است به خاطر تغییر ارزش دلار در کشور، افزایش قیمت به طور غیر‌مستقیم حس شود.
مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به این که قیمت‌های FOB خلیج فارس معمولا در جهان نوسان شدیدی ندارد، گفت: نرخ فوب خلیج فارس ممکن است هر چهار – پنج سال یک بار نوسان چشمگیر داشته باشد.
وی در مورد احتساب نرخ خوراک با نرخ دلار اتاق مبادلات ارزی، اظهار کرد: اگر نرخ ارز بانک مرکزی برابر با قیمت اتاق مبادلات ارزی باشد، نرخ خوراک با قیمت دلار اتاق مبادلات ارزی حساب می‌شود.
بساق‌زاده با بیان این که قیمت خوراک از ابتدای مهرماه سال جاری با نرخ ارز اتاق مبادلات حساب می‌شود، گفت: با توجه به اینکه عرضه کالاهای پتروشیمی در بورس با نرخ دلار اتاق مبادلات ارزی صورت می‌گیرد، این موضوع تاثیر زیادی در مسائل اقتصادی مجتمع‌های پتروشیمی نمی‌گذارد.
در گروه پتروشیمی، نگاه معامله‌گران به سوی معامله بلوک مدیریتی پتروشیمی تبریز است که در فرابورس عرضه خواهد شد. انتظار می‌رود کنسرسیوم هلدینگ نفت و گاز پارسیان و پالایشگاه تبریز این بلوک 50درصدی را خریداری کند.
در همین حال خبرهایي در مورد تغییر عیسی حسین‌پناه از مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری سایپا منتشر شده است برخی شایعات همچنین از احتمال انتصاب حسین‌پناه به مدیرعاملی سایپا خبر می‌دهد. حسین‌پناه اخیرا عضو هیات مدیره سایپا شده است. در این گروه مدیرعامل زامیاد نیز تغییر کرده است.در مجموع بازار سهام روز چهارشنبه بازاری به شدت مثبت بود که در آن شاخص 730واحد رشد کرد و به سطح 37هزار و 998 واحد رسید. ارزش معاملات نیز چهارشنبه به سطح 258 میلیارد تومان رسید که 22درصد آن را معامله 98میلیون سهم بندرعباس تشکیل داد. با این کارنامه شاخص در کل هفته 9/2 درصد معادل هزار و 74واحد رشد کرد و بازدهی شاخص به 7/46 درصد رسید.
افزون بر اين، ارزش معاملات در اين هفته 105درصد افزایش یافت و شمار خریداران نیز به سطح 42هزار و 148نفر رسید که 6/2 درصد افت را به نمایش گذاشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر