بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۹
کد خبر : ۹۱۵۵۳
جمعی از سهامداران گروه قند و شکر در نامه‌ای سرگشاده به رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خواستار نظارت مستمر و دقیق بر معاملات گروه قند و شکرشدند.

به گزارش ایسنا، در این نامه آمده است:« از آنجایی که جایگاه بازار بورس اوراق بهادار در سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی و جذب و هدایت پس اندازها و نقدینگی سرگردان جامعه به سمت تولید و تخصیص بهینه آن به سمت فعالیت های سودآور اقتصادی است فلذا نظارت دقیق و مستمر بر آنها، از الزامات ضروری اقتصاد کشور است.

به گونه ای که اگر شرایط مطلوب و امنیت لازم برای سرمایه گذاری اقشار مختلف جامعه فراهم شود و فرهنگ سازی لازم صورت گیرد، از طریق سازو کار بورس اوراق بهادار می توان به این مهم دست یافت. در این صورت با سوق دادن حجم عظیم نقدینگی سرگردان به سمت تولید ملی، علاوه بر رشد و شکوفایی اقتصاد کشور، تورم مهار شده و شاهد سفته بازی در بازارهایی مانند ارز، سکه، طلا، مسکن و خودرو نخواهیم بود.

بر اساس ماده2 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، مهمترین اهداف سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب آذرماه 1384)، ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و نظارت بر حسن اجرای قانون مذکور در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است.

دستکاری در قندی ها پذیرفته شده ولی همچنان نظارت ضعیف است

آقای محمود رضاخواجه نصیری (مدیریت نظارت بر بورسها ) درمصاحبه تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۹۱در برابر این سوال که چرا سازمان بورس با شیطنت سهامداران خاصی در نمادها بخصوص گروه قندی برخورد نکرده و توجهی نشان نمی دهد، پاسخ گفت و افزود: اینکه در نماد قندی‌ها احتمال دستکاری قیمت وجود دارد امر پذیرفتنی و بدیهی است و گزارش‌های جامعی نیز در این باره وجود دارند.

مطابق با بند دوم ماده 7 دستورالعمل انضباطی، چینش گسترده و غیر متراتب به عرضه و تقاضای بازار یا سفارش چینی غیر مستمر که منجر به ایجاد جریان غیر واقعی شود تخلف محسوب می شود.

در بند سوم همین ماده نیز ورود سفارش خرید و فروش با هدف القاء رونق و حذف سفارش ها پس از ورود سفارش های دیگر کارگزاران و سفارش چینی گسترده در قیمت های پایینی صف فروش و خرید و طولانی کردن صف با هدف کسب منفعت به عنوان تخلف آورده شده است.

حال آنکه در بند سوم ماده 46 قانون بازار اوراق بهادار، القاء ظاهر گمراه کننده از روند معاملات نیز جرم محسوب شده و اداره نظارت بر بازارها براساس این قوانین بررسی می کند که آیا شرکت‌هایی وجود دارند که سفارش چینی معاملات سهام آنها به سمت خرید و فروش این چنینی گام بر می دارد یا خیر.

در نهایت، ضمن سپاس از مدیریت جنابعالی ، وضعیت کلی شاخص بورس خوب است و اکثر نمادها و گروههای بورسی وضعیت نسبتا خوبی دارند اما متاسفانه عده ای خاص در سازمان بورس رخنه کرده اند و با دستکاری در قیمت‌های گروه قندی و کد به کد کردن توانسته اند در کمترین زمان حدود 50 تا 60 درصد قیمتهای این گروه را بی دلیل کاهش دهند وموجب ضرر و زیان سهامداران حقیقی شوند تا جایی که مدیران شرکت‌های قندی هم از این بابت معترضند چون هیچگونه اخبار منفی برای این گروه نبوده وبا استناد به گزارشهای فصلی ، شرکتهای گروه قندی در بهترین شرایط تعدیلهای مثبت قرار دارند .

لذا با توجه به فرا رسیدن ایام نوروز و نگرانی گسترده سهامداران قندی ، بابت دستکاری قیمتها ؛ از جنابعالی درخواست داریم هرچه سریعتر نسبت به نظارت مستمر و دقیق بر معاملات گروه قند و شکر ، دستورات لازم را بفرمایید .»
اشتراک گذاری :
ارسال نظر