بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۰
کد خبر : ۹۲۶۱۵
یوسین بولت، سریعترین مرد جهان نامی آشنا برای علاقمندان به ورزش به خصوص “ورزش دو و میدانی” است، اما بد نیست بدانید که این قهرمان بلندآوازه هرگز رشته “دو” را جدی نمی گرفت و هرگز فکر نمی کرد روزی در این رشته به عنوان قهرمانی المپیک و جهان دست پیدا کند.

نام کامل یوسین بولت، یوسین استین لئو بولت است. او در ۲۱ آگوست سال ۱۹۸۶ در شهر کوچک “شرود کانتنت” در ترلاونی جامائیکا به دنیا آمد. بولت یک خواهر و برادر دارد.

والدین بولت یک بقالی داشتند و یوسین بولت اوقات خود را با بازی کریکت و فوتبال در خیابان سپری می کرد.سالهای اولیه
بولت در دوران کودکی وارد دبستان والدنسیا شد و آنجا بود که او با شرکت در مسابقات ملی سالانه دبستان های جامائیکا، توانایی های خود در رشته دو را نشان داد.

در سن ۱۲ سالگی بولت سریعترین دونده مدرسه در دوهای بالای صد متر بود.

بولت با ورود به دبیرستان بازهم تمرکز خود را روی رشته های ورزشی دیگر معطوف کرد، اما مربی کریکت او متوجه سرعت یوسین شد و به او اصرار کرد رشته های دو و میدانی را نیز امتحان کند.
پابلومک نیل، دونده سابق المپیک و جارت، مربیگری بولت را برعهده گرفتند و او را تشویق کردند تمام انرژی خود را صرف بهبود توانمندی های دو کند.

در سال ۲۰۰۱، بولت اولین مدال خود در رقابت های سالانه قهرمانی دبیرستان های جامائیکا را به دست آورد. او ۲۰۰ متر را در ۲۲ ثانیه و چهار صدم ثانیه دوید و به مدال نقره دست یافت.

از این به بعد، مک نیل مربی اصلی بولت شد و دو طرف روابط بسیار خوبی با هم داشتند، اگرچه مک نیل گاهی اوقات از بازیگوشی و شیطنت های بولت که دل به تمرین نمی داد، ناراحت بود.

ورود به تیم ملی

اولین حضور جدی بولت در رقابت های دو به سال ۲۰۰۱ بر می گردد که او به همراه تیم ملی جامائیکا در رقابت های منطقه ای کشورهای حوزه دریای کارائیب موسوم به بازی های کاریفتا (CARIFTA) شرکت کرد.

بولت در این رقابت ها در رشته ۴۰۰ متر با زمان ۴۸٫۲۸ به مدال نقره رسید. او در ۲۰۰ متر هم با زمان ۲۱٫۸۱ یک مدال نقره دیگر دریافت کرد.

صحنه جهانی

اولین حضور بولت در صحنه جهانی، در رقابت های قهرمانی نوجوانان جهان در سال ۲۰۰۱ بود که در دبرسن مجارستان برگزار می شد.

او که در ماده ۲۰۰ متر مسابقه می داد، نتوانست به مرحله نهایی راه پیدا کند، اما رکورد شخصی خود را به ۲۱٫۷۳ کاهش داد.

با این وجود، بولت نه خود و نه دو و میدانی را جدی نمی گرفت. اوج بازیگوشی او زمانی بود که باید خود را در تمرینات مسابقات کاریفتا برای دو ۲۰۰ متر آماده می کرد، اما خود را پشت یک “ون” پنهان کرد.

پلیس او را بابت این کار و شوخی عملی بازداشت کرد. در این بین، مک نیل مربی بولت بابت این رفتار او مقصر دانسته شد.

با این وجود، مربی و شاگرد به مسابقات رفتند و در آنجا یوسین بولت در ۲۰۰ متر رکورد ۲۱٫۱۲ و در ۴۰۰ متر رکورد ۴۷٫۳۳ را از خود برجای گذاشت.

بولت به بهبود رکوردهای خود ادامه داد و در رقابتهای قهرمانی جوانان کشورهای آمریکای مرکزی و حوزه دریای کارائیب به رکوردهای ۲۰٫۶۱ (در ۲۰۰ متر) و ۴۷٫۱۲ (در ۴۰۰ متر) دست یافت.

بولت یکی از هشت ورزشکاری (دونده ای) است که در رشته دو و میدانی در رده های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان قهرمان جهان شده است.

پترسون، نخست وزیر سابق جامائیکا به استعداد بولت پی برد و ترتیبی داد تا او به کینگستون (پایتخت) منتقل شود تا بتواند در دانشگاه فناوری جامائیکا با اتحادیه دوندگان آماتور جامائیکا تمرین کند.

آغاز درخشش

مسابقات قهرمانی جوانان جهان در سال ۲۰۰۲ که در کینگستون برگزار می شد، فرصتی بود تا بولت توانایی های خود را در عرصه جهانی اثبات کند. بولت در سن ۱۵ سالگی، ۱٫۹۶ قد داشت و به لحاظ جسمانی در بین همسالان خود شاخص بود. بولت ۲۰۰ متر را در مدت ۲۰:۶۱ دوید و قهرمان شد، هرچند که رکورد او سه صدم ثانیه کمتر از دور نخست بود.

قهرمانی او در ۲۰۰ متر، بولت را به جوانترین دارنده مدال طلای جوانان جهان در تاریخ این ماده تبدیل کرد. جو ورزشگاه و انتظارات مردم کشورش چنان او را مضطرب کرده بود که پیش از مسابقه کفش های خود را اشتباهی پوشیده بود.

در همین رقابت ها، او به عنوان یکی از اعضای تیم ۴۰۰×۴ متر و ۱۰۰×۴ امدادی دو مدال نقره نیز دریافت کرد و رکوردهای ملی ۳۹٫۱۵ و ۰۶/۰۴/۳ به ثبت رساندند.

روند مدال گیری بولت ادامه یافت و او در بازی های سال ۲۰۰۳ کاریفتا ۴ مدال طلا دریافت کرد و آن سال جایزه آستین سیلی _برجسته ترین ورزشکار بازی ها_ را به خود اختصاص داد. بولت در رقابت های جوانان جهان سال ۲۰۰۳ یک مدال طلای دیگر گرفت. او ۲۰۰ متر را در زمان ۲۰٫۴۰ دوید.
یوسین بولت در سال ۲۰۰۲ جایزه ستاره رو به رشد فدراسیون جهانی دو و میدانی (یاف) را دریافت کرد.

بولت در آخرین دوره حضور خود در رقابت های قهرمانی دبیرستان های جامائیکا در سال ۲۰۰۳، رکورد ماده های ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر را به ۲۰٫۲۵ و ۴۵٫۳۵ ارتقاء بخشید و به این ترتیب رکورد ۲۰۰ متر را به نیم و رکورد ۴۰۰ متر را یک ثانیه بهبود بخشید.

سه ماه بعد، بولت در رقابت های جوانان پان آمریکن رکورد جوانان جهان را برجای گذاشت که دومین رکورد در تاریخ رقابت های جوانان است، در ۴۰۰ متر هم رکورد او در مجموع دوره ها در رده ششم جای دارد.

بولت تمام تمرکز خود را روی ماده ۲۰۰ گذاشت و در رقابت های قهرمانی جوانان پان آمریکن با رکورد جوانان جهان روی مارتین که ۲۰٫۱۳ بود، برابری کرد. این عملکرد او مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و زمان های او در ۲۰۰ و ۴۰۰ متر باعث شد تا از او به عنوان جانشین جانسون دونده بلندآوازه جامائیکایی نام برده شود.

در واقع، بولت در ۱۶ سالگی به زمان هایی دست یافته بود که جانسون تا ۲۰ سالگی موفق شده بود، به آنها برسد.

شهرت و محبوبیت بولت در زادگاهش رو به افزایش بود، به طوری که مقامات دولتی از اتحادیه دوندگان آماتور جامائیکا خواستند نگذارند یوسین بولت بسوزد و هدر برود، اما بولت توجهی به فعالیت ورزشی خود نداشت و ترجیح می داد فست فود بخورد، بسکتبال بازی کند و در کلوب شبانه شرکت کند.
او به دلیل شیوه زندگی نامنظم، بیشتر به توانایی های طبیعی خود برای شکست حریفان وابسته بود.

بولت به عنوان قهرمان ماده ۲۰۰ متر نوجوانان و جوانان جهان امیدوار بود که بتواند در رده بزرگسالان در پاریس هم به عنوان قهرمانی دست پیدا کند.

او در تمرینات قهرمانی جهان در ماده ۲۰۰ متر همه حریفان را شکست داد، اما قبل از روز مسابقه به بیماری ملتحمه (چشم) مبتلا شد و همین مسئله برنامه تمرینی او را خراب کرد و فدراسیون دو و میدانی جامائیکا اجازه شرکت او در دور فینال را نداد، اما تمام تمرکز خود را صرف راه یافتن به تیم ملی المپیک جامائیکا کرد.

هرچند که او رقابتهای قهرمانی جهان را از دست داد، اما فدراسیون جهانی دو و میدانی جایزه ستاره رو به رشد خود در فصل ۲۰۰۳ را به او اهدا کرد.

فعالیت حرفه ای

یوسین بولت با هدایت فیتز کولمن مربی جدید خود، در سال ۲۰۰۴ به جمع ورزشکاران حرفه ای پیوست و کار خود را با بازی های کاریفتا در برمودا آغاز کرد. او اولین دونده جوانی است که ۲۰۰ متر را زیر ۲۰ ثانیه دوید و رکورد ۱۹٫۹۳ را ثبت کرد.

برای بار دوم جایزه برجسته ترین ورزشکار بازی ها را به خود اختصاص داد. مصدومیت همسترینگ (ران پا) باعث شد بولت نتواند در رقابت های جوانان جهان در سال ۲۰۰۴ شرکت کند، اما با این وجود برای تیم المپیک جامائیکا انتخاب شد.

بولت با اعتماد به نفس به رقابت های المپیک آتن قدم گذاشت، اما مصدومیت پا او را از دور اول ماده ۲۰۰ متر محروم کرد. کالج های آمریکایی به بولت پیشنهاد بورسیه دادند، اما او همه آنها را رد کرد و گفت که می خواهد در جامائیکا بماند. او اطراف دانشگاه فناوری جامائیکا را به عنوان زمین تمرین حرفه ای خود انتخاب کرد.

سال ۲۰۰۵، گلن میلز مربیگری بولت را برعهده گرفت. میلز به توانایی های بولت پی برد و تلاش کرد رویکرد غیر حرفه ای او را از بین ببرد. او به همراه میلز در رقابت های کریستال پالاس ۲۰۰ متر را در مدت ۱۹٫۹۹ دقیقه دوید.

در رقابت های قهرمانی جهان سال ۲۰۰۵، یوسین بولت آمده بود تا ناکامی در المپیک آتن را جبران کند. او در دور مقدماتی ۲۰۰ متر را زیر ۲۱ ثانیه دوید، اما در دور پایانی مصدوم و نفر آخر شد.
مصدومیت ها باعث شد نتواند یک فصل حرفه ای را به اتمام برساند و بولت ۱۸ ساله نتوانست توانایی های خود را در رقابت های هم جهانی به اثبات برساند. در نوامبر همان سال تصادف کرد و برنامه های تمرینی اش بیش از پیش مختل شد.

پیشرفت بولت ادامه یافت و او در سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به جمع پنج دونده برتر جهان راه یافت. مربیان بولت اصرار داشتند او را برای دوهای طولانی آماده کنند و تا سال ۲۰۰۷ یا ۲۰۰۸ ماده ۴۰۰ متر را رشته اختصاصی او سازند، اما بولت اشتیاقی به این کار نداشت.

بولت در مارس ۲۰۰۶ دچار مصدومیت همسترینگ شد و از حضور در بازی های کشورهای مشترک المنافع سال ۲۰۰۶ در ملبورن بازماند.

با بازگشت بولت به میادین، او ۲۰۰ متر را ماده اصلی خود انتخاب کرد و توانست در استراوی چک رکورد جاستیتن گاتلین را در این ماده بشکند. تمام تلاش بولت این بود که ۲۰۰ متر را زیر ۲۰ ثانیه بدود، تا اینکه در رقابتهای جایزه بزرگ لوزان سوئیس با کسب زمان ۱۹٫۸۸ پس از ژاویر کارتر و تایسون گای به مدال برنز رسید.

بولت اولین مدال مهم جهانی خود را دو ماه بعد در رقابت های قهرمانی جهان در اشتوتگارت به دست آورد. او باکسب زمان ۲۰٫۱۰ در ماده ۲۰۰ متر به مدال برنز رسید. در رقابت های جام جهانی دو و میدانی آتن، بولت اولین مدال نقره خود در رده بزرگسالان را بدست آورد.

ورود به صد متر

بولت علاقمند بود در صد متر بدود، اما مربی او میلز بدگمان بود. او معتقد بود بولت برای دوهای نیمه مسافت مناسب است. میلز به بولت گفت اگر بتواند رکورد ملی ۲۰۰ متر را بشکند، می تواند در صد متر بدود. در رقابت های قهرمانی جامائیکا، بولت ۲۰۰ متر را در زمان ۱۹٫۷۵ دوید و رکورد ۳۶ ساله دون کواری هموطن خود را یازده صدم ثانیه بهبود بخشید.

اولین مدال بولت در رقابت های صد متر در جزیره کرت به دست آمد. او صد متر را در مدت ۱۰٫۰۳ دوید و طلا گرفت. در رقابتهای قهرمانی جهان ۲۰۰۷ در اوزاکای ژاپن بولت با ۱۹٫۹۱ در ۲۰۰ متر پس از تایسون گای دوم شد و به مدال نقره رسید.

بولت به همراه پاول، اندرسون، کارتر تیم ۱۰۰×۴ متر جامائیکا را تشکیل دادند و با کسب زمان ۳۷٫۸۹ پس از آمریکا دوم شدند.

بولت در رقابت های مهم سال ۲۰۰۷ به هیچ مدال طلایی دست نیافت، اما تکنیک او از نظر مربی اش بسیار پیشرفت کرده بود.

رکوردشکنی

مدال نقره رقابت های جهانی ۲۰۰۷ اوزاکا باعث شد تا بولت تمایل بیشتری برای دویدن داشته باشد و کار را جدی بگیرد. او به پیشرفت خود در صد متر ادامه داد و در رقابت های داخلی جامائیکا در سوم ماه می سال ۲۰۰۸، صد متر را در زمان ۹٫۷۶ دوید که بسیار بهتر از رکورد ۱۰٫۰۳ قبلی خود بود که این دومین عملکرد عالی در تاریخ این رقابت ها بود، اولین آن متعلق به‌ آسافا پاول بود که سال قبل از آن ۹٫۷۴ را ثبت کرده بود.

خود بولت از نتیجه بدست آمده شگفت زده شد، اما مربی او میلز مطمئن بود نتایج بهتری نیز در پیش است.

پیش بینی میلز درست از آب درآمد و بولت روز ۳۱ ماه می سال۲۰۰۸ در گرند پری ریباک صد متر را در ۹٫۷۲ دوید و رکورد آسافا پاول را شکست. این رکورد در حالی بدست آمد که این مسابقه تنها پنجمین مسابقه بولت در صد متر بود.

بولت ثابت کرد که می تواند در چند ماده بدود. او در دوران رقابت های مقدماتی المپیک، رکوردهای خود در ۱۰۰ و ۲۰۰ متر را بهتر کرد و مطمئن شد که در رقابت های المپیک ۲۰۰۸ پکن عملکرد خوبی خواهد داشت.

المپیک ۲۰۰۸

بولت اعلام کرد؛ در المپیک پکن در  دو ماده ۱۰۰ و ۲۰۰ متر شرکت می کند، رکورددار جدید دوی ۱۰۰ متر جهان بخت اول قهرمانی در هر دو ماده بود، بولت در دور یک چهارم نهایی با کسب زمان ۹٫۹۲ و در نیمه نهایی با ۹٫۸۵ به مرحله فینال راه یافت.

در فینال بولت ۱۰۰ متر را در مدت ۹٫۶۹ دوید و رکورد جدیدی بر جای گذاشت. گفته می شد اگر بولت سرعت خود را برای برپایی جشن قهرمانی کم نمی کرد، حتی می توانست زمان ۹٫۵۲ را نیز حک کند.
بولت گفت؛ قصد رکوردشکنی نداشته و هدفش کسب مدال طلا بود. بولت پس از قهرمانی در ماده ۱۰۰ متر، طلای ۲۰۰ متر را نیز هدف قرار داد تا به رکورد دو مدال طلای کارل لوئیس در المپیک ۸۴ لس آنجلس برسد.

مایکل جانسون رکورددار سابق دوی ۲۰۰ متر معتقد بود؛ بولت به‌ آسانی می تواند به مدال طلا برسد، اما نمی تواند رکورد ۱۹٫۳۲ او را بشکند، اما بولت در روز فینال ۲۰۰ متر را در ۱۹٫۳۰ دوید و رکورد جانسون فرو ریخت.

بولت اولین دونده ای است که موفق شده در یک المپیک، دو رکورد را بشکند. دو روز بعد او سومین طلای خود را با تیم ۱۰۰×۴ متر امدادی جامائیکا به دست آورد. این تیم با کسب زمان ۳۷٫۱۰ رکورد قبلی را سه دهم ثانیه بهبود بخشید.

بولت پس از کسب این پیروزی ها، ۵۰ هزار دلار به کودکان استان زلزله زده سیچوان چین اهدا کرد.
کارشناسان رکورد شکنی های بولت را شروع تازه ای برای این ورزش که مدتها از دوپینگ رنج می برد، دانستند.

۶ سال گذشته، ورزش دو شاهد رسوایی های دوپینگ بود، به طوری که مدال های طلای ماریون جونز در سه دوره المپیک از او گرفته شد و رکوردهای جهانی جاستین گاتلین در ۱۰۰ متر کنار گذاشته شده بود.

اما هیچ یک از آزمایش های دوپینگ بولت مثبت نشد و بولت اعلام کرد، قبل از المپیک ۴ بارمورد آزمایش قرار گرفته و او از مسئولان آژانس ضد دوپینگ خواست هر وقت که لازم است، از او آزمایش بگیرند.

پس از المپیک ۲۰۰۸

پس از المپیک پکن، بولت در مسابقات لیگ طلایی در زوریج شرکت کرد و ۱۰۰ متر را در ۹٫۸۳ دوید و طلا گرفت. در رقابت های جایزه بزرگ لوزان سوئیس ۲۰۰ متر را در زمان ۱۹٫۶۳ دوید و قهرمان شد و در ۱۰۰ متر با حضور آسافا پاول نیز با ۹٫۷۲ قهرمان شد.

مهمترین اتفاق سال ۲۰۰۸ پس از المپیک، این بود که فدراسیون جهانی دو و میدانی بولت را به عنوان برترین ورزشکار مرد سال انتخاب کرد و جایزه ویژه المپیک را به او اهداء کرد.

قهرمانی جهان ۲۰۰۹ در برلین

بولت فصل ۲۰۰۹ را با مسابقه ۴۰۰ متر آغاز کرد و دو مسابقه را برد و رکورد ۴۵٫۵۴ را در کینگستون ثبت کرد.
او در ماه همان سال ۱۰۰ متر را نیز زیر ۱۰ ثانیه دوید.

در ماه آگوست سال ۲۰۰۹ در رقابت های جهانی، در دور نهایی ماده ۱۰۰ متر، بولت و تایسون گای به مصاف هم رفتند که بولت با ثبت رکورد خیره کننده ۹٫۵۸ به اولین مدال طلای خود در رقابت های جهانی دست یافت. در ماده ۲۰۰ متر هم یوسین بولت رکورد شخصی خود را ۱۱ صدم ثانیه بهبود بخشید و با رکورد ۱۹٫۱۹ قهرمان شد.
در پایان فصل فدراسیون جهانی دو و میدانی برای دومین بار یوسین بولت را به عنوان مرد سال انتخاب کرد.

سال ۲۰۱۰

پیروزی های بولت در سال ۲۰۱۰ هم ادامه یافت و او موفق شد به آسانی لیگ الماس را در جایزه بزرگ شانگهای ببرد.

بولت سعی کرد رکورد مایکل جانسون را در سه هزار متر در اوستراوای چک بشکند، اما نتوانست رکورد ۱۰ ساله ۳۰٫۸۵ او را بشکند و در این مسابقات از ناحیه تاندون آشیل دچار مشکل شد.
پس از بازگشت از مصدومیت بولت در ۱۰۰ متر در لوزان با ۹٫۸۲ و در آره وای پاریس با ۹٫۸۴ طلا گرفت، اما در رقابت های گالان تایسون گای با کسب زمان ۹٫۸۴ در برابر ۹٫۹۷ بولت، رکورددار المپیک را شکست داد.

قهرمانی جهان ۲۰۱۱

در رقابت های قهرمانی جهان ۲۰۱۱ دایجو در کره جنوبی بولت به دلیل خطای استارت در ماده ۱۰۰ متر از دور رقابت ها کنار گذاشته شد، اما در ۲۰۰ متر با زمان ۱۹٫۴۰ قهرمان شد و در ماده ۱۰۰×۴ متر نیز به همراه هم تیمی های خود، رکورد ۳۷٫۰۴ را برجای گذاشتند.

المپیک ۲۰۱۲ لندن

اوج درخشش بولت سال گذشته در رقابت های المپیک لندن رقم خورد. او در ۱۰۰ متر المپیک رکورد جدید ۹٫۶۳ را به ثبت رساند و رکورد قبلی خود در المپیک پکن را بهبود بخشید. پس از آن در ماده ۲۰۰ متر با زمان ۱۹٫۳۲ قهرمان شد. با این نتیجه، بولت اولین مردی در تاریخ دو و میدانی است که توانسته از عناوین قهرمانی خود در ۱۰۰ و ۲۰۰ متر دفاع کند.

در روز آخر المپیک نیز یوسین بولت مدال طلای ماده ۱۰۰×۴ امدادی را به دست آورد و با کسب رکورد ۳۶٫۸۴، رکورد قبلی جامائیکا را شکست.

زندگی خصوصی

بولت مسیحی کاتولیک است و قبل از مسابقات علامت صلیب را می کشد. نام وسط او سنت لئو (لئو مقدس) است. او عاشق موسیقی است.

اولین رشته ورزشی مورد علاقه بولت، کریکت است و گفته، اگر دونده نمی شد، به کریکت می پرداخت.

علاوه بر این، بولت به فوتبال و منچستریونایتد هم علاقه خاصی دارد و رودفان نیستلروی مهاجم هلندی را بازیکن مورد علاقه خود می داند. او در دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۱۱، میهمان ویژه یونایتدها بود و برای بازی در این تیم ابراز تمایل کرد.

متوسط سرعت بولت

با توجه به رکورد ۹٫۵۸ او در ماده ۱۰۰ متر میانگین سرعت بولت ۳۷٫۵۸ کیلومتر در ساعت است. بالاترین سرعت بولت برای ۲۰ متر از ۶۰ متر به ۸۰ متر، ۴۴٫۷۲ کیلومتر در ساعت محاسبه شده است.

رکوردها

رکوردهای بولت به طور خلاصه به شرح زیر است:

صدمتر: ۹٫۵۸ در مسابقات جهانی
صد متر المپیک: ۹٫۶۳ (المپیک ۲۰۱۲ لندن)
رکورد ۲۰۰ متر جهانی: ۱۹٫۱۹
۲۰۰ متر المپیک: ۱۹٫۳۰ (المپیک پکن ۲۰۰۸)
مشارکت در سه رکورد تیمی ماده ۱۰۰×۴ متر ۳۷٫۱۰ در المپیک ۲۰۰۸ پکن، ۳۷٫۰۴ در رقابت های جهانی ۲۰۱۱ میلادی و رکورد ۳۶٫۸۴ در المپیک ۲۰۱۲ لندن
علاوه بر این، یوسین بولت رکورددار رده های سنی در ماده ۲۰۰ متر نیز است.
۱۵ سالگی (۲۰٫۵۸)
۱۶ سالگی (۲۰٫۱۳)
۱۷ سالگی (۱۹٫۹۳)
۱۸ سالگی (۱۹٫۹۳ رکورد جوانان جهان)
او رکورددار ماده ۱۵۰ متر نیز است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر