بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۷
کد خبر : ۹۲۸۴۰
مسعود رضا طاهری: بازار ارز و سکه پس ازتعطیلات عید در انتظار اخباری از آلماتی باقی ماند و محتاطانه شاهد نوسان قیمت ارز و سکه حول قیمت‌های نسبی بسته شده روزهای پایانی سال 91 بود. در این روزها البته افت قیمت جهانی طلا نیز انگیزه افزایش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا را نیز تا حدودی خنثی کرد.
 دلار در سطح 3400 تومان در ساعات پایانی سال بسته شد، از این رو با باز شدن تعداد انگشت شماری از صرافی‌ها از روزهای 6 و 7 فروردین، قیمت دلار در سطح 3440 تومان با اندکی نوسان بر تابلوها جای گرفت. در روزهای بعد قیمت تا 3460 نیز بر برخی تابلوها دیده شد و دوباره تا کف قیمت 3400 تومان درروز 10 فروردین بازگشت. حتی روز 11 فروردین این قیمت به زیر 3400 تومان در کف بازار نیز رسیده بود. در آستانه مذاکرات در روز پنج‌شنبه اما قیمت‌ها قدری نوسانی شد. با این وجود به دلیل نیمه تعطیل بودن بازار و نبود امکان ارسال و فروخته شدن حواله‌هاي ارزی، این قیمت‌ها را نمي‌توان به عنوان معیاری برای شروع به کار به رسمیت شناخت. با این حال روز پنج‌شنبه 15 فروردین دلار با نرخ 3410 تومان دربرخی صرافی‌های منطقه چهار راه استانبول معامله شد. پس ازاین معامله از ساعت 13 قیمت‌ها قدری افزایش ثبت کرد.
در زمان تنظیم این گزارش همچنان خبری از نتایج دور اول گفت‌وگوهای ایران با 1+5 در قزاقستان منتشر نشده و واکنش‌های متداول بازار به این موضوع را باید تا صبح امروز شنبه به انتظار نشست.
در آخرین روز هفته گذشته بازار داخلی به ویژه در بخش سکه و طلا به شدت از افت قیمت جهانی طلا متاثر بود. در طول هفته گذشته قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری تقریبا 60 دلار افت ثبت کرد و قیمت‌های داخلی نیز ازاین منظر با کاهش قابل توجه روبه‌رو بودند.
سکه تمام بهار آزادی در کف بازار تا 1 میلیون و 345 هزار تومان افت داشت. در برخی تابلوها قیمت آن 10 هزار تومان ازاین سطح البته بالاتر بود.نیم سکه در حالی در بازار به 695 هزار تومان رسیده بود که در تابلوها برخی سکه فروشان این میزان تا 710 هزار تومان نیز گزارش مي‌شد. ربع سکه نیز البته بین 420 تا 430 هزار تومان در مناطق مختلف بازار و در پشت برخی ویترین‌ها قیمت داشت. در بازار روز پنج‌شنبه قیمت هر گرم طلای 18 عیار تا 131 هزار تومان افت پیدا کرد. قیمت آن در روزهای قبل تا 134 هزار تومان هم افزایش یافته بود.
روز پنج‌شنبه قیمت دلار در مرکز مبادلات ارزی 2458/7 تومان و یورو 3158/4 تومان درج شد. پوند 3721/1 تومان و فرانک سوئیس نیز 2601/7 تومان قیمت‌گذاری شد.
همچنین کرون سوئد 377/3 تومان، روپیه 45.2 تومان، درهم امارات 669/4 تومان، یکصد ین ژاپن 2640 تومان، لیر ترکیه 1360/1 تومان، روبل 77/4 تومان، ریال قطر 675/2 تومان، یوآن چین 396/5 تومان و هزار وون کره 2200 تومان درج قیمت شده است.
سیاست پولی ژاپنی‌ها قیمت طلا را کاهش داد
قیمت طلا اواخرهفته تقریبا تا مرز 1538 دلار افت ثبت کرد. نزول از مرز 1600 دلار تا این سطح عملا بیش از 60 دلار کاهش برای آن رقم زده بود. قیمت آن البته دیروز جمعه تا 1557 دلار تعدیل شد، اما در مجموع قیمت روند کاهشی خود را حفظ کرده است. بانک مرکزی ژاپن روز پنج‌شنبه در میان برخی پیش‌بینی‌ها بالاخره سیاست پولی جدیدی را اعلام کرد که بر مبنای آن میزان خرید اوراق قرضه بلندمدت را برای دو سال افزایش خواهد داد و در پی این سیاست انبساطی نرخ برابری ین در مقابل دلار و سایر ارزها کاهش چشمگیری یافت و برابری دلار در مقابل ین تا 96 تقویت شد. این اتفاق قیمت طلا را به طور غیر مستقیم کاهش داد. افزایش شاخص بازارهای سهام در این کشور نیز بر افت تقاضا برای طلا حتی با وجود گسترش نگرانی‌ها در شبه جزیره کره، موثر واقع شد. بانک مرکزی ژاپن برای بالابردن تورم تا سطح 2 درصد 7 تریلیون ین (75 میلیارد دلار ) اوراق قرضه بلند مدت را ماهانه خریداری خواهد کرد.به این ترتیب بانک مرکزی ژاپن عملیات جدیدی را در بازار پولی به راه خواهد انداخت که پایه پولی را از 60 تریلیون ین به 70 تریلیون ین افزایش خواهد داد.در این میان البته برخی کارشناسان در خصوص کارآیی تزریق پول برای بالابردن قیمت‌ها تردید دارند. 
اتمام چراغ خاموش پیش فروش سکه 
در واپسین ساعات کاری سال گذشته سایت بانک مرکزی خبر اتمام مهلت ثبت نام سکه برای پایان وقت اداری همان روز را اعلام کرد. این طرح که نتوانسته بود انتظار متقاضیان را برآورده سازد از ابتدا نیز با اطلاع رسانی شفافی همراه نبود. تنها برای دو روز اول تعداد 300 هزار ثبت نام اعلام شد که در روزهای بعد البته با کاهش 50 هزار تومان از قیمت ثبت نامی، رییس کل بانک مرکزی از بازپس گیری 100 هزار سکه خبر داد. در روزهای بعد نیز خبر موثقی درخصوص استقبال از آن منتشر نشد تا سرانجام 28 اسفند این طرح به کار خود پایان داد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر