بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲
دایره طلایی

آغازی صعودی!

وضعیت ثابت و کم رونق چند هفته گذشته بازار طلا و ارز داخلی در حالی مشاهده شد که در بازارهای جهانی فعالیت ها ادامه داشت و اونس جهانی در کش و قوس گذشتن از مقاومت های پیش رو و بازگشت به مسیر صعودی چندین ساله خود بوده است.
کد خبر : ۹۲۸۶۰
امروز بازار سکه و ارز در حالی فعالیت رسمی خود را با تمام قوا آغاز می کند که طی هفته گذشته معاملات آتی سکه نسبت به روزهای پایانی سال 91 روند رو به رشدی را تجربه کردند و در ادامه با حفظ روند آرام و با ثبات روزهای آغازین سال جدید فعالیت خود را پیگیری کرد.

به گزارش بورس نیوز، وضعیت ثابت و کم رونق چند هفته گذشته بازار طلا و ارز داخلی در حالی مشاهده شد که در بازارهای جهانی فعالیت ها ادامه داشت و اونس جهانی در کش و قوس گذشتن از مقاومت های پیش رو و بازگشت به مسیر صعودی چندین ساله خود بوده است.

در این شرایط طی هفته های گذشته خبرهایی از احتمال وقوع بحران مالی در قبرس و بار دیگر آغاز مذاکرات مقامات اروپایی برای کمک به حل مشکلات مالی این منطقه از جمله مسائلی بود که حرکت اونس جهانی را تحت تاثیر قرار داده بود. همچنین انتشار اخبار اقتصادی در منطقه یورو و ایالت متحده، نوسانات هفتگی را بر روند قیمت اونس جهانی وارد می کرد. به طوری که اونس جهانی طلا طی هفته در محدوده 1550 تا 1582 دلار در رفت وآمد بود. به هر روی، قیمت های فعلی طلا در بازارهای جهانی در مقایسه با روند رو به صعود چندین ساله آن از رکود قابل توجهی خبر می دهد.

به گزارش رویترز، دو روز گذشته معاملات جهانی طلا با غیبت بازارهای آسیایی پیگیری شد و روز جمعه نیز معامله گران تحت تاثیر نرخ بیکاری امریکا قرار داشتند.

در روزهای گذشته نیز خبرهایی در مورد احتمال آغاز جنگ کره و ایالت متحده و بروز بحران های سیاسی و بین المللی ناشی از آن و همچنین آغاز دور دوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 بازارهای داخلی و جهانی را تحت تاثیر قرار داد.

دیروز با پایان روز اول مذاکرات خبرهایی از توافقات احتمالی بار دیگر فضای سیاسی را در بر گرفت. با این حال باید دید این بار حواشی به توافقات سازنده منجر می شود یا پس از مشخص تر شدن ابعاد مذاکرات، روند بازار به طور کلی تغییر می کند. امروز نیز دو طرف به منظور بررسی حقوق هسته ای ایران و تحریم ها به پای میز مذاکره خواهند رفت.

به هر روی این هفته، بازار ارز و طلای داخلی با قیمت آغازین هر سکه طرح امامی یک میلیون و 346 هزار تومان و دلار 3450 تومانی در سال 92 آغاز می شود که روند پر نوسان سال گذشته ارز و طلای داخلی را می توان به قول برخی حاصل از فشارهای بین الملی و تحریم ها و به گفته برخی دیگر عدم مدیریت صحیح و تصمیمات ناهماهنگ دولت دانست که منجر شد دلار با آغاز از محدوده قیمتی 1900 تومانی، پایان سال قیمت 3390 تومانی را تجربه کند و در بالاترین قیمت ها روی 3860 تومان را نیز ببیند. به تبع آن بهای هر سکه طرح جدید نیز با آغاز سال در محدوده 770 هزار تومانی، قیمت پایانی یک میلیون و 352 هزار تومانی را ثبت کرد و در بالاترین رکوردها نیز بر ایستگاه یک میلیون و 560 هزار تومان قرار گرفت. با ادامه روند پر نوسان سال 91 و بحران های سیاسی داخلی و خارجی و بحث انتخابات پیش رو، باید دید کلاف سردرگم قیمت ها به کجا خواهد رفت.

در همین ارتباط سیاوش سلیمانی،کارشناس معاملات آتی سکه و طلا در مورد وضعیت طلا و ارز در هفته پیش رو به خبرنگار ما گفت: با توجه به آنکه وضعیت بازار تحت تاثیر مذاکرات هسته ای بوده و آخرین اخبار رسیده نیز جو چندان مثبتی را به همراه نداشته است، به نظر می رسد مسئولین به دنبال کاهش جو منفی نتایج این نشست ها هستند که این خود می تواند باعث شود تا در آغاز سال جدید موج صعودی قیمت ها را در بازار شاهد باشیم به طوری که دلار در بازار آزاد تا 3480 تومان نیز پیش روی کرد و خبر از تاثیر پذیری بالای قیمت ها در بازار از نتایج این دور مذاکرات می دهد.

این کارشناس در پایان خاطر نشان کرد:از آنجا که دولت در بهمن و اسفند ماه سال گذشته با برداشت از ذخایر ملی حجم بالایی ارز به بازار و اتاق مبادلات تزریق کرد، به نظر می رسد طرف عرضه دولت در شرایط فعلی ضعیف باشد و در صورت وجود تقاضای بالا در بازار موج افزایش قیمت ها تشدید شود. همچنین در بازار آتی نیز که اختلاف قیمت ها تحت تاثیر روند کاهشی پایان سال تا حدود 30 هزار تومان عقب نشینی داشته، در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات امکان افزایش خواهد یافت. بدین ترتیب وضعیت فعلی بازار آتی همانند فنر جمع شده است که با رسیدن محرکی از مذاکرات امکان بروز عکس العملی آنی را دارد، به طوری که جو صعودی بازار می تواند اختلاف سررسیدها به خصوص در سررسیدهای دورتر را چندین برابر کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر