بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
مستطيل شيشه اي تالار

سوار بر موج احتیاط

دومین روز از دور سوم مذاکرات ایران با پنج عضو دائم شورای امنیت به اضافه نماینده کشور آلمان در آلماتی در حالی از صبح روز جاری آغاز شده که بورس نشینان در سایه ابهامات ناشی از نتایج احتمالی این نشست، طی معاملات امروز بر موج احتیاط سوار شدند.
کد خبر : ۹۲۸۹۰
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 91.01.17 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 19 واحد منفی به رقم 31515 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 16 واحد افزایش عدد 67521 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 16 واحد افت به رقم 40134 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 691 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز مپنا با 23 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با 35 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

به گزارش بورس نیوز، دومین روز از دور سوم مذاکرات ایران با پنج عضو دائم شورای امنیت به اضافه نماینده کشور آلمان در آلماتی در حالی از صبح روز جاری آغاز شده که بورس نشینان در سایه ابهامات ناشی از نتایج احتمالی این نشست، طی معاملات امروز بر موج احتیاط سوار شدند.

بدین ترتیب معاملات بازار سهام طی روز جاری تحت تأثیر این امر از قدرت چندانی برخوردار نبود و به نظر می رسد در نشست امروز برخی موارد تعیین تکلیف شود.

اما آنچه که مشخص است عدم خوش بینی بازار سهام و دلار نسبت به نتایج مثبت مذاکرات امروز بود که بورس را به روند منفی کشاند و دلار را به محدوده بالای 3500 تومان هدایت کرد.

بدین ترتیب طی معاملات روز جاری در بورس گروه تجهیزات در مقایسه با دیگر گروه ها از حجم معاملات بالایی برخوردار بودند. در میان نمادهای تجهیزاتی مپنا به عنوان لیدر گروه همچون روزهای گذشته معاملات پرحجم 60 میلیون سهمی را شاهد بود و به دنبال آن نمادهای "فاذر"، "فاراک" و "حفاری" روندی مثبت را در اختیار داشتند.

این گروه در حالی کانون توجه سرمایه گذاران هستند که صدرا به عنوان لیدر بورس طی سال های گذشته، از ابتدای سال جاری تاکنون بازدهی منفی 24 درصدی را رقم زده و هر سهم آن در محدوده 75 تومانی معامله می شود.

به اعتقاد اهالی تالار شیشه ای به نظر می رسد با وجود واگذاری صف خرید در نماد مذکور، سهم تا زمان عرضه بلوکی 5.4 درصدی طی دوشنبه هفته جاری به تعادل قیمتی برسد.

صنایع آذرآب نیز پس از معامله نزدیک به 1.5 میلیون سهمی همچنان صف خرید حدود یک میلیونی سهام خود را به نظاره نشست.

بانکی ها نیز دیگر گروهی بودند که معاملات مناسبی را در روند مثبت قیمت سهام مشاهده کردند. حرکت آرام و پیوسته قیمت سهام در مدار صعودی ارمغان معاملات هفته های اخیر نمادهای بانکی بوده است.از سوی دیگر محمود بهمنی پایین بودن نرخ سود سپرده های بانکی را عاملی مهم در کاهش سپرده گذاری در این سیستم یاد کرده و شاید بتوان به افزایش نرخ سود سپرده های بانکی و جذب منابع مالی به سمت بانک ها در سال جاری امید داشت.

طی معاملات امروز، در میان نمادهای صنعت بانکداری سهام "ونوین" با توجه به اینکه نسبت به بقیه هم گروهی هایش رشد قیمتی کمتری را تجربه کرده بود، امروز با صف خرید همراه شد و بیشترین رشد قیمت سهام را در اختیار گرفت.

شاخص صنعت قند و شکر نیز که طی اولین روزهای معاملاتی پس از تعطیلات نوروزی رشد مطلوبی را در قیمت سهام شرکت های خود شاهد بوده، بعد از برخورد با خط مقاومتی در وسط باند بولینگر روزانه به تعادل رسیدند و اکثر نمادهای قندی در این حرکت حاضر شدند. از این رو اهالی بازار معتقدند در صورت عبور شاخص این صنعت از سطوح مقاومتی خود، می توان به صعود بیشتر آنها امیدوار بود؛ اما در غیر این صورت گروه روند قبلی خود را در پیش خواهد گرفت.

در این شرایط سهام شرکت های قند اصفهان، لرستان و مرودشت با توجه به پیش بینی سود سهام خود برای سال مالی جاری با اقبال بیشتری مواجه هستند و هر سه تا سقف قیمتی سهام بالا رفتند.

در گروه پالایشی نیز بازار در حالی به استقبال عرضه های عمده در نمادهایی همچون "شبندر"، "شاوان" و "شراز" رفته که نماد معاملاتی دو شرکت پالایش نفت لاوان و شیراز همچنان متوقف است و باید دید آیا طی معاملات فردا این نمادها مورد بازگشایی قرار می گیرد یا برنامه عرضه بلوکی سهام آنها به دلیل توقف نماد به تعویق می افتد؟

در مجموع بازار سهام برای انتخاب مسیر خود و حرکت رو به بالای شاخص کل در کانال 40 هزار واحدی منتظر اعلام نتایج امروز نشست مقامات ایرانی با گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان است. هرچند عدم خوش بینی دو بازار ارز و سهام در روند قیمت ها و معاملات امروز به وضوح مشاهده شد.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا تحت تأثیر رشد بهای سکه نقدی و دلار، هم اکنون روند مثبت قیمت ها را شاهد است. بطوریکه قیمت سکه طلا تحویل پایان فروردین ماه 92 با رشد حدود سه درصدی به یک میلیون و 383 هزار تومان افزایش یافته است و دو سررسید اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری نیز با رشد قیمت بیش از سه درصدی همراه شده اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر