بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶
کد خبر : ۹۳۱۴۰
سال جدید و رونمایی روزانه از قیمت‌ها، این تمام اتفاقی است که این روزها زیر پوست بازار در جریان است. بازاری که قرار بود با برنامه‌ریزی مسئولان به ساحل آرامش برسد اما این روزها تلاطم‌های اولیه توفان را پشت سر می‌گذارد. دولت به دنبال تک‌نرخی‌کردن ارز است و دلار خود را آماده تثبیت در محدوده سه‌هزار تومان می‌کند. تثبیت قیمت دلار در این محدوده و توفانی که قیمت‌ها را به کام خود خواهد کشید. بازار منتظر تصمیم نهایی مدیران نمانده و حرکت خزنده قیمت‌ها آغاز شده است. در بازار میوه و تره‌بار گوجه‌فرنگی دو‌هزار تومانی این روزها به شش‌هزار تومان هم رسیده و بادمجان‌ هزار تومانی، چهار‌هزار تومان را گرفته است. گوشت هم که قرار بود با تدابیر دولت روند نزولی داشته باشد این روزها جایگاه حداقل 30‌هزار تومانی خود در بازار را تثبیت‌شده می‌بیند و در بعضی از مناطق پایتخت گوشت قرمز پاک‌شده به 50‌هزار تومان نیز فاکتور می‌شود. لیموترش هفت‌هزار تومانی هم برای خود حکایتی دارد در بازار زخم خورده از قیمت‌ها. در این بازار نارنگی که قرار بود جایی در سبد هفت‌سین نوروزی داشته باشد این روزها بالانشین شده است و قیمت‌ پایه آن 10‌هزار تومان تعیین شده است. گوجه‌سبز و سایر نوبرانه‌ها که دیگر نیازی به گفتن ندارند که قیمت آن‌ها در بعضی موارد به چندده‌هزار تومان می‌رسد. هندوانه چهار‌هزار و 500 تومانی شاید کمی خنده‌دار به نظر برسد اما واقعیتی است ملموس. شما هم اگر گذرتان به بازار افتاده باشد حتما به این نتیجه رسیده‌اید که قیمت‌ها روزانه تعیین می‌شوند و نظارتی هم در کار نیست. چراکه با وجود پشت سر گذاشتن تعطیلات و آغاز رسمی کار در سال 92، گویا مسئولان هنوز از تعطیلات بازنگشته‌اند و همچنان در حال و هوای عید و تعطیلات نوروز به سر می‌برند، این در شرایطی است که همین موضوع، فرصت مناسبی را برای جولان گرانفروشان در بازار فراهم کرده و شرایط را به گونه‌ای پیش برده است که نه‌تنها قیمت‌ها در بازار کاهش نیافته بلکه تاکنون برنامه مشخصی نیز برای تامین و توزیع کالاها ارائه نشده است. تامین و توزیع کالا که از 29 اسفند سال گذشته به فراموشی سپرده شد و براساس مشاهدات خبرنگار «بهار» میوه‌های تنظیم بازاری با چندبرابر قیمت مصوب سر از مغازه‌ها درآوردند. این روزها بازار آرامش ندارد و مسئولان بهانه‌تراشی می‌کنند. یکی از تعطیلی سردخانه‌ها در نوروز و کاهش سطح کالاها در کشور گلایه دارد و یکی دیگر از تزریق قطره‌چکانی کالا به شبکه توزیع. دیگری امید به افزایش مجدد قیمت‌ها به واسطه تک‌نرخی‌شدن قیمت‌ها در بازار را عامل کاهش عرضه می‌داند و دیگری ضعف مدیریت را. رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اما بی‌برنامگی را یکی از عوامل مهم این اتفاق اعلام می‌کند و می‌گوید: هیچ پیش‌بینی و ذخیره‌سازی برای ایام عید صورت نگرفته بود و همین عدم پیش‌بینی باعث افزایش قیمت سه تا چهار برابری میوه شد. 
حسین مهاجران به ایسنا، اظهار کرد: روز یکم فروردین میادین و مغازه‌ها خالی از میوه بود و بارداران میوه‌های خود را از سردخانه‌ها خارج نکردند و تعطیلی سردخانه‌ها نیز اجازه خروج میوه تا پنجم فروردین را به بارداران نداد. او درباره گوجه‌فرنگی بیان کرد: باید در این چند روز که گوجه‌فرنگی دزفولی به میدان می‌آید مدارا کنیم تا قیمت‌ها شکسته شود و در حال حاضر هر کیلو گوجه‌فرنگی در میدان چهار هزار تا پنج هزار تومان به فروش می‌رسد که این قیمت بسیار ‌گران است. وی بیان کرد: سیب با کیفیت بسیار عالی دارد کیلویی سه هزار و 200تومان در میدان به فروش می‌رسد. او خاطرنشان کرد: شش هزار تن پرتقال جیرفت (والنسیا) و ‌هزار تن پرتقال شمال (تامسون) موجود است که این حجم برای 50 روز آینده اندک است و جوابگوی نیاز بازار نخواهد بود. 

نارنگی کیلویی 10‌هزار تومان
مهاجران گفت: نارنگی بندرعباس کیلویی 10‌هزار تومان در سطح شهر و کیلویی هشت هزار تومان در میدان به فروش می‌رسد. رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی خاطرنشان کرد: در سه ماه پاییز، نارنگی ساری بسیار زیاد است که تا بهمن‌ماه نیاز بازار را جوابگوست اما نارنگی جهرم و بندرعباس که معروف به نارنگی بمی است حجم بسیار کمی به دلیل عدم توسعه زمین کشاورزی مناطق جنوبی دارد و جوابگوی مصرف داخلی نیست. او بیان کرد: هر کیلو پیاز در میدان با قیمت ‌هزار تومان به فروش می‌رسد که این قیمت نسبت به دو هفته گذشته با کاهش روبه‌رو شده است. مهاجران اضافه کرد: دلیل کاهش اندک قیمت پیاز به دلیل صادرات پیاز جیرفت به عراق بوده است و تنها پیاز دزفول به تهران وارد می‌شود. رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: سیب‌زمینی کهنه کیلویی 450 تا 700 تومان و سیب‌زمینی نو کیلویی 850 تا ‌هزار تومان در میدان به فروش می‌رسد و امسال سیب‌زمینی نو نسبت به سال گذشته کم کاشته شده است. وی در مورد موز گفت: موز تنی 800 دلار برای واردکننده تمام می‌شود که در حال حاضر کیلویی چهار هزار و 500 تا چهار هزار و 700تومان در میدان به فروش می‌رسد. این اظهارات مهاجران در حالی است که معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمل‌ونقل جاده‌ای، تعطیلی میادین بزرگ در سراسر کشور و مرخصی کارگران در انبارها، باراندازها و سردخانه‌ها را باعث کم‌شدن میوه و افزایش قیمت میوه در بازار اعلام کرده است. براساس این گزارش این روزها به موازات این افزایش قیمت در سطح مغازه‌های شهر، قیمت انواع صیفی‌جات در بازار میوه و تره‌بار نیز افزایش یافته و با گرانی مواجه است و همین امر، مردم را دچار مشکل کرده است اما به مراتب، قیمت مناسب‌تری از بازار آزاد دارد که البته این نشانگر نظارت ضعیف به بازار است. بررسی‌های میدانی نشانگر این است که قیمت اقلام مذکور در میادین میوه و تره‌بار حداقل یک‌سوم قیمت بعضی مغازه‌های سطح شهر است و بنابراین نرخ کنترل‌شده‌تری دارد اما باز هم قیمت‌ها نسبت به هفته‌های گذشته از افزایش برخوردار بوده است. در حالی بعضی از مغازه‌های میوه‌فروشی با نصب پارچه‌نوشته‌های بزرگی، ادعای حاجی‌ارزونی را دارند، اما این حاجی‌ارزونی‌ها خود این روزها سردمدار گرانی در بازار شده‌اند و نرخ میوه و صیفی‌جات را به میزان دلخواه خود افزایش داده‌اند. این در شرایطی است که بعضی دیگر از این ترفند استفاده کرده‌اند که نرخ اجناس آن‌ها هم قیمت میادین میوه و تره‌بار است و بنابراین مردمی که به دلیل مشغله‌های کاری، امکان خرید از میادین میوه و تره‌بار را ندارند، این موضوع را باور کرده و وارد دام این مغازه‌ها می‌شوند، در حالی‌که این مغازه‌ها در سایه عدم نظارت کافی بر بازار، نرخ‌های دلخواه خود را اعمال می‌کنند. فارغ از همه این حرف‌ها می‌توان به طور خلاصه گفت که گرانی در ابتدای سال‌جاری یکی از بی‌سابقه‌ترین روزهای خود را در تاریخ اقتصاد ایران پشت سر می‌گذارد برای همین پیشنهاد می‌شود با این گرانی بی‌سابقه عکس یادگاری بگیرید. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر