بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۱
کد خبر : ۹۳۲۳۲
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار در معاملات دیروز شاهد روزی مثبت بود که در آن شاخص کل با بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری غدیر و حرکت یکپارچه شرکت‌های پتروشمی و نمادهای پالایشگاهی با جهش خیره‌کننده 538واحدی مواجه شد.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که توقف نماد پتروشیمی خارک در بازار روز دوشنبه و شایعه تعدیل مثبت این نماد موجب شد تا اکثر نمادهای پتروشیمی به ویژه تولید‌کنندگان متانول از جمله زاگرس و فن آوران با صف خرید همراه شوند. در همین حال انتشار خبر حذف ارز مرجع نیز باعث رشد پالایشگاه‌ها شد تا دو نماد پالایشگاه اصفهان و بندر عباس با رشد قیمت همراه شوند تا در نهایت با بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری غدیر رشد شاخص کامل شد. به اين ترتيب بازدهي بورس تهران در فروردين‌ماه به مرز 74/6 درصد رسيد.
دیروز سرمايه‌گذاري غدیر پس از برگزاری مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه با جهش قیمت 5/13 درصدی بازگشایی شد که این امر تاثیری 189 واحدی را بر شاخص گذاشت. با این رشد غدیر به ارزش بازار 7هزار و 350میلیارد تومان رسید که نشان‌دهنده اوج‌گیری دارایي سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در سایه سرمایه‌گذاری حساب شده سال‌های اخیر این شرکت است. اين در حالي است كه نفت‌و‌گاز پارسيان نيز با صف خريد به كار خود پايان داد.
در همین حال بازار دیروز متاثر از جلسه دوشنبه شب کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نیز بود؛ جایي که نمایندگان به دلیل نبود مستندات کافی بررسی لایحه بودجه 92کشور را متوقف کردند. این امر موجب بروز شایعاتی شده است که براساس آن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در شش ماه نخست امسال نیز همانند سال 91 خواهد بود. هر چند این امر چندان قابل اتکا نیست اما در صورت عدم تصویب لایحه بودجه موضوع عطف به ما سبق شدن لایحه بودجه دولت بعدی محل سوال خواهد بود.
در بازار دیروز معامله‌گران شاهد اعلام عرضه هلدینگ خلیج‌فارس برای عرضه در هفته آینده بودند. انتظار می‌رود این هلدینگ روز سه‌شنبه با قیمتی اصلاح شده به روی تابلو برود هر چند که همچنان اختلاف قابل ملاحظه‌ای میان قیمت مورد انتظار بازار و سازمان خصوصی‌سازی به چشم می‌خورد.
در گروه فلزی، دیروز جو ضعیف شرکت‌های این گروه در شرایطی ادامه داشت که بازگشایی بازارهای جهانی با رشد قیمت فلزات همراه شد. در این گروه، فولاد آلیاژی ایران که برای اعلام تعدیل سود سال 91 متوقف بود، با تعدیلی 19درصدی گزارش خود را به بازار داد. بر اين اساس سود هر سهم فولاد آلياژي براي سال 91 مبلغ 916 ريال اعلام شده است.در گروه دارویی، وزیر بهداشت گفت: از امسال ارز دارو مبادله‌ای شده یعنی ارز مرجع1226 تومانی را تقریبا دو برابر قیمت می‌خریم که در این راستا دولت تصویب کرده بابت این امر 2200 میلیارد تومان اعتبار به وزارت بهداشت بدهند.
این امر می‌تواند به جهش قیمت دارو منجر شود که تاثیر آن بر شرکت‌های دارویی نامشخص است.
در گروه سیمانی دیروز برخی از نمادهای این گروه همچنان معاملات مناسبی را تجربه کردند.
در همین ارتباط معاون امور سهام شرکت سیمان درود در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز عنوان کرد: در حال حاضر صحبت‌هایی مبنی بر احتمال آزادسازی قیمت سیمان وجود دارد. اما تاکنون بخشنامه‌ای مبنی بر تصویب این دستور به دست ما نرسیده است. با این حال می‌توان گفت که در صورت اجرایی شدن آن، شرایط و اوضاع شرکت‌های فعال در این گروه در مقایسه با گذشته مطلوب‌تر خواهد شد.
سیامک جودکی در ادامه افزود: باید توجه داشت که به علت فراوانی تعداد فعالان گروه سیمان در کشور و به دنبال آن عرضه گسترده محصولات تولیدی آنها در بازار و نیز روند رو به رشد بهای تمام شده محصولات، آزادسازی نرخ فروش در صورتی که با در نظر گرفتن همه این جوانب صورت پذیرد می‌تواند بر سودآوری شرکت‌ها اثرگذار باشد.
جودکی در خصوص اثرات کاهش نرخ مازوت از مبلغ دو هزار ریال به700 ریال بر وضعیت سودآوری اظهار کرد: تغییر سوخت مصرفی موجب کاهش بهای تمام شده محصولات شده است. به این ترتیب پس از نزول نرخ مازوت، «سدور» نیز اقدام به ذخیره این ماده کرده تا در ماه‌های آینده در فرآیند تولید محصولات از آن استفاده نماید.
وی پیرامون صادرات محصولات تولیدی «سدور» گفت: صادرات محصولات تولیدی در مرز شلمچه و به کشور عراق انجام می‌پذیرد. لذا شرکت سیمان دورود درآمد حاصل از فروش صادراتی خود را همانند سایر شرکت‌های سیمانی به صورت ریالی دریافت می‌کند. چراکه در صورت انجام صادرات با نرخ ارز به علت نوسانات مداوم آن در بازار، صادرات محصولات تولیدی با مشکل مواجه خواهد شد.
در مجموع بازار دیروز شرایط مثبتی را شاهد بود که در آن شاخص کل با رشد 538واحدی به مرز 40هزار و 606واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز 115میلیارد تومان بود که 28/15 درصد آن را معامله 3/7 میلیون سهم پالایشگاه اصفهان تشکیل داد. از 224نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند نیز 100نماد با کاهش قیمت و 117نماد با رشد قیمت همراه شد. ساير نمادها نيز بدون تغيير بودند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر