بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۵
عملکرد ضعیف اقتصاد آمریکا و رشد بسیار کند اقتصاد چین در سه ماهه نخست امسال موجب نزولی شدن روند بازار فلزات اساسی شده است و انتظار می رود که در روزهای آتی نیز فشار عرضه و فروش در این بازار ادامه یابد.
کد خبر : ۹۳۴۹۶
در پی تشدید نگرانی ها در مورد چشم انداز اقتصادی جهان و تقاضای فلزات اساسی در ماه های آتی، بهای این فلزات در آخرین روز معاملاتی از هفته جاری میلادی به میزان قابل توجهی کاهش یافت، به طوری که فلز مس در پایان معاملات دیروز به کف قیمتی 8 ماهه خود نزدیک شد.

به گزارش بورس نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز از لندن، در پایان معاملات دیروز بورس فلزات لندن بهای هر تن مس برای تحویل در ماه جولای به 7406 دلار رسید که نسبت به روز پنج شنبه حدود 2.7 درصد کاهش نشان می دهد. این فلز پر مصرف در ساعاتی از معاملات روز گذشته حتی قیمت 7375 دلاری را نیز لمس کرد که تنها 44 دلار تا پایین ترین قیمت آن در 8 ماه اخیر فاصله دارد.

سایر فلزات اساسی نیز به تبعیت از مس روز خوبی را پشت سر نگذاشتند به طوری که بهای آلومینیوم با سقوطی 46 دلاری نسبت به روز پنج شنبه، به 1852 دلار در هر تن رسید. دو فلز پرمصرف دیگر یعنی سرب و روی نیز به ترتیب با 1.83 و 2.1 درصد کاهش قیمت نسبت به روز معاملاتی قبل، 2049 و 1874 دلار در هر تن خرید و فروش شدند.

سقوط بهای فلزات اساسی و به ویژه فلز مس در حالی اتفاق افتاد که مرکز آمار چین این هفته خبر از رشد نسبتاً قابل قبول شاخص های اقتصادی این کشور در سه ماهه نخست سال داد اما این رشد به حدی نبود که سرمایه گذاران را قانع کند که اقتصاد چین واقعاً بهبود یافته است. گفته می شود که دولت چین به دلایلی نامعلوم نمی خواهد که روند رشد اقتصادی این کشور را در برهه کنونی سرعت بخشد.

از طرف دیگر، حجم عرضه در بازار فلزات اساسی طی هفته های اخیر به شدت افزایش یافته و این افزایش عرضه می تواند در اینده فشار بیشتری به قیمت ها وارد کند. بر اساس آمارهای پایگاه اطلاعاتی بورس فلزات لندن، حجم مس ذخیره شده در انبارهای ثبت شده این بورس فلزات اکنون به 593.6 هزار تن رسیده است که بالاترین میزان آن در بیش از یک دهه اخیر به شمار می رود.

نتایج نظرسنجی اخیر رویترز از کارشناسان اقتصادی حاکی از این است که با توجه به چشم انداز نامناسب اقتصاد اروپا و عملکرد پرنوسان اقتصاد آمریکا و چین نمی توان بهبود قابل توجهی را برای اقتصاد جهانی در ادامه سال جاری متصور بود.

آندره کرایچنکوف، تحلیل گر موسسه مالی VTB درباره شاخص های کلان اقتصادی و تأثیر آنها بر بازار فلزات اساسی می گوید: "عملکرد ضعیف اقتصاد آمریکا و رشد بسیار کند اقتصاد چین در سه ماهه نخست امسال موجب نزولی شدن روند بازار فلزات اساسی شده است و انتظار می رود که در روزهای آتی نیز فشار عرضه و فروش در این بازار ادامه یابد. البته من گمان نمی کنم که بهای مس از 7300 دلار در هر تن پایین تر برود".

اشتراک گذاری :
ارسال نظر