بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۳
کد خبر : ۹۳۶۷۳
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران در آستانه عرضه اولیه شرکت هلدینگ خلیج فارس با روندی رو به رشد مواجه شد و شاخص توانست با رشد 365واحدی به 40هزار و 621واحد برسد.
 

با رشد دیروز شاخص، بازدهی بورس در سال جاری به مرز 78/6 درصد رسید که کارنامه‌ای مطلوب برای بازار به شمار می‌رود.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که بحث‌های عمده در بازار حول و حوش عرضه اولیه هلدینگ خلیج فارس در حال نوسان بود. در این شرایط گمانه‌زنی در مورد قیمت عرضه اولیه نیز از اهمیت بالایي برخوردار بود؛ هر چند که به نظر می‌رسد صرف نظر از قیمت عرضه، بازار با کمبود شدید نقدینگی دست به گریبان است و توانایی جذب این عرضه بزرگ را ندارد. از دیدگاه کارشناسان بهترین گزینه در شرایط کنونی می‌توانست کاهش میزان عرضه سهام از 5درصد به یک درصد باشد، به ویژه آنکه بقیه این سهم در قالب رد دیون به طلبکاران از دولت به ویژه بانک‌ها واگذار شده است. در بازار دیروز گمانه‌زنی قیمتی از رقم عرضه روز 28 اسفند معادل 9هزار و 954ریال تا 7هزار ریال شنیده می‌شد که انتظار می‌رود قیمت در حد نزدیک به 9هزار ریال عرضه شود.
در همین حال بازار دیروز در حالی جهت مثبت یافت که دو برداشت در میان کارشناسان در مورد دلیل این رشد مطرح شده است. از دیدگاه نخست کارشناسان اطمینان از عدم خرید سهام هلدینگ را دلیل به جریان افتادن نقدینگی در بازار تلقی کرده و معتقد بودند معامله‌گران نظیر28 اسفند ماه و پس از شکست عرضه به خرید سهام ارزان بازار پرداخته‌اند. در مقابل این دیدگاه، گروهی انتظار برای انتشار گزارش‌های 12ماهه را دلیل رشد بازار قلمداد مي‌كنند. دیروز بازار با شایعات جدیدی در مورد گزارش‌های 12ماهه به ویژه در نمادهای تولید‌کننده اوره مواجه بود.پس از آنکه دو متانول ساز بورسی زاگرس و خارک هفته گذشته متوقف شدند، دیروز نوبت تولید‌کنندگان اوره بود که با شایعاتی مواجه شوند. دیروز در بازار شایعه شد پتروشیمی پردیس که در سه ماهه نخست امسال 45روز تعمیرات اساسی داشته است، توانسته در 45روز باقی‌مانده بیش از 2هزار و 300ریال سود بسازد که رقم قابل ملاحظه‌ای برای سود این شرکت به شمار می‌رود. در همین حال کرمانشاه نیز با شایعاتی در مورد تعدیل سود 91مواجه شده که باعث تشکیل صف خرید در این نماد شد. فن‌آوران نیز دیروز با خبرهایي در مورد احتمال تقسیم سود انباشته در مجمع پیش رو همراه بود. در ادامه معاملات روز گذشته با تشکیل صف خرید در نماد کرمانشاه، هلدینگ نفت و گاز پارسیان نیز به صف خرید رسید؛ امری که با توجه به توقف 3نماد زیر مجموعه این شرکت شامل زاگرس، پالایشگاه‌های تبریز و شیراز دور از انتظار نبود. دیروز همچنین در شرایطی که لایحه بودجه سال 92همچنان در انتظار تصمیم صحن مجلس در روز جاری است، برخی خبرها از قصد دولت برای تغییر نرخ گاز حکایت داشتند که به نظر نمی‌رسد این تصمیم با مصوبه مجلس در مورد توقف اجرای هدفمندی یارانه‌ها و عدم تغییر نرخ حامل‌های انرژی در نیمه نخست امسال سازگاری داشته باشد.
دیروز معاون برنامه‌ریزی شرکت ملی پتروشیمی از افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها در سال ۹۲ خبر داد و درباره نحوه دریافت بهای خوراک پتروشیمی‌ها به صورت ارزی و ریالی توضیح داد.
رمضان اولادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، ‌ اظهار کرد: هفته گذشته جلسه‌ای داشتیم که قرار شد هیات دولت پیشنهاد افزایش قیمت خوراک گاز طبیعی پتروشیمی‌ها را پس از بررسی تصویب کند.
وی افزود: بر این اساس یک گزینه از میان قیمت‌های 10، 11، 13 و 15 سنت برای هر مترمکعب گاز خوراک پتروشیمی‌ها انتخاب خواهد شد.
مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پتروشیمی اضافه کرد: قیمت خوراک گاز طبیعی حدود 7 سنت در نظر گرفته شده بود اما الان با توجه به افزایش نرخ ارز قیمت این خوراک به کمتر از 3 سنت رسیده است.
وی اضافه کرد: درباره قیمت خوراک مایع هیچ تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است.
اين در حالي است كه بهای محصولات صادراتی پتروشیمی‌ها به صورت ارزی و بهای فروش محصولات پتروشیمی در داخل کشور به صورت ریالی دریافت می‌شود.
در بازار دیروز در گروه هلدینگی، گروه توسعه ملی(وبانک) در حالی با صف خرید همراه شد که شرکت شفادارو زیر مجموعه وبانک مجوز فعالیت به عنوان شرکت هلدینگ را دریافت کرد. این شرکت که با احتمال افزایش سرمایه و تعدیل سود ناشی از سود بالای پتروشیمی شازند مواجه است با صف خرید همراه بود.در همین حال دیروز صندوق بازنشستگی نیز برای اعلام تعدیل سود ناشی از افزایش میزان سود تقسیمی پتروشیمی جم در دقایق آخر بازار متوقف شد.
در گروه دارویی دیروز بیشتر نمادها با صف خرید همراه بودند، این در حالی است که موضوع تغییر قیمت دارو هنوز مشخص نشده است. در گروه سیمانی نیز دیروز برخی از نمادها با صف خرید همراه بودند.در مورد شرایط این گروه، مدیر مالی شرکت سیمان هگمتان در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز عنوان کرد: تاکنون بخشنامه‌ای مبنی بر تصویب و توافق بر سر آزادسازی قیمت‌ها به دست مدیران سیمان هگمتان نرسیده، اما می‌توان به تاثیر مثبت اجرایی شدن این امر و در نتیجه افزایش نرخ فروش بر وضعیت سودآوری شرکت‌های فعال این صنعت در آینده امیدوار بود. 
امیر ایزدی در بیان دلایل برآورد سود هر سهم سال مالی منتهی به 30 دی ماه 92 به مبلغ 788 ریال و رشد 39 درصدی آن نسبت به آخرین پیش‌بینی سود هر سهم در بودجه سال مالی قبل ابراز کرد: پیش‌بینی افزایش نرخ فروش محصولات به میزان 15 درصد براساس اعلام هلدینگ گروه سیمانی یعنی شرکت سیمان فارس و خوزستان و نیز پیش‌بینی رشد 12 درصدی مقدار فروش در سال مالی جاری نسبت به سال گذشته را می‌توان از جمله عوامل اصلی و تاثیرگذار بر افزایش 39 درصدی سود برآوردی سال 92 نسبت به سال قبل دانست. 
وی در خاتمه پیرامون وضعیت فعالان صنعت سیمان بیان کرد: عوامل متعددی همچون رشد نرخ فروش و نیز بهای تمام شده محصولات بر روندسودآوری شرکت‌های فعال در گروه سیمان بسیار تاثیر گذار است. با این وجود به طور كلي رويه سودآوری فعالان این صنعت نسبت به بسیاری از صنایع دیگر مطلوب‌تر است.
در گروه فلزی، دیروز بازگشایی بازارهای جهانی همچنان روند کاهش بهای فلزات را به همراه داشت. بهای مس دیروز به 7هزار دلار رسید و بهای روی نیز به یک هزار و 805دلار بالغ شد. سرب نیز در مرز 2هزار دلار در آستانه سقوط به زیر این مرز قرار گرفت. در همین حال بدترین کارنامه را دیروز طلا به ثبت رساند جایي که هر اونس طلا از مرز 1400دلار نيز پايين‌تر آمد. در بورس کالا اما دیروز مس با دو درصد رشد قیمت، محصولات خود را به فروش رساند.
در این گروه، شرکت صنایع مس شهید باهنر با سرمایه 45 میلیارد تومانی برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند 92 مبلغ 24 تومان عایدی خالص پیش‌بینی کرده که این رقم در مقایسه با سال مالی گذشته از 78 درصد افزایش برخوردار بوده است.
«فباهنر» فروش صادراتي در سال‌هاي 91 و 92 را به ترتيب حدود 23 میلیون دلار و 57 میلیون دلار پيش‌بيني کرده و نرخ تسعير هر دلار را نيز در سال‌هاي 91 و 92 به ترتيب برابر با 26239 ريال و 24516 ريال پيش‌بيني نموده است.
در گروه بانکی، اعلام شد حسن ضیائی به عنوان مدیرعامل جدید و عضو هیات مدیره پست‌بانک معارفه شد و 5 عضو هیات مدیره این بانک تعیین شدند.
همچنین مرتضی دستجانی فراهانی به عنوان ريیس هیات مدیره و حمزه‌ای پوری به عنوان عضو هیات مدیره انتخاب شدند. عادل قبادی‌زاده و علی نعمتی مانند سابق دیگر اعضای هیات مدیره 5 نفره هستند.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن 102میلیارد تومان سهام معامله شد که 15درصد آن را معامله 6/21 میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس تشکیل داد. در همین حال از 250نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 89نماد با کاهش قیمت و 153نماد با رشد ارزش همراه شدند. ساير نمادها نيز بدون تغيير قيمت به كار خود پايان دادند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر