بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷
مدیر صندوق سرمایه گذاری سپهر اول صادرات عنوان کرد:

حرکت سه گانه بورس در سال 92

دوره اول قبل از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که به طور طبیعی بازار روندی صعودی را طی می کند. دوره دوم، یک ماه قبل از برگزاری انتخابات که به دلیل افزایش ریسک های سیاسی روند نزولی بازار را شاهد خواهیم بود و در نهایت دوره سوم که بازار با قدرت به روند صعودی خود باز می گردد
کد خبر : ۹۳۷۸۲
با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور طی ماه های اولیه سال جاری به نظر می رسد که سرمایه گذاری در سهام شرکت های فعال در گروه محصولات شیمیایی و فلزات اساسی، بهترین گزینه جهت کسب نتیجه مثبت از سرمایه گذاری بر سهام شرکت ها در وضعیت کنونی بازار باشد.

مدیر سرمایه گذاری سپهر اول صادرات با بیان این موضوع در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به طور کلی می توان سهام شرکت های فعال در گروه محصولات شیمیایی به دلیل تغییر نرخ ارز مرجع به مبادله ای، فرآورده های نفتی به دلیل منتفع بودن از افزایش قیمت ارز، فلزات اساسی و نیز استخراج کانه های فلزی را به دلیل بهره برداری از طرح های توسعه دو شرکت فعال در این گروه یعنی دوقلوهای سنگ آهنی را به عنوان صنایع پر بازده بورس دانست. همچنین فعالین گروه دارویی با توجه به حذف ارز مرجع و اعطای یارانه از سوی دولت به آنها در زمره صنایع پربازده قرار دارند.

محمدباقر کریمی افزود: نتایج مذاکرات ایران با گروه 1+5 نیز بر وضعیت شرکت ها اثرگذار است. به گونه ای که در صورت عدم دریافت نتیجه مثبت از این مذاکرات و افزایش قیمت ارز، شرکت های فعال در گروه محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی از این رشد قیمت منتفع می شوند و روند صعودی سودآوری را در پیش می گیرند و در مقابل فعالین گروه خودرویی، بانکی و دارویی روندی نزولی را از نظر سودآوری پیشه خواهند کرد. اما در صورت توافق ایران با گروه 1+5 شرایط سودآوری درباره شرکت های مذکور روندی عکس خواهد داشت.

وی پیرامون نوسانات قیمت ارز طی سال جاری ابراز داشت: به نظر می رسد تا قبل از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قیمت دلار در محدوده قیمتی سه هزار و 400 تومان باقی بماند و پس از سپری شدن این دوره قیمت دلار با رشد حدود 30 درصدی به قیمت چهار هزار و 300 تومان صعود کند.

این مقام مسئول در ارتباط با چشم انداز بورس طی سال جاری اظهار داشت: بازار در سال 92 سه دوره متفاوت را تجربه خواهد کرد. دوره اول یعنی قبل از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که به طور طبیعی بازار روندی صعودی را طی می کند. دوره دوم، یک ماه قبل از برگزاری انتخابات که به دلیل افزایش ریسک های سیاسی روند نزولی بازار را شاهد خواهیم بود و در نهایت دوره سوم که بازار با قدرت به روند صعودی خود باز می گردد، به گونه ای ورود شاخص کل به کانال 52 هزار واحدی تا پایان سال جاری چندان دور از انتظار نخواهد بود.

مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری مشترک سپهر اول صادرات در بیان تفاوت حدود 35 درصدی میان بازدهی شاخص کل و شاخص صندوق ها طی یک ساله اخیر گفت: افزایش حجم فروش سرمایه گذاری در زمان تحقق بازدهی منفی در بازار سرمایه در مقابل میزان رشد حجم خرید طی دوره صعودی بورس، محدودیت حجم سرمایه گذاری در سهام شرکت ها جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری و نیز عملکرد ضعیف برخی از مدیران صندوق ها را می توان از جمله دلایل تفاوت حدود 35 درصدی میان دو شاخص طی یک سال اخیر دانست.

کریمی در خاتمه آخرین رقم خالص ارزش روز دارایی های صندوق را حدود 149 هزار تومان اعلام کرد و در بیان دلایل بازدهی مثبت بیش از 10 درصد طی یک ماه اخیر تصریح کرد: می توان گفت که تخصیص بیشترین حجم سرمایه گذاری های صندوق به سهام شرکت های فعال در گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی از جمله دلیل اصلی تحقق بازدهی مثبت بیش از 10 درصدی صندوق طی دوره مذکور بوده است. همچنین استراتژی صندوق مبنی بر تمرکز بر خرید سهم طی دوره حاکمیت روند نزولی بر بازار و در مقابل فروش سهم طی دوره روند صعودی بازار بر تحقق عملکرد مناسب صندوق طی یک ماه اخیر نیز مؤثر واقع شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر