بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۱
کد خبر : ۹۴۲۵۰
تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد؛ با وجود تلاش سازمان بورس برای افزایش سرعت بازگشایی نماد‌ها همچنان تعدادی از شرکت‌ها، اطلاعاتشان را به‌صورت شفاف منتشر نمی‌کنند.
به گزارش همشهری، مطابق تازه‌ترین گزارش بورس تهران در حال حاضر نماد 53شرکت در بورس تهران بسته است و نماد تعداد زیادی از شرکت‌ها نیز در بازار فرابورس متوقف است. آخرین اطلاعات نشان می‌دهد؛ نماد این شرکت ها به‌دلیل آنچه منتشر‌نشدن اطلاعاتشان عنوان می‌شود در بورس یا فرابورس بسته است. آیین‌نامه افشای اطلاعات در بورس این امکان را به سازمان بورس اوراق بهادار می‌دهد که نماد شرکت‌هایی که اطلاعاتشان را به‌طور کامل در بورس منتشر نمی‌کنند، متوقف کند، اما بررسی روند توقف نماد‌ها نشان می‌دهد که این موضوع نیاز به بازنگری تازه و اعمال قدرت بیشتر از سوی سازمان بورس دارد؛ چرا که درحالی‌که نماد برخی از شرکت‌ها در بورس بسته است نماد برخی دیگر از شرکت‌ها با وجود مشکلات بزرگ باز است.

این موضوع لطمه بسیار جدی به اعتبار بورس وارد می‌کند و سهامداران را از بورس گریزان می‌کند؛ چرا که با بسته‌شدن نماد یک شرکت امکان خریدو فروش سهام آن شرکت در بورس از بین می‌رود و سرمایه سهامداران آن شرکت‌ها در بورس بلوکه می‌شود. این در حالی است که نماد برخی از شرکت‌ها از سال 89 در بورس بسته است و سهامداران این شرکت‌ها امکان نقد‌کردن دارایی‌های خود را از دست داده‌اند.

فهرست نماد‌های متوقف در بورس، بیانگر آن است که بعضی از صنایع رکورد‌دار توقف نماد‌ها در بورس هستند و نماد تعداد زیادی از شرکت‌هایشان در بورس بسته است؛ به‌طور مثال نماد تعدادی از شرکت‌های تولید‌کننده مواد شوینده و بهداشتی مانند پاکسان، تولی‌پرس، کف، گلتاش و صنایع شیمیایی ایران بسته است یا در صنعت داروسازی نماد شرکت داروسازی رازک، کیمیدارو، داروسازی دکتر عبیدی و اکسیر. همچنین در گروه سیمان و ساختمان نماد شرکت‌های سخت آژند، سیمان کارون، سیمان نی‌ریز و ساختمان اصفهان مدت‌هاست در بورس متوقف است و سهامداران این شرکت‌ها از دسترسی به دارایی خود که صرف خرید سهام این شرکت‌ها کرده‌اند، محروم شده‌اند.

بخش بزرگی از این مشکل ناشی از عملکرد غیر اصولی‌مدیران این شرکت‌هاست که گزارش مورد نیاز برای دادوستد سهام شرکتشان را در بورس منتشر نمی‌کنند؛ به‌طور مثال نماد ساختمان اصفهان وکف از سال 1389تاکنون تحت عنوان آنچه تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم عنوان شده، بسته است. پرسش اینجاست که آیا این شرکت‌ها در طول 2.5سال گذشته هنوز پیش‌بینی سود سهامشان را به اطلاع بورس نرسانده‌اندو آیا نباید این شرکت‌ها از بورس اخراج شوند؟

ماجرای دو شرکت خاص؛ بیمه دی و تاید‌واتر

از میان شرکت‌های بورس و فرابورس، نماد دو شرکت شرایط متفاوتی دارد. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیمه دی رکورد‌دار توقف نماد‌ها در فرابورس است و نماد این شرکت از 24آبان سال گذشته در فرابورس متوقف شده است. به این ترتیب 160 روز از تاریخ توقف این نماد در فرابورس می‌گذرد. درحالی‌که گفته می‌شود با وجود تغییر مدیریت نحوه درآمد‌زایی این شرکت با مشکلات زیادی مواجه شده و بسیاری از بیمارستان‌ها و سازمان‌های طرف قرارداد با این شرکت بیمه در حال فسخ قرارداد‌هایشان هستند. هرچند مدیران جدید بارها وعده داده‌اند مشکلات به زودی حل خواهد شد ولی هنوز خبری از ارائه اطلاعات تازه به بورس نیست.

رویداد دیگر به شرکت تاید‌واتر اختصاص دارد اما این بار ماجرا کمی متفاوت است. درحالی‌که نماد برخی از شرکت‌ها به دلایل ساده در بورس بسته است نماد شرکت تاید واتر که مدت‌هاست با مشکلات ساختاری مواجه است در بورس متوقف نشده و آخرین رویداد حاکی از آن است که به‌دلیل تصمیم جدید سازمان بنادر و دریانوردی سود سهام این شرکت تا حدود 90درصد کاهش خواهد یافت.

خبر‌ها حاکی از آن است که به‌تازگی سازمان بنادر و دریانوردی با ابلاغ نامه‌ای و اعلام یک شماره حساب خواسته است همه درآمد‌های ناشی از عملیات کانتینری بندر شهید رجایی که 90درصد آمد‌های تایدواتر از این محل به‌دست می‌آید به‌حساب اداره کل بنادر و کشتیرانی استان هرمزگان ریخته شود. این نخستین‌بار نیست که اتخاذ برخی تصمیم‌ها منجر به بروز مشکلات ساختاری برای این شرکت می‌شود؛ در حالی‌که سهام این شرکت به‌عنوان یک شرکت سهامی عام با 40هزار سهامدار در بورس دادوستد می‌شود و مطابق قانون تجارت دولت نمی‌تواند درآمد‌های شرکت‌های خصوصی را مطالبه کند. شرکت تایدواتر ماهانه 10میلیارد تومان برای انجام عملیات پیمانکاری مستقیما به دولت پرداخت می‌کند. به‌نظر می‌رسد سازمان بورس و اوراق بهادار باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف شرکت‌های اینچنینی در بورس اقدام کند و وارد مذاکره با مسئولان و حتی مدیران ارشد دولتی شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر