بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷
مستطيل شيشه اي تالار

خودنمایی "فارس"

با شکل گیری این روند پراقبال در نماد مذکور، امروز حقوقی ها از عرضه حتی یک سهم نیز خودداری کرده و تنها سهامداران حقیقی برای شناسایی سود دست به فروش زدند. از این رو به نظر می رسد "فارس" نه تنها به عنوان مادر صنعت پتروشیمی بلکه در نقش لیدر بازار سهام در حال خودنمایی و نقش آفرینی است.
کد خبر : ۹۴۲۸۸
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 92.02.03 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 356 واحد افزایش به رقم 31841 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 762 واحد رشد عدد 75507 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 450 واحد صعود به رقم 41583 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1253 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز فولاد مبارکه اصفهان با 88 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پالایش نفت بندرعباس با 20 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، سرمایه گذاران و فعالان تالار شیشه ای امروز شاهد خودنمایی هلدینگ خلیج فارس به عنوان شرکت مادر تحصصی گروه پتروشیمی بودند، بطوریکه به اعتقاد اهالی بازار این سهم با گذشت زمان بیشتر مورد تحلیل و بررسی سرمایه گذاران قرار گرفته و بورس نشینان با پیگیری اخبار و اطلاعات مالی مرتبط با این شرکت مادر، نگاهی مثبت را به روند قیمتی سهم در دوره کوتاه و میان مدت پیدا کرده اند.

بدین ترتیب، در نماد معاملاتی این سهم طی روز جاری حجم خریداران به شدت افزایش را نشان داده و در مقابل کاهش تمایل فروشندگان را برای عرضه حکایت می کرد.

در این شرایط با توجه به خروج فروشندگان هیجانی از سهام "فارس" سرمایه گذاران با دقت نظر بیشتری جویای کسب اطلاعات دقیق تر از آن هستند تا با اطمینان خاطر بالاتری برای سرمایه گذاری تصمیم گیری کنند.

با شکل گیری این روند پراقبال در نماد مذکور، امروز حقوقی ها از عرضه حتی یک سهم نیز خودداری کرده و تنها سهامداران حقیقی برای شناسایی سود دست به فروش زدند. از این رو به نظر می رسد "فارس" نه تنها به عنوان مادر صنعت پتروشیمی بلکه در نقش لیدر بازار سهام در حال خودنمایی و نقش آفرینی است.

"پارسان" و زیرمجموعه هایش نیز به دنبال سرگروه خود روند مثبت قیمت ها را با رشد حجم معاملاتی و افزایش تقاضای خریداران پیگیری کردند.

گروه پالایشی بورس نیز با توجه به حرکت آنها در سقف قیمتی سهام با دو دلی سرمایه گذاران و سهامداران خود مواجه هستند. بطوریکه بسیاری مردد به این سهام نظاره می کنند که آیا در این محدوده قیمت ها خرید به صرفه است یا برای عبور پرقدرت از این سطوح قیمتی باید منتظر انتشار گزارش های سایر نمادهای این گروه ماند.

در این شرایط کمیسیون تلفیق مجلس از دو برابر شدن منابع داخلی وزارت نفت در بودجه 92 کل کشور و بدهی 29 میلیارد دلاری این وزارتخانه به پیمانکاران و بانک ها خبر داد که در صورت تصویب پیشنهاد نمایندگان خانه ملت برای تسویه مطالبات طلبکاران دولتی تا سقف 10 میلیارد دلار از طریق ارایه نفت و اوراق نفتی، می توان به اثرات مثبت آن بر گروه پیمانکاری بورسی طلبکار دولت امیدوار بود.

بدین ترتیب گروه تجهیزاتی نیز معاملات روزانه خود را با افزایش حجم تقاضا آغاز کردند و نمادهای این گروه با صف خریداران همراه شدند.

در این گروه معامله بلوکی مپنا نیز به دلیل حضور یک خریدار در 10 دقیقه پایانی معاملات امروز، طبق قانون به فردا موکول شد. اما روند معاملات خرد این سهم با افزایش قیمت تا دامنه نوسان مثبت حداکثری پیش رفت.

سهام "حفاری" نیز پس از انتشار اطلاعیه شفاف سازی پیرامون ورود دکل دریایی سحر 2 و آغاز به کار این دکل بزودی، معاملات مطلوبی را پیگیر است.

فلزی ها نیز روند روز گذشته را ادامه دادند و در نمادهای این گروه خریداران بر فروشندگان سهم غلبه کردند. البته در میان آنها مس شهید باهنر طی چند روز گذشته نشان داده در بالا رفتن قیمت سهم از قدرت بیشتری نسبت به هم گروهی هایش برخوردار است.

امروز همچنین تعادل نسبی معاملات سهام در دو گروه غذایی و قندی اتفاق افتاد و به اعتقاد اهالی تالار این روند متعادل و البته مثبت روزهای آینده نیز در نمادهای آنها قابل مشاهده خواهد بود.

در میان قندی ها بازگشایی نماد معاملاتی "قنیشا" در نوسان مثبت حدود 15 درصد پس از تقسیم سود نقدی اتفاقی بود که طی معاملات امروز افتاد.

نکته جالب توجه پیرامون شرکت های سیمانی نیز عدم حضور عرضه کننده است، بطوریکه فعالین بازار که در چشم انتظار آزادسازی یا افزایش قیمت سیمان به سر می برند، از فروش سهام در گروه مذکور خودداری می کنند. از این رو در نمادهای سیمانی معاملات سهم تنها به اندازه حجم مبنا انجام می شود.

احتمال افزایش سودآوری آنها در سال جاری و نیز ارزش جایگزینی بالای شرکت های فعال این گروه از جمله نکاتی است که موجب شده اقبال به سهام صنعت مذکور بیش از پیش افزایش یابد.

در این شرایط با توجه به اینکه قیمت تمام شده سهام سیمانی ها برای سرمایه گذاران حقوقی بسیار بالا است، این گروه از سهامداران عرضه سهام خود امتناع می ورزند و همین امر بر افزایش تقاضای خرید اینگونه سهام دامن زده است.

اهالی تالار معتقدند باید در هفته آتی منتظر اعلام دستور ناظر بازار برای شمولیت قانون رفع گره معاملاتی برای نمادهای سیمانی باشیم.

در مجموع کلیت امروز بورس با افزایش قیمت سهام و صعود 450 واحدی شاخص کل به پایان رسید و همزمان با روند مثبت بورس بازار ارز نیز رو به بالا در حرکت است. بطوریکه دلار طی معاملات امروز به قیمت 3550 تومان معامله می شود.

در این میان امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه ای مهم خطاب به معاون ارزی بانک مرکزی بر ایجاد شرایط لازم برای تک نرخی کردن ارز، الویت بندی جدید تأمین نیاز ارزی متقاضیان را براساس اهمیت کالاها اعلام کرد. از این رو واردات گندم، نهاده های دامی، گوشت قرمز، شیرخشک صنعتی و کره با ارز مرجع و در مقابل روغن نباتی خام، شکر خام و گوشت مرغ تا اطلاع ثانوی با ارز مبادلاتی صورت می پذیرد.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا اما امروز روندی منفی و متعادل را دنبال می کند و در حالی قیمت سکه تحویل اردیبهشت 92 به یک میلیون و 334 هزار تومان افت کرده که سکه در بازار نقدی هم اکنون به بهای یک میلیون و 345 هزار تومان داد و ستد می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر