بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۹
کد خبر : ۹۴۴۴۲

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد در حاشیه سفر خود به واشنگتن به منظور شرکت در نشست بهاره صندوق‌ بین‌المللی پول و بانک جهانی در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به خبرنگار این شبکه که وضعیت اقتصادی ایران را بسیار بد دانست، گفت: ما می‌توانیم به روابط تجاری ایران با کشورهای خارجی اشاره کنیم. همانطور که می‌دانید، به علت وضعیت ارز در ایران و محدودیت‌های آن، قیمت‌ها افزایش یافته است. در ابتدا، ما تا حدی متحمل فشارهای تورمی، شدیم اما پس از چند ماه، این اثرات منفی به اثرات مثبت تبدیل شد.

وی تصریح کرد: صادرات غیرنفتی ما افزایش یافت. صادرات صنعتی نیز شاهد رشد 20 درصدی بود. واردات 14 درصد کاهش یافت در چنین شرایطی، واردات خارجی مورد نیاز خود را به وسیله صادرات غیرنفتی تامین می‌کنیم و این مسئله سبب افزایش 47 درصدی در شاخص قیمتی ما شده است.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه جامعه جهانی این تحریم‌ها را فلج کننده می‌دانند، آیا این تحریم‌ها فلج‌کننده نبوده است، توضیح داد: کشورهایی که این تحریم‌ها را وضع و اعمال کرده‌اند، چنین اعتقادی دارند. من نمی‌گویم که تحریم‌ها تاثیری بر کشور ما نداشته است اما به فلج‌کننده بودن این تحریم‌ها و اینکه چنین تحریم‌هایی ما را فلج کرده است، اعتقاد ندارم.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: هنگامی که به کارگاه‌های تولیدی می‌رویم و وضعیت را مورد بررسی قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که بخش‌های وابسته به واردات خارجی ضعیف شده‌اند، درعین‌حال می‌توانیم فشار و اثرات این فشار بر دیگر کشورها ازجمله کشورهایی که تحریم‌ها را علیه ما اعمال کرده‌اند، متوجه شویم.

شمس‌الدین حسینی در مورد بازگشت به بازار نفت در صورت برچیده شدن تحریم‌ها اظهار داشت: بازگشت به بازار نفت زمان‌بر است اما ممکن است. من می‌خواهم بر این جمله تاکید کنم که غربی‌ها باید اثرات این تحریم‌ها بر اقتصاد خودشان را  نیز درنظر بگیرند و بی‌ثباتی که چنین تحریم‌هایی به وجود آورده است را بررسی کنند.

وزیر اقتصاد افزود: فعالیت‌های ایران همیشه با مسائل هسته‌ای درگیر بوده است. ما به تکنولوژی مدرن و دانش هسته‌ای به عنوان یکی از راه‌های پیشرفت نگاه می‌کنیم و این را برای رفاه حال مردم کشورمان در حال و آینده ضروری می‌دانیم.

وی در مورد احتمال رفع تحریم‌های طلا و فلزهای گران‌بها گفت: ما نمی‌توانیم از دانش روز دست بکشیم همچنان که بسیاری از کشورها از آن بهره‌مندند. مردم ایران مردمانی تحصیلکرده و دارای فرهنگ و تاریخی غنی هستند. آنها می‌دانند که اقتصاد امروز و آینده به مردمانی با دانش کامل وابسته است. این چیزی است که مردم ما می‌خواهند. این خواسته قابل مصالحه با یک رفع ممنوعیت مانند لغو تحریم مبادلات طلا نیست.

حسینی در پاسخ به پرسش خبرنگار سی‌ان‌ان در رابطه با اینکه آیا پیشرفتی در مذاکرات هسته‌ای می‌بینید، تصریح کرد: فکر می‌کنم مذاکرات آلماتی یک و دو تاحدی سازنده بوده است،چراکه هر دو طرف قادر به مذاکره بودند. باید تاکید کنم که طرف ایرانی همیشه با اعتقاد کامل در این نشست‌ها شرکت کرده است و فکر می کنم نتایج ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: غربی‌ها پیشنهادهایی دادند و پاسخ‌های ایران را نیز شنیدند و پاسخ‌های ایران در چارچوب دیدگاه‌هایشان در راستای پیشرفت مذاکرات بود.

حسینی تاکید کرد: ما در مذاکرات خود جدی هستیم و همانطور که گفتم، مذاکرات، شفاف و منصفانه بوده است. مذاکرات در چارچوب حقوق مردم ایران و حق دیگر کشورها بوده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر