بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵
پتروشیمی جم با توجه به اینکه توان استفاده از هر دو خوراک مایع و گاز را دارا می باشد، با مشکل چندانی رو به رو نیست و با راه اندازی واحد آلفا الفین به نظر می رسد ارزش افزوده بالایی برای آن ایجاد شود. در شرایط کنونی نیز ارزش جایگزینی این مجموعه در حدود 15 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
کد خبر : ۹۴۶۱۳
معارفه پتروشیمی جم در گستره بازار سرمایه به عنوان تولیدکننده محصولات متنوعی به ویژه الفین ها و پلی الفین ها طی روز پنج شنبه هفته گذشته با حضور سهامداران عمده این مجتمع، جمعی از مدیران و فعالان بازار سرمایه و نیز خبرنگاران در منطقه ویژه انرژی پارس واقع در عسلویه انجام شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، طی برنامه بازدید از مجتمع پتروشیمی جم توانمندی های این مجموعه توسط مدیر عامل مطرح گردید.

در همین ارتباط سپهدار انصاری نیک اظهار داشت: شرکت پترشیمی جم الفین دهم که هم اکنون از آن با نام بزرگترین واحد تولید اتیلن جهان یاد می شود، یکی از طرح های برنامه استراتژیک توسعه صنایع پتروشیمی کشور بوده که مراحل مقدماتی و توجیهات فنی و اقتصادی آن در سال 1378 در مدیریت برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی آغاز و در سال 1379 اجرایی شد.

وی ادامه داد: محصول تولیدی پتروشیمی جم پلی الفین به عنوان محصول میانی صنعت پتروشیمی است که در فرآیند تولید آن نیز از خوراک مایع و گاز استفاده می شود.

وی افزود: متان به عنوان خوراک گازی مورد نیاز پتروشیمی جم به صورت مستقیم از پالایشگاه فازهای مختلف پارس جنوبی و رافینت به عنوان خوراک مایع از پتروشیمی برزویه که در همسایگی این مجموعه واقع است، تأمین می شود و تأمین خوراک مصرفی به صورت مستمر از منابع اصلی کشور یکی از ویژگی های این مجتمع به شمار می رود.

این مقام مسئول با اذعان به اینکه پتروشیمی جم در سال گذشته در روند تأمین خوراک با کمبود مواجه بوده، گفت: با تلاش های صورت گرفته به احتمال زیاد مشکل موجود در تأمین خوراک مصرفی در سال جاری رفع می شود و در ماه های آتی نیز به نظر می رسد مشکلی در این خصوص به وجود نیاید. بدین ترتیب به نظر می رسد با بهره برداری از فازهای جدید پالایشگاه های پارس جنوبی طی سال های آتی حتی با مازاد خوراک نیز رو به رو خواهیم بود.

مدیر عامل پتروشیمی جم اظهار داشت: در بیان یکی دیگر از ویژگی های واحدهای این مجتمع می توان گفت کارخانجاتی که در این مجتمع سرمایه گذاری شدند، در واحدهای الفین از مدرن ترین تکنولوژی های برتر دنیا برخوردار هستند.

انصاری نیک دارا بودن بزرگترین خط تولید اتیلن دنیا با تکنولوژی روز را از دیگر مزایای این واحد پتروشیمی برشمرد و افزود: با در اختیار داشتن جدیدترین تجهیزات در این خط تولید، پتروشیمی جم در زمینه عدم مواجه با توقف تولید الفین نیز رکوردار است.

وی از روند خرید و تأمین تجهیزات مربوط به احداث فاز 2 کارخانه Rubber & ABS به ظرفیت 260 هزار تن در سال سخن گفت و ادامه داد: با استفاده از اجرا و تکمیل این پروژه، ظرفیت جم در تولید پلی الفین ها جزو کامل ترین واحدهای تولیدی خواهد بود و این ویژگی آن را مستعد سرمایه گذاری های جدید می سازد.


در ادامه انصاری نیک در خصوص قیمت خوراک پتروشیمی ها گفت: براساس مصوبه وزارت نفت نرخ مایع پتروشیمی ها 65 درصد نرخ FOB خلیج فارس و نرخ گاز مصرفی نیز 95 درصد این نرخ محاسبه می شود. اما در حالی چالشی جدید در خصوص احتمال افزایش نرخ خوراک گازی به میان آمده که پتروشیمی جم برای تأمین خوراک گازی با شرکت ملی گاز ایران قرارداد 15 ساله منعقد کرده که حدود 11 سال آن باقی مانده است.

علاوه بر آن در تلاش هستیم تا قرارداد تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی با تأمین از طریق یک مجموعه، 25 ساله شود.

وی افزایش 5 برابری نرخ خوراک را بعید دانست و افزود: چنین مواردی در سال های گذشته نیز مطرح شد، اما به مرحله اجرا نرسید. از این رو به نظر می رسد افزایش پنج برابری نرخ خوراک اجرایی نشود.

هرچند پتروشیمی جم با توجه به اینکه توان استفاده از هر دو خوراک مایع و گاز را دارا می باشد، با مشکل چندانی رو به رو نیست و با راه اندازی واحد آلفا الفین به نظر می رسد ارزش افزوده بالایی برای آن ایجاد شود. در شرایط کنونی نیز ارزش جایگزینی این مجموعه در حدود 15 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

مدیر عامل پتروشیمی جم در خاتمه از مذاکره با وزارت نفت برای اجرای یک برنامه 10 ساله جهت تأمین خوراک طی 6 تا 7 سال آینده خبر داد و افزود: طبق این برنامه پتروشیمی جم با همکاری وزارت نفت در پروژه های مربوط به تأمین خوراک سرمایه گذاری می کند و هدف از این برنامه آن است که مجتمع به صورت مستقل بخش تأمین کننده خوراک مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشد.


مجید هاتف وحید، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی نیز در جلسه پرسش و پاسخ پیرامون اثرات ناشی از تحریم ها بر فروش صادراتی پتروشیمی جم گفت: با توجه به تحریم های بین المللی کاهش صادرات قابل پیش بینی بود، اما رشد نرخ دلار در سال گذشته توانست کاهش درآمدهای حاصل از صادرات را جبران کند. البته با تأسیس یک شرکت در هنگ کنگ نیز مشکلات مربوط به بحث نقل و انتقال محصولات صادراتی تا حد زیادی حل شده است.

براساس این گزارش در ادامه جلسه مأموریت ها و اهداف پتروشیمی جم تشریح شد که گزارش آن در ذیل آمده است.

مجتمع پتروشیمی جم با ظرفیت تولید دو میلیون و 696 هزار تن در سال در زمینی به مساحت 77 هکتار راه اندازی شد و شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمیایی و شیمیایی تأمین، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری و نیز صندوق بازنشستگی کشوری به ترتیب با 25.8، 24.5 و 22.86 درصد بیشترین مالکیت این واحد را در اختیار دارند.

شرکت های سرمایه گذاری استانی و بازرگانی پتروشیمی نیز از دیگر سهامداران پتروشیمی جم محسوب می شوند.

فاز اول این مجتمع شامل واحدهای اتیلن گلایکول، پلی اتیلن سنگین، الفین، پلی اتیلن سبک خطی و نیز واحد پلی پروپیلن می شود که ظرفیت اسمی واحد اتیلن آن یک میلیون و 320 هزار تن بر سال است.

فاز دوم نیز واحد بوتادین با ظرفیت 115 هزار تن در سال، واحد بوتن 1 با ظرفیت 100 هزار تن در سال و نیز واحد Rubber & ABS با ظرفیت 260 هزار تن در سال را شامل می شود.


طی سال 90جمع کل ارزش فروش داخلی پتروشیمی جم به 12 هزار میلیارد ریال افزایش یافته که این رقم طی سال پیش از آن رقمی در حدود هشت هزار میلیارد ریال بوده است.

در همین دوره فروش صادراتی مجتمع پتروشیمی جم نیز در مجموع به رقمی در حدود 10 هزار میلیارد ریال رسیده، در حالیکه این رقم طی سال 89 بیش از هشت هزار میلیارد ریال گزارش شده است. بدین ترتیب در سال 90 فروش داخلی 55 درصد و فروش صادراتی 45 درصد از کل فروش مجتمع را تشکیل داد؛ اما این نسبت در سال 91 با افزایش فروش داخلی به 69 درصد همراه بوده است.

در پایان این گزارش می افزاید، صادرات محصولاتی همچون اتیلن، بوتن 1، بوتادین و نیز انواع پلیمرها در حال حاضر به بیش از 11 کشور جهان همچون چین، روسیه، ترکیه، یونان، هند و فیلیپین انجام می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر