بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲
با امضای تفاهم نامه ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد:

تفویض قیمت گذاری و تنظیم بازار سیمان به انجمن

انجمن صنفي مجاز است حسب ضرورت با توجه به هزينه هاي مترتب ودر نظر داشتن شرايط رقابتي و ايجاد تعادل و مديريت در بازارهاي داخلي، نسبت به تعيين و ابلاغ قيمت فروش ( درب كارخانه) انواع سيمان و كلينكر بصورت ملي و منطقه اي بدون وارد شدن شوك شدید به بازار اقدام نمايد.
کد خبر : ۹۴۶۴۱
تفاهم نامه واگذاری بخشی از وظایف مدیریتی و راهبردی تنظیم بازار داخلی و صادرات سیمان کشور به انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، طی روز جاری به امضای وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن مذکور رسید.

براساس گزارش خبرنگار بورس نیوز، طی نشستی که امروز در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اعلام این خبر اظهار داشت: براساس تفاهم نامه ای که طی روز جاری بین وزارتخانه مذکور و انجمن سیمان به امضا رسید، بخشی از اختیارات مرتبط با صنعت سیمان از جمله تنظیم بازار داخلی، صادرات و تعیین قیمت پایه صادراتی به این انجمن تفویض شد.

محمد اتابک افزود: این تفاهم نامه حاصل کار کارشناسی و طولانی مجموعه انجمن سیمان و وزارتخانه مذکور بوده و امیدواریم ماحصل این اختیارات در سال حماسه سیاسی و اقتصادی به اعتلای صنعت و تحکیم روابط میان دولت و صنعتگران و فعالان این حوزه منجر شود.

این مقام مسئول با اشاره به مشکلات گذشته صنعت تصریح کرد: در شرایطی صنعت سیمان به لحاظ کمی و کیفی با برداشتن گام های استوار توانسته از جایگاه شانزدهم در دنیا به جایگاه چهارم ارتقاء یابد و در منطقه نیز حائز رتبه نخست گردد که در کمتر از پنج سال پیش بسیاری از طرح های عمرانی کشور با توقف و طولانی شدن زمان اجرا ناشی از کمبود سیمان مواجه بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بخش عمرانی کشور با افزایش دو برابری ظرفیت و با رشد تعداد کارخانه های تولیدکننده سیمان به میزان دو برابر، سرانه تولید صنعت را از 415 کیلوگرم به 940 کیلوگرم رسانده است. براساس این عملکرد و با چشم انداز توسعه صنعتی کشور می توان گفت هم اکنون صنعت سیمان به جایگاه اصلی خود دست یافته است.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه میزان تولید محصولات در سال گذشته به 70 میلیون تن رسیده، از صادرات 13.6 میلیون تنی در این دوره سخن گفت و افزود: با عبور میزان صادرات سیمان از مرز 13.6 میلیون تن در سال نه تنها فعالان این بخش موفق به تأمین نیاز داخلی شده اند، بلکه ارزآوری مناسبی نیز برای کشور به ارمغان آورده اند.

اتابک در خصوص رشد میزان سرمایه گذاری ها در این صنعت گفت: صنعت سیمان با رشد خود توانسته به عنوان یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایه گذاری سودده مطرح باشد و می توان آن را به عنوان صنعتی زیربنایی و استراتژیک نام برد که خمیر مایه اقتصاد کشور را تشکیل می دهد.

وی در ادامه گفت: با جهشی که در صنعت سیمان رخ داده، نظامات حاکم بر تولید، مصرف و توزیع نمی تواند همانند گذشته دنبال شود، از این رو صنعت سیمان نیازمند تحولی کلی است؛ بطوریکه با همکاری و مساعدت وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر صنعت سیمان به بلوغی رسیده که باید جایگاه واقعی آن دوباره تعریف شود. چراکه شایسته نیست صنعتی با روند توسعه اینچنینی در جایگاهی باشد که برای تأمین هزینه های مالی خود با مشکل مواجه گردد.

این مقام مسئول افزود: در شرایط کنونی صنعت سیمان با توسعه روز افزون خود این انتظار را از دولتمردان دارد که متناسب با توسعه و جایگاه واقعی خود به آن ارج نهاده شده و بر مبنای این عملکرد مثبت برای آن تصمیم گیری کند.

از این رو ذات تفاهم نامه اخیر نیز بر این اساس تنظیم شده است تا علاوه بر تحکیم روابط دولت و فعالان صنعت، انگیزه بیشتر برای سرمایه گذاری در این حوزه ایجاد شود و نظام توزیع در راستای توسعه کشور مورد بازنگری قرار گیرد.

اتابک در خاتمه گفت: امیدوارم برکات و خیرات امضای این تفاهم نامه به نحوی باشد که صنعت از آن منتفع شده و دولت را بر این عقیده راسخ کند که از الگوی استفاده شده در تفاهم نامه اخیر برای بهبود شرایط سایر صنایع نیز بهره گیرد.

متن تفاهم نامه به شرح زیر می باشد:

تفاهم نامه واگذاري بخشي از وظايف مديريتي و راهبردي تنظيم بازار داخلي و صادرات سيمان

كشور به انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان

مقدمه :

در راستاي استراتژي تنظيم بازار داخلي سيمان در فصول مختلف سال (در چارچوب تصميمات كميته ماده يك طرح جامع سيمان) و اجرايي شدن اهداف صادراتي سيمان کشور متناسب با پراكندگي و ظرفيت توليد وارتقاء سهم ايران از بازارهاي جهاني با حفظ مزيتهاي کيفي و قيمت محصول و در اجراي بند(الف) ماده (104) قانون برنامه پنجم و سند چشم انداز بیست ساله کشور و به منظور فراهم شدن زمينه و بستر مناسب براي سرمايه گذاري بخش خصوصي ، تفاهم نامه واگذاري ، بخشي از سياست گذاري، مديريت و راهبري تنظيم بازار داخلي، خدمات و تصدي هاي صادرات سيمان كشور به انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان به نمايندگي از توليد کنندگان و صادر کنندگان سيمان كشور في مابين وزارت صنعت معدن تجارت و انجمن مذكور به شرح زير منعقد گرديد:

الف) موضوعات قابل واگذاري به انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان:

1- اتخاذ تدابير لازم در جهت مديريت وتدوين استراتژي و ارائه برنامه تأمين، توزيع و تنظيم بازار داخلي سيمان و كلينكر در سطح ملي و منطقه اي و صادرات سيمان و كلينكر در راستاي سياست‌ها و برنامه‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت بامنظور نمودن اهداف کلان این بخش، ايجاد طرح‌هاي توسعه‌اي و ظرفيت‌هاي جديد توليد متناسب با جايگاه صنعت سيمان كشور در منطقه و جهان در دوره‌هاي كوتاه مدت- ميان مدت و بلند مدت براساس مزيت هاي جغرافیایي توليد و الگوي تقاضاي داخلي و صادراتي

2- انجمن صنفي مجاز است حسب ضرورت با توجه به هزينه هاي مترتب ودر نظر داشتن شرايط رقابتي و ايجاد تعادل و مديريت در بازارهاي داخلي، نسبت به تعيين و ابلاغ قيمت فروش ( درب كارخانه) انواع سيمان و كلينكر بصورت ملي و منطقه اي بدون وارد شدن شوك شدید به بازار اقدام نمايد.

تبصره 1 : در صورت بروز هرگونه مشكل كمبود و نوسانات غيرمنطقي قيمت در بازار سيمان در استان‌هاي كشور، انجمن مربوطه با هماهنگي كارخانه هاي سيمان نسبت به رفع مشكل در كوتاهترين زمان اقدام نمايد.

3- همکاری در تعيين قيمت هاي پايه فروش صادراتي در مرزهاي خروجي و نظارت بر نحوه رعايت قيمت ها در سطح بازارهاي صادراتي به تفكيك بازارهاي هدف و اتخاذ تدابير لازم در جهت حفظ و صيانت از منافع ملي كشور و همچنين منافع شركتها و بنگاه هاي توليدي در جهت جلوگيري و پرهيز از هر گونه رفتار ساختار شكن و رقابت منفي و مخرب در بازارهاي صادراتي هدف و ارائه گزارش های دوره اي درخصوص اين بند ، توسط انجمن به کارگروه بند(ج) اين تفاهم نامه ارائه شود.

تبصره 2 : انجمن صنفي با اتخاذ تدابیر لازم و اعمال نظارت بر صادرات سيمان و پايش بازار در صورت بروز هرگونه مشكل براي بازار داخلي در هر يك از مناطق كشور با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي موجود سيمان با اولويت قرار دادن بازار داخلي با هماهنگي اتحاديه كشوري صنف فروشندگان مصالح ساختماني نسبت به مديريت صادرات سيمان اقدام نمايد.

4- بررسي كارشناسي و پيشنهاد اخذ كارمزد و يا عوارض صادراتي محصول سيمان و كلينكر و ارائه پيشنهاد تعرفه هاي اقلام وارداتي مرتبط با صنعت از جمله مواد اوليه و ماشين الات ... با ارائه اسناد و آمار و اطلاعات كامل در جهت مديريت فرآيند توليد و توزيع .

5- انجمن مجاز است به منظور تامين منابع مالي مورد نياز جهت ارائه طرح و برنامه با هدف تسهيل در امر صادرات محصول سيمان و کلينکر صادراتي، از جمله حمل و نقل ،گسترش، تقويت و توسعه بازارهاي هدف، انجام عمليات بازاريابي و صادرات و تحقيقات بازار و مهندسي بازار ،سامانه مديريت منابع مالي را در قالب شرکت و يا صندوق سرمايه گذاري اقدام و از محل کارمزد موضوع بند(4) اين تفاهم نامه نسبت به مديريت و اجرای امور محوله اقدام نمايد.

تبصره 3 : دستورالعمل اجرايي اين بند ظرف حداکثر 60 روز از تاريخ امضاي تفاهم نامه توسط انجمن تهيه و به کارگروه بند (ج ) ارائه خواهد شد.

6- انجمن موظف است برنامه‌ريزي لازم را درخصوص تعيين سهميه هاي مقداري صادرات ، متناسب با پراكندگي كارخانجات و ظرفيت‌هاي توليد در هر منطقه و در نظر گرفتن مصارف سيمان بازارهاي هدف ، انجام و در صورت لزوم نسبت به ايجاد سامانه هاي نرم افزاري و سخت افزاري متناسب اقدام نمايد.

7- قيمت هاي صادراتي سيمان و کلينکر با بررسي کارشناسي در خصوص نوع سيمان و کلينکر و کيفيت محصولات در هريک از مرزهاي خروجي و با درنظر گرفتن قيمتهاي محصول در بازارهاي هدف توسط انجمن تعيين و اعلام خواهد شد.

8- بستر سازي مناسب وپيگيري رفع موانع صادراتي ، مشكلات و تنگناهاي تجاري جهت افزايش سهم صادرات سيمان در کشور.

9- كنترل و نظارت بر رفتار تجار در فرآيند صادرات جهت ايجاد فضاي سالم و مناسب رقابتي ، كسب و كار منصفانه با هدف جلوگيري از رفتار سوء تجاري و اعمال محدوديت براي فعاليتهاي رقابتي ناسالم با رعايت قوانين و مقررات مربوطه از طريق مراجع قانوني ذيربط

10- اعزام هيئت هاي تجاري و بازاريابي به منظور بررسي زمينه هاي لازم براي انعقاد قراردادهاي تجاري

11- انجام برنامه ريزي لازم در جهت برگزاري نمايشگاههاي بين المللي و داخلي در جهت توسعه صادرات سيمان، كلينكر و خدمات فني و مهندسي

12- دعوت از بازرگانان و نمايندگان تجاري و اقتصادي كشورها و موسسات تجاري خارجي و ايجاد ارتباط بين خريداران خارجي و توليد كنندگان و صادركنندگان داخلي و اطلاع رساني به موقع در اين خصوص.

ب) تعهدات و مسئوليتهاي انجمن كارفرمايان صنعت سيمان:

1- فراهم نمودن زمينه و بستر فعاليت آزاد و عادلانه كليه ذينفعان در چارچوب قوانين و مقررات جاري كشور و بسط و توسعه رقابت پذيري در فرآيند توليد تا صادرات

2- ارائه گزارشهاي عملكرد دوره اي و موردي بر حسب ضرورت

3- ارائه تحليل کارشناسي در قبال نوسانات قيمت بازار و كيفيت محصول عرضه شده در بازارهاي هدف

4- تدوين و ارائه سازوکارهاي نظارت بر روند برگشت عايدات حاصل از صادرات سيمان به اقتصاد کشور

4- انجمن ظرف 6 ماه از تاريخ تنظيم اين تفاهم نامه و با هدف حفظ منافع و مديريت قيمتهاي صادراتي و کيفيت محصول صادراتي در بازارهاي هدف، نسبت به اجراي راهکارهاي مناسب در راستاي ايجاد انسجام و يكپارچگي در صادرات و اعمال مديريت متمركز فرآيند صادرات اقدام نمايند.

ج)كارگروه نظارت بر حسن اجراي تفاهم نامه:

كارگروهي متشكل از نمايندگان وزارت صنعت ، معدن و تجارت (معاونت توسعه بازرگاني داخلي، معاونت امور معادن و صنايع معدني، سازمان توسعه و تجارت) و انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان ( مسئول ودبيرخانه كارگروه)، گمرك جمهوری اسلامی ایران بر حسن اجراي مفاد اين تفاهم نامه نظارت مي‌نمايند.

د) مدت زمان اجراي تفاهم نامه:

زمان اجراي تفاهم نامه از تاريخ امضاي تفاهم نامه به مدت يكسال شمسي بوده و پس از آن با موافقت امضا كنندگان اين تفاهم نامه قابل تمديد خواهد بود.

حميد صافدل معاون وزير و رئيس سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت معدن و تجارت

حسن رادمرد معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت معدن و تجارت

سيد محمد اتابک رئيس هیئت مدیره انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان


اشتراک گذاری :
ارسال نظر