بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۹
کد خبر : ۹۵۳۷۴
مجيد اسكندري: بدون شك، يكشنبه 15 ارديبهشت‌ماه براي فعالان بازار فرابورس روزي است به يادماندني زيرا آنها كه گران‌ترين سهم بازار سرمايه را در اختيار دارند، روز گذشته معاملات سنگيني را در اين نماد رقم زدند.

«شتران» اكنون به وزنه‌اي سنگين در اين بازار بدل شده و مي‌تواند در روند دادوستدهاي فرابورس، نقش تعيين‌كننده‌اي داشته باشد.
بر اين اساس، ديروز نيز نماد يادشده توانست توجه همه معامله‌گران را معطوف به خود كند؛ به گونه‌اي كه از معاملات 172 ميليارد توماني كه بازيگران فرابورس در روز گذشته به ثبت رساندند، به ميزان 110 ميليارد تومان تنها به نماد «شتران» اختصاص يافت و به اين ترتيب «شتران» پيشرو بازار شد.
گزارش خبرنگار ما حاكي است عرضه 2/1 ميليون سهمي پالايشگاه نفت تهران در شرايطي كه بيش از 70 ميليون اوراق بهادار ديگر در اين بازار منتشر شده بود، توانست ركورد تازه‌اي در فرابورس بر جاي گذارد.
عرضه سهام پالايشگاهي، مهم‌ترين اتفاقي بود كه بازار ديروز فرابورس را تحت تاثير خود قرار داد. روز گذشته بازار شاهد متعادل شدن صف فروش پالايش نفت شيراز، افت قيمت پتروشيمي مارون و تقويت گروه فلزي و معدني بود.
در اين ميان فولاد صبانور، ميدكو و شمال شرق شاهرود پيشرو بودند.
براساس آمارهاي منتشرشده، ديروز پالايش نفت تهران با ثبت معاملات 110 ميليارد توماني، بيشترين ارزش بازار را كسب كرد. پس از «شتران»، «شراز» نماد ديگري بود كه با معاملات 17 ميليارد توماني رتبه دوم ارزش معاملات را به دست آورد و «ذوب» نيز با رقمي معادل 13 ميليارد تومان در جايگاه سوم ارزش مبادلات قرار گرفت.
در همين حال ديروز ذوب‌آهن اصفهان شاهد دادوستد بيش از 38 ميليون سهم خود بود تا به عنوان پرمعامله‌ترين سهم بازار شناخته شود.
پالايش نفت شيراز با معاملات 6/8 ميليون سهمي و بانك حكمت ايرانيان با معاملات 3/3 ميليون سهمي، پس از ذوب‌آهن، پرمعامله‌ترين سهام بازار بودند. از سوي ديگر مرجان كار و افرانت كمترين ارزش و حجم معاملات بازار ديروز را به خود نسبت دادند.
به گزارش خبرنگار دنياي اقتصاد، ديروز تدبيرگران فارس و خوزستان، توسعه و عمران استان كرمان و مرجان كار به ترتيب با رشد 95/4 درصدي، 94/4 درصدي و 71/4 درصدي بيشترين افزايش قيمت و بيمه ميهن، سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي و پتروشيمي مارون به ترتيب با افت 94/4 درصدي، 92/4 درصدي و 91/4 درصدي بيشترين كاهش قيمت را تجربه كردند.
بازار فرابورس ديروز شاهد دادوستد 91 نماد بود كه در اين ميان 43 نماد با افت قيمت و 19 نماد با رشد قيمت روبه‌رو شدند و 29 نماد نيز بدون تغيير ماندند.
عرضه 5 درصدي پتروشيمي خراسان 
مدير عمليات بازار فرابورس ايران از عرضه اوليه پنج درصد سهام شركت پتروشيمي خراسان در روز چهارشنبه 18 ارديبهشت‌ماه با نماد «خراسان» در بازار دوم خبر داد. 
به گزارش روابط عمومي فرابورس ايران، بهنام محسني با اعلام اين خبر افزود: 89 ميليون و 495 هزار و 600 سهم از شركت پتروشيمي خراسان معادل پنج درصد از سهام اين شركت چهارشنبه 18 ارديبهشت ماه جاري در بازار دوم فرابورس به عنوان بيست و سومين نماد عرضه مي‌شود.
وي گفت: از سهامداران عمده اين شركت 179 ميليارد توماني مي‌توان به نفت گاز و پتروشيمي تامين (تاپيكو) 9/43 درصد، صندوق ذخيره فرهنگيان 19 درصد، نفت گاز پارسيان 19 درصد، سرمايه گذاري آتيه صبا 13 درصد و سازمان خصوصي سازي(سهام‌ترجيحي) 8/3 درصد اشاره كرد.
محسني با اشاره به درج اين نماد در بازار دوم فرابورس و محدوديت‌هاي موجود در اساسنامه صندوق‌هاي سرمايه گذاري مشترك گفت: اين صندوق ها هيچ گونه سهميه‌اي براي خريد سهام ندارند. همچنين محدوديت خريد هر ايستگاه كاري 91 هزار سهم و معامله‌گران برخط نمي توانند در كشف قيمت اين شركت سهم داشته باشند.
وي در پايان افزود: از 5 درصد سهامي كه در روز چهارشنبه عرضه خواهد شد بيش از 10 ميليون سهم براي معامله‌گران برخط در نظر گرفته شده است كه پس از كشف قيمت، مطابق با سهميه در نظر گرفته شده در پيام ناظر در روز عرضه اوليه تخصيص داده خواهد شد.
عرضه اولیه سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب 
در همين حال، مدیر عامل فرابورس ایران از عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال غرب خبرداد و گفت: چهارشنبه 18 اردیبهشت، 10 درصد از سهام این شرکت 300 میلیارد ریالی به عموم عرضه می‌شود.
امیر هامونی با اعلام این خبر افزود: از 30 میلیون سهم قابل عرضه 25 میلیون سهم برای کشف قیمت و 5 میلیون سهم دیگر برای معامله‌گران بر خط در نظر گرفته شده است كه بعد از كشف قيمت و طبق سهميه در نظرگرفته شده به معامله‌گران برخط تخصيص داده مي شود. بنابراين در زمان كشف قيمت سهام مسکن شمالغرب دسترسي معامله‌گران بر خط از سوي كارگزاران بايد مسدود شود. به گفته وی سقف خريد هر ايستگاه كاري و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك 28 هزار سهم در نظر گرفته شده است.
فرابورس به مجمع رفت 
مجمع عمومي عادي سالانه فرابورس روز گذشته با تصويب صورت‌هاي مالي سال مالي منتهي به اسفند 91 به ازاي هر سهم مبلغ 150 ريال سود نقدي تقسيم كرد. همچنين مجمع به اختصاص 25 تومان از سود هر سهم براي افزايش سرمايه راي داد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر