بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹
کد خبر : ۹۵۸۱۷
فرارو- پس از آنكه قيمت ها در بازار خودرو در بازه زماني كوتاهي به يكباره دو برابر افزايش يافت و وعده هاي پي در پي مسئولين هم راه به جايي نبرد، متقاضيان همه چشم به دهان رئيس شوراي رقابت دوختند تا شايد فرجي حاصل شود. اما پس از آنكه دستور العمل شورا پس از تاخير چند باره سرانجام منتشر شد، نه خودروسازان و نه مصرف كنندگان از آن راضي نبودند. 

به گزارش فرارو، اما رئيس شوراي رقابت با دفاع از قيمت هاي اعلام شده مدعي شد كه از ابتدا نیز بحث کاهش قابل توجه قیمت‌ها مطرح نبود چرا که این امر نتیجه‌ای جز ورشکستگی خودروسازان در بر ندارد و قطعا وقوع این اتفاقات تاثیرات منفی بسیار بیشتری بر مردم وارد می کند. 

به گفته علي خاكسار كارشناس صنعت خودرو، اگرچه عملکرد ابتدایی این شورا جدی، علمی و قابل ستایش بود اما خروجی آن متاسفانه چیزی نبود که مصرف‌کنندگان انتظار داشتند و دلیل اصلی این وضعیت نیز قدرت چانه‌زنی بالای خودروسازان است که همیشه و همه جا می‌توانند منافع خود را پیگیری و تامین کنند و در مورد اخیر نیز این اتفاق افتاد. 

خودروسازان پس از آن در يك نشست با شورا به توافق رسيدند و مصرف كنندگان در اين ميان تنها ماندند و آخرين روزنه اميد نيز بسته شد. اما در حالي كه به گفته عيسي امامي عضو شوراي رقابت پروند قيمت‌گذاري خودرو در شوراي رقابت بسته شده است خبر ها حاكي از تصميم دوباره شورای رقابت در خصوص تغيير شیوه قیمت‌گذاری خودرو است.

به گفته منابع آگاه، شورای رقابت می‌خواهد از این پس خودروهای داخلی را در دو گروه متفاوت قیمت‌گذاری کرده و برای هر خودرویی نیز ضرایب مخصوص مربوط به ارزبری آن را لحاظ کند. بر این اساس، خودروها به دو دسته «داخلی» و «مونتاژی» تقسیم می‌شوند، که گروه اول شامل محصولاتی مانند پراید، پژو 405 و پارس خواهد بود و مگان و ماکسیما و تندر-90 و سوزوکی گرند ویتارا و... نیز در گروه دوم قرار می‌گیرند. بر اين اساس پيش بيني مي شود قيمت خودروهاي مونتاژي افزايش يابد.

اين وعده در حالي است كه بازار انحصاري خودرو راهي جز پذيرش شرايط كنوني براي مصرف كننده باقي نگذاشته است. بر اين اساس به گفته عبدالله بابایی مدیر فروش ایران خودرو طی شش روز (از شنبه هفته گذشته تا صبح جمعه) بین 16 تا 18 هزار خودرو فروخته شده است.  آمار فروش اين شركت در دو ماه اول سال نسبت مدت مشابه سال قبل يه برابر افزايش يافته است. دليل عمده اين وضعيت پايين بودن قيمت پيش فروش نسبت به قيمت بازار است.

به گفته عيسي امامي عضو شوراي رقابت بررسي ها نشان مي دهد كه 70 درصد توليد خودرو وابسته به واردات است و ملي بودن اين صنعت تنها ادعايي بيش نيست. با افزايش تقاضا در بازار خودرو و عدم افزايش توليد از سوي خودروسازان پيش بيني مي شود كه تعادل بازار دوباره از دست برود و قيمت ها با افزايش روبرو شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر