بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۱
کد خبر : ۹۵۸۷۸
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران در ابتدای هفته تحت تاثیر انتشار برخی خبرهای مثبت قرار گرفت و توانست باردیگر به ورای مرز 45هزار واحد برسد.
 

در بازار دیروز شاخص کل بورس به مدد حرکت یکپارچه گروه پتروشیمی و پالایشگاهی توانست به رشد 52/407 واحدی معادل 91/0 درصد دست پیدا کند؛ این امر موجب شد تا بازدهی شاخص از ابتدای سال جاری به بالای 5/18 درصد برسد. این دومین بار در سال جاری است که شاخص بورس تلاش می‌کند مرز 45هزار واحد را پشت سر بگذارد.در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات سیاسی شاهد ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری در آخرین فرصت ممکن بودند. 
همچنین معامله‌گران در آغاز بازار با انتشار گزارش مارون یکی از 4نماد عمده پتروشیمی مواجه شدند. مارون در این گزارش شگفتی بازار را به همراه آورد؛ جایي که با اعلام تحقق 5هزار و 752ریال به ازای هر سهم در سال 91 رشد 135درصدی سود‌آوری را نسبت به سال 90 نشان می‌دهد.این گزارش انتظارات از گروه پتروشیمی را افزایش داده است؛ امری که می‌تواند با حضور هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین اجتماعی در بازار و رشد قیمتی دو هلدینگ نفت و گاز پارسیان و خلیج فارس به صدر‌نشینی گروه پتروشیمی بینجامد.در بازار دیروز همچنین گروه پالایشگاهی با رشد قیمتی همراه شدند. پس از جمع‌آوری صف‌های فروش در ابتدای بازار دیروز معامله‌گران در میانه بازار شاهد مصاحبه مهندس ضیغمی معاون وزیر نفت بودند که از تصميم این وزارتخانه برای کمک به افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی خبر داد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به واریز ۲۶ درصد از درآمدهای صادراتی پالایشگاه‌ها به صندوق توسعه ملی گفت: دولت و مجلس قول داده‌اند امسال پالایشگاه‌ها از پرداخت این سهم معاف شوند.
علیرضا ضیغمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار كرد: صادرکنندگان به تشویق و ابزارهای تشویقی نیاز دارند و در صنعت پالایش نفت کشور متاسفانه این ابزار وجود ندارد.
وی افزود: به دلیل اینکه پیکره و ساختار پالایشگاه‌ها پیش از این دولتی بوده است، باید سهمی از درآمد صادراتی خود را که از 20 درصد آغاز و با افزایش سالانه 3 درصد در سال جاری به 26 درصد رسیده است به صندوق توسعه ملی واریز کنند.
وی با بیان اینکه ما تصور می‌کنیم حدود 5/1 میلیارد دلار سهم صندوق توسعه ملی از صادرات محصولات پالایشگاهی ‌باشد، اضافه کرد: دولت و مجلس قول داده‌اند امسال در بودجه 92 لااقل پالایشگاه‌های خصوصی از واریز سهم صندوق توسعه ملی مستثنی شوند.از این رو جلسه مجلس شورای اسلامی به‌منظور بررسی موضوع لایحه بودجه سال 92کشور دارای اهمیت بالایي است.
دیروز در گروه تصفیه نفت، نماد ایرانول بازگشایی شد که گزارش‌های قطره چکانی شرکت به عدم اقبال از این نماد منجر شد.نفت ایرانول سود هر سهم سال جاری خود را از 1616 ریال به 1934 ریال افزایش داده و با تعدیل مثبت 5/19 درصدی روبه‌رو‌ شده است. افزایش سود شرکت به دلیل مجوز اخذ شده از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در خصوص افزایش نرخ فروش انواع روغن‌های موتور و روغن‌های صنعتی به میزان 30 درصد می‌باشد.افزایش نرخ فروش محصولات باعث افزایش فروش شده است، این در حالی است که بهای تمام‌شده شرکت تغییری نکرده است.در گروه مخابرات دیروز مدیر‌عامل مخابرات گفت: پیشنهاد افزایش قیمت اینترنت پرسرعت به منزله افزایش قطعی قیمت‌ها نیست؛ پیش از هر اقدامی وضعیت بازار و شرایط رقابتی سنجیده می‌شود.مظفر پوررنجبر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه مدت زمان تقریبا زیادی از ارسال پیشنهاد افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت به کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گذرد، اظهار کرد: در این پیشنهاد براساس دامنه‌اي که شورای رقابت سال گذشته تعیین کرده بود رفتار کرده‌ایم و تقریبا پیش از عید بود که درخواست خود را برای کمیسیون فرستادیم اما تا كنون هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و مسوولان‌ رگولاتوری امروز و فردا می‌کنند.وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود پیشنهاد افزایش تعرفه به رگولاتوری، باز هم تغییر در فرمول شورای رقابت را به این مرکز فرستاده‌اید؟ گفت: برای افزایش تعرفه مجبور بودیم طبق قانون و مصوبه شورای رقابت عمل کنیم. شورا فرمولی را برای مخابرات در نظر گرفته که خودمان به صورت سالانه می‌توانیم تعیین تعرفه کنیم و تنها آن را به سمع و نظر شورای رقابت برسانیم و دیگر نیازی نیست که هر سال تغییر در فرمول به وجود آید.او درباره میزان افزایش تعرفه‌ها بعد از قطعی شدن این فرمول گفت: با توجه به مباحثی چون کیفی سازی خدمات و تطابق با نرخ تورم، افزایش تعرفه بین چهار تا 12درصد خواهد بود.در گروه معدنی دیروز شایعات در مورد تحقق سود بالای گل‌گهر این نماد را به صف خرید رساند؛ هر چند که انتظار می‌رود امروز مجلس شورای اسلامی افزایش درآمد حقوق مالکانه شرکت‌های سنگ‌آهنی را تصویب کند.در این میان احتمال عرضه سهام شرکت گهر‌زمین در فرابورس نیز بیش از گذشته ارزیابی می‌شود.در این گروه دیروز معدنی املاح برای تعدیل سود متوقف شد.
در گروه فلزی دیروز مدیر‌عامل سابق شرکت کالسیمین در گفت‌وگو با بورس نیوز عنوان کرد: با توجه به تحلیل‌های جهانی در ارتباط با عدم صعود دوباره قیمت جهانی فلزات اساسی و فزونی عرضه این محصولات در مقابل تقاضای آنها در بازار، به نظر نمی رسد که قیمت فلزات اساسی طی سال جاری رشد چندان با اهمیتی را تجربه کند.حميد ارجمندفر در بیان دلایل برآورد سود یک هزار و 37 ریالی برای سال مالی 92 و کاهش 18 درصدی آن نسبت به آخرین پیش‌بینی سود هر سهم در بودجه سال گذشته اظهار كرد: استراتژی مدیریت شرکت تمرکز بر افزایش کیفیت محصولات تولیدی، کاهش بهای تمام شده محصولات و تامین به موقع مواد اولیه مورد نیاز است. از این رو با توجه به وضعیت مناسب سودآوری و روند تولید شرکت طی سال گذشته، انتظار تعدیل مثبت سود سال جاری «فاسمین» چندان دور از ذهن نخواهد بود. اما هر زمان این احتمال به قطعیت نزدیک شود، با انتشار گزارشی مراتب به اطلاع فعالان بازار خواهد رسید.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن 206میلیارد تومان سهام خرید و فروش شد و 5/22 درصد آن را معامله 49درصد سهام هلدینگ خلیج فارس تشکیل داد. از 241نمادی که در بازار معامله شدند نیز 90نماد با کاهش قیمت و 144نماد با رشد ارزش دست به دست شد و ساير نمادها نيز بدون تغيير قيمت بودند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر