بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۱
از سوی بورس نیوز بررسی شد:

"تاپیکو" از دریچه نگاه کارشناسان

شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تأمین شرکتی با زیرمجموعه های شناخته شده و وضعیت سودآوری مناسب است. اما نکته ای که شاید در شرایط فعلی، ارزشگذاری این سهم را تحت تأثیر قرار می دهد، از یک سو ریسک های سیاسی موجود در شرایط کنونی بازار بوده و از سوی دیگر بلاتکلیفی و ابهام در تعیین نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی است.
کد خبر : ۹۶۰۵۸
عرضه اولیه یکی دیگر از بزرگان بورس در حالی طی روز جاری صورت خواهد گرفت که نظرات گوناگونی پیرامون ارزیابی سهام "تاپیکو" به عنوان هلدینگ شرکت های پتروشیمی مطرح است.

در همین ارتباط مدیر سرمایه گذاری های آینده نگر در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تأمین شرکتی با زیرمجموعه های شناخته شده و وضعیت سودآوری مناسب است. اما نکته ای که شاید در شرایط فعلی، ارزشگذاری این سهم را تحت تأثیر قرار می دهد، از یک سو ریسک های سیاسی موجود در شرایط کنونی بازار بوده و از سوی دیگر بلاتکلیفی و ابهام در تعیین نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی است.

بهرامی ادامه داد: با توجه به مشخص نبودن تصمیم گیری ها پیرامون میزان افزایش قیمت خوراک شرکت های پتروشیمی، هرگونه نوسانی در این امر می تواند تأثیر بسزایی بر سودآوری شرکت بزرگی همچون سرمایه گذاری نفت و گاز تأمین به عنوان هلدینگ پتروشیمی ها داشته باشد و ریسک سرمایه گذاری در سهام مذکور را افزایش دهد.

وی در بیان نظراتش پیرامون مناسب نبودن زمان عرضه اولیه سهام "تایپکو" گفت: عرضه اولیه سهمی همچون "تاپیکو" در شرایط مبهم کنونی که از یک طرف شاهد نوسانات بازار از بابت فضای انتخابات هستیم و از طرف دیگر هنوز وضعیت خوراک شرکت های پتروشیمی مشخص نیست، کاری غیر معقول و غیر کارشناسی به نظر می رسد. افزون برآنکه اجرای برنامه مذکور این تصور را در ذهن ایجاد می کند که عرضه کننده شرایط عدم شفافیت را بر وضعیت روشن و شفاف ترجیح می دهد.

این مقام مسئول با اشاره به ارزش روز برآوردی هر سهم "تاپیکو" اظهار داشت: با عنایت به تحلیل های صورت گرفته NAV هر سهم "تاپیکو" حدود 300 تا 350 تومان برآورد شده و به نظر می رسد حدود قیمتی 250 تا 300 تومان برای این سهم معقول باشد.

بهرامی همچنین اضافه کرد: با توجه به شرایط فعلی هرچه قیمت سهم در عرضه اولیه پایین تر باشد، جای رشد مناسب تری برای آن وجود خواهد داشت؛ حال آنکه شرکت سرمایه گذاری تأمین به عنوان عرضه کننده "تاپیکو" در عرضه های گذشته خود تا حدودی ثابت کرده که با عرضه سهم در قیمت بالا، امکان رشد معقول در روزهای بعد از واگذاری را از سهم سلب می کند. اما امیدواریم در مورد سهام "تاپیکو" چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

حداقل ارزش ذاتی برآوردی "تاپیکو"

یک کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به زمان عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تأمین گفت: شاید در حال حاضر به دلیل فضای ملتهب انتخابات، بازار با نوساناتی همراه باشد؛ اما به طور قطع در هفته های آینده با مشخص شدن کاندیداهای نهایی از التهاب موجود کاسته خواهد شد و سهم مذکور نیز توانایی رشد مناسب خود را پیدا می کند.

گرجانی ارزش ذاتی "تاپیکو" را با احتساب ارزش شرکت های بورسی زیرمجموعه آن حدود 12 هزار میلیارد تومان برآورد کرد و بیان داشت: این برآورد در حالی است که اگر ارزش زیرمجموعه های خارج از بورس این شرکت را نیز مورد محاسبه قرار دهیم، ارزندگی سهام سرمایه گذاری نفت و گاز تأمین بیش از این رقم ها خواهد بود.

وی در خاتمه عرضه سهام در قیمت 350 تا 400 تومان را برای این سهم مطلوب دانست و گفت: در صورت عرضه "تاپیکو" در محدوده قیمتی مذکور می توان انتظار رشد مناسب این سهم در روزهای آتی را داشت.

"تاپیکو" از نگاهی دیگر

معاون کارگزاری پارسیان اما با بیان نقطه نظراتی دیگر پیرامون سهام شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تأمین عنوان کرد: شرکت مذکور از نظر وضعیت سودآوری از پتانسیل رشد مناسبی برخوردار است، مضاف برآنکه یکی از مزیت های "تاپیکو" وجود شرکت های بورسی فراوان در مقایسه با شرکت های غیر بورسی در پرتفوی آن است؛ چراکه همین امر موجب شفافیت بیشتر زیرمجموعه های این هلدینگ می شود.

حجت سرهنگی با اشاره به P/E معقول برای سهام مذکور گفت: با توجه به مطالب گفته شده به نظر می رسد حدود قیمتی 350 تا 400 تومان برای هر سهم "تاپیکو" مناسب باشد که با عنایت به سود 44 تومانی تحقق یافته در سال مالی 92، P/E حداقل 5 واحدی برای این سهم برآورد می شود.

وی در خصوص ابهامات موجود پیرامون نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی و میزان اثرگذاری آن بر سودآوری شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تأمین بیان کرد: حتی دو برابر شدن بهای خوراک شرکت های پتروشیمی نیز نمی تواند اثر فاحشی بر سودآوری هلدینگ پتروشیمی ها داشته باشد، بطوریکه در نهایت به نظر می رسد این امر حدود 10 تا 20 درصد از سودآوری آن را تحت تأثیر قرار دهد. حال آنکه با نگاهی مثبت تر برنامه افزایش ظرفیت تولید شرکت های زیرمجموعه "تاپیکو"، امید به رفع تدریجی تحریم ها و تثبیت قیمت ارز حداقل براساس نرخ مبادله ای، همه و همه از جمله مزیت هایی است که می تواند آثار منفی افزایش احتمالی نرخ خوراک را در این شرکت از میان بردارد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر