بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۲
کد خبر : ۹۶۰۶۸
طی ماه های اخیر، مهمترین عاملی که در تحولات منطقه خاورمیانه نقش آفرین بوده و دسته بندی های گوناگون را در منطقه دستخوش تغییر کرده، بحران سوریه بوده است. در این رابطه، به نظر می رسد منسجم تر شدن محور مقاومت در مقابل سقوط دولت اسد، کشورهای پادشاهی های منطقه را یکی پس از دیگری به دامان رژیم اسرائیل سوق می دهد.

به گزارش «تابناک»، اخبار و گزارش ها حاکی از آن است که پس از دولت قطر که مدت ها به طور رسمی و آشکار در پی شکل دادن به مناسبات و تحکیم روابط با رژیم اسرائیل بوده و در این زمینه حتی دیدارهایی میان امیر قطر با مقامات ارشد اسرائیلی انجام گرفت، اینک امارات متحده عربی نیز در پی برقراری روابط رسمی – هرچند هنوز مخفیانه – با این رژیم است.

در این رابطه، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» گزارش داده بررسی لايحه بودجه اين کشور نشان می دهد دولت بنيامين نتانياهو يک دفتر نمايندگی سياسی جديد رژیم اسرائيل را در يکی از اميرنشين های خليج فارس گشوده است. بررسی هاآرتص از روی مفاد لايحه بودجه نشان می دهد که دولت نتانیاهو برای اداره اين هيات نمايندگی از سال ۲۰۱۰ بودجه اختصاص داده و دفتر را در نيمه سال ۲۰۱۲ فعال کرده است.

به نوشته این روزنامه، ، در لايحه دو سالانه بودجه سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نيز برای ادامه کار اين دفتر نمايندگی بودجه درنظرگرفته شده است.

هرچند محل دقيق اين دفتر نمايندگی اسرائيلی در لايحه بودجه اين کشور ذکرنشده، اما به نوشته هاآرتص، به احتمال زياد این دفتر از امارات متحده عربی فعاليت می کند. وزارت خارجه رژیم اسرائيل در پاسخ به استعلام هاآرتص گفته «نمی تواند واکنشی نشان دهد». اظهارنظری که در موارد مشابه، به معنای تأیید مسئله مربوطه از سوی مقامات اسرائیلی است.

هاآرتص اشاره می کند مناسبات اسرائيل و اميرنشين های خليج فارس از بالاترين حساسيت برخوردار است و «يعکوو هاداس» سفير رژیم اسرائيل در آلمان و مسئول پيشين نمايندگی این رژیم در قطر در مقاله ای برای «پژوهشکده مطالعات ملی اسرائيل» در فوريه ۲۰۱۲ نوشته بود اسرائيل و اميرنشين های خليج فارس منافع مشترکی، هم در عرصه های اقتصادی و هم در زمينه های سياسی دارند.

گفتنی است امارات متحده عربی هرگز با اسرائيل رابطه نداشته و چند سال پيش نيز ترور «محمود عبدالرئوف المبحوح»، يکی از سران شاخه نظامی حماس در هتلی در دوبی، به يک جنجال بزرگ مبدل شد و «ضاحی خلفی»، رييس پليس دوبی، بارها موساد را عامل اين قتل و رخنه دادن فريبکارانه دهها مامور مخفی موساد به دوبی معرفی کرد. اما پس از مدتی، آن جنجال خاتمه يافت و امارات ديگر سخنی از پيگيری اين قتل سياسی مطرح نکرد.

رژیم اسرائيل در گذشته تنها يک هيات نمايندگی محدود به عنوان مرحله نخست از گشايش دفتر بازرگانی در قطر داشت. اما در سال ۲۰۰۹ پس از مدتی که اين دفتر به حالت رکود درآمده بود، به طور رسمی نيز بسته شد.

سال های زيادی پيش از آن، در سال ۱۹۹۶، اسرائيل برای مدتی بسيار کوتاه دفتری مشابه در مسقط پايتخت سلطان نشين عمان داشت اما آن هم با آغاز انتفاضه فلسطينی ها در دولت آريل شارون تعطيل گرديد؛ هرچند که ۱۵ سال قبل از آن، نوعی مروادات محرمانه بين دو کشور برقرار بود.

امير قطر تنها رهبر درميان اميرنشين ها بود که آشکارا با مقاماتی از رژیم اسرائيل ديدار کرد. شيمون پرز و تزيپی ليونی دو مقام ارشد اسرائيلی بودند که در دوحه قطر و نيز در نيويورک با امير و نخست وزير قطر ديدار کردند. 

براساس اسناد ويکی ليکس، ديپلمات های اسرائيلی به مقامات آمريکا گفته بودند که تزيپی ليونی وزيرخارجه وقت رژیم اسرائيل مناسبات نزديکی با همتای اماراتی خود برقرار کرده و امارات و اميرنشين ها براين باور بودند که «در برابر ايران، می توانند هميشه روی اسرائيل حساب کنند».

طبق نوشته ويکی ليکس، يک ديپلمات اسرائيلی حتی به همتايان آمريکايی خود گفته بود «اميرنشين ها مطمئن هستند که اسرائيل می تواند جادو کند و آنها را در برابر خطرات ناشی از ايران محافظت کند».

براساس اسناد ويکی ليکس، وزيرخارجه بحرين نيز در سال ۲۰۰۵ درملاقاتی با آمريکايی ها گفته بود «همين ديروز با سفير سيار اسرائيل در منطقه، بروس شاکدون، ديدار کرده ام و می دانيد که اکنون مدتی است که ما مناسبات محرمانه ای با يکديگر داريم».

به هر حال، گزارش جديد هاآرتص نشان می دهد با وجود کتمان مناسبات محرمانه، رژیم اسرائيل از سال ۲۰۱۰ دوباره مجوز رسمی ورود به اميرنشين ها را، دستکم از طريق يکی از شيخ نشين ها که به احتمال زياد امارات متحده عربی است، بدست آورده است. 

در تحلیل این موضوع باید اشاره کرد که آنچه طی یکی دو سال اخیر به طور ویژه ای زمینه نزدیکی هر چه بیشتر شیخ نشین های منطقه به رژیم اسرائیل را فراهم کرده، تحولات منطقه، به ویژه وقوع انقلاب های عربی که پایه حمایتی رهبران این کشورها را ضعیف کرده و همچنین بحران سوریه است که با طولانی شدن و عدم تحقق اهداف این کشورها در قالب آن، زمینه اتخاذ رویکردی جدید را برای آنان فراهم کرده است.

بر این اساس، ناکامی گروه های شورشی سوری در براندازی دولت اسد و حمایت ایران و حزب الله لبنان از دولت سوریه، این کشورها را به سمت و سوی همکاری با رژیم اسرائیل علیه دولت دمشق سوق داده است تا از این طریق، به زعم خود با ایجاد رخنه در محور مقاومت، توازن منطقه ای را نیز به ضرر ایران تغییر دهند.

اما آنچه این کشورها به آن توجه نمی کنند، وجود تضاد بنیادی و ماهوی میان این رژیم با اعراب و این حقیقت است که در صورت تضعیف محور مقاومت در منطقه و فراهم شدن زمینه برای رژیم اسرائیل، این رژیم در مرحله بعدی اقدامات خود را علیه همین شیخ نشین ها معطوف می کند تا به تنها هژمون در منطقه تبدیل شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر